Abstrakt
Taking the common meanings of the term “concept” as a starting point, the author analyzes the concepts of general pedagogy that emerged in the last decade of the 20th century and then considers the consequences of their simultaneous co-occurrence. In the second part, the subject of the analysis is one of the concepts that assigns general pedagogy a privileged position among other pedagogical subdisciplines.
Bibliografia
Evert, G. (1993). Habermas i edukacja. (Wpływ Habermasa na anglosaską literaturę pedagogiczną). W: Z. Kwieciński (red.), Nieobecne dyskursy. Część III. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika
Gnitecki, J. (1999). Zarys pedagogiki ogólnej. Gorzów Wielkopolski: Wojewódzki Ośrodek Metodyczny
Hejnicka-Bezwińska, T. (1997). Tożsamość pedagogiki. Od ortodoksji ku heterogeniczności. Warszawa: Wydawnictwo ’69
Hejnicka-Bezwińska, T. (2001). Pedagogika ogólna wobec napięć wywołanych przechodzeniem od ortodoksji ku heterogeniczności (w myśleniu o edukacji). W: A. Bogaj (red.), Rozwój pedagogiki ogólnej. Inspiracje i ograniczenia kulturowe oraz poznawcze. Warszawa – Kielce: Akademia Świętokrzyska im. Jana Kochanowskiego w Kielcach
Kozielecki, J. (1987). Koncepcja transgresyjna człowieka. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe
Krasnodębski, Z. (1991). Upadek idei postępu. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy
Kwieciński, Z. (1994). Mimikra czy sternik? Dramat pedagogiki w sytuacji przesilenia formacyjnego. W: H. Kwiatkowska (red.), Ewolucja tożsamości pedagogiki. Warszawa: Polskie Towarzystwo Psychologiczne
Kwieciński, Z. (1995). Socjopatologia edukacji. Olecko: MWN
Leppert, R. (1995). Możliwe sposoby pojmowania ogólności pedagogiki. W: T. Hejnicka-Bezwińska (red.), Pedagogika ogólna. Tradycja – teraźniejszość – nowe wyzwania. Bydgoszcz: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej
Leppert, R. (2002). Pedagogiczne peregrynacje. Studia i szkice o pedagogice ogólnej i kształceniu pedagogów. Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej
Materne, J. (2001). Pedagogika ogólna a ogólna nauka o wychowaniu. W: A. Bogaj (red.), Rozwój pedagogiki ogólnej. Inspiracje i ograniczenia kulturowe oraz poznawcze. Warszawa – Kielce: Akademia Świętokrzyska im. Jana Kochanowskiego w Kielcach
Melosik, Z. (2001). Kongresy pedagogiczne lat dziewięćdziesiątych XX wieku – od „pedagogiki zamkniętej” do „pedagogiki pogranicza”. W: A. Kicowska (red.), Kongresy i zjazdy pedagogiczne w Polsce w XX wieku. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika
Milerski, B., Śliwerski, B. (red.) (2000). Leksykon PWN. Pedagogika. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Nowak, M. (1999). Podstawy pedagogiki otwartej. Ujęcie dynamiczne w inspiracji chrześcijańskiej. Lublin: Wydawnictwo KUL
Nowak, M. (2001). Koncepcja pedagogiki ogólnej z perspektywy „pedagogiki otwartej”. W: A. Bogaj (red.), Rozwój pedagogiki ogólnej. Inspiracje i ograniczenia kulturowe oraz poznawcze. Warszawa – Kielce: Akademia Świętokrzyska im. Jana Kochanowskiego w Kielcach
Palka, S. (1995). Aktualne sposoby uprawiania pedagogiki ogólnej w Polsce. W: T. Hejnicka-Bezwińska (red.), Pedagogika ogólna. Tradycja – teraźniejszość – nowe wyzwania. Bydgoszcz: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej
Palka, S. (1999). Pedagogika w stanie tworzenia. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Palka, S. (2001). Poznawcze impulsy rozwoju pedagogiki ogólnej. W: A. Bogaj (red.), Rozwój pedagogiki ogólnej. Inspiracje i ograniczenia kulturowe oraz poznawcze. Warszawa – Kielce: Akademia Świętokrzyska im. Jana Kochanowskiego w Kielcach
Pluta, A. (1996). Pedagogika ogólna jako humanistyczna autorefleksja edukacji i jej kultury. Częstochowa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej
Pluta, A. (1997). Pedagogika pogranicza – wymiary podstaw edukacji nauczycielskiej. Część pierwsza: Granice i pogranicza opowieści pedagogicznej a filozoficzno-kulturoznawcze współrzędne refleksji humanistycznej. Częstochowa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej
Pluta, A. (1999). Pedagogika pogranicza – wymiary podstaw edukacji nauczycielskiej. Część druga: Dziennik pedagogicznych peregrynacji (przed)szlakami edukacji. Częstochowa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej
Rutkowiak, J. (1995). Pedagogika ogólna a struktura i jakość wiedzy o wychowaniu. W: T. Hejnicka Bezwińska (red.), Pedagogika ogólna. Tradycja – teraźniejszość – nowe wyzwania. Bydgoszcz: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej
Schulz, R. (1992). Od pedagogiki ogólnej do antropologii pedagogicznej. Kultura i Edukacja, 1
Schulz, R. (1995a). O naukowym i dydaktycznym statusie pedagogiki ogólnej. W: T. Hejnicka -Bezwińska (red.). Pedagogika ogólna. Tradycja – teraźniejszość – nowe wyzwania. Bydgoszcz: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej
Schulz, R. (1995b). Pedagogika ogólna w Polsce. Status, dokonania, stan aktualny, zadania rozwojowe. Rocznik Pedagogiczny, 18
Schulz, R. (wybór) (1996). Antropologiczne podstawy wychowania. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak
Schulz, R. (2001). O potrzebie perspektywy antropologicznej w pedagogice ogólnej. W: A. Pluta (red.), Kultura i edukacja. Podstawy integracji w teorii i praktyce. Częstochowa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej
Sobol, E. (red.) (1993). Mały słownik języka polskiego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Sztompka, P. (red.) (1999). Imponderabilia wielkiej zmiany. Mentalność, wartości i więzi społeczne czasów transformacji. Warszawa – Kraków: Wydawnictwo Naukowe PWN
Śliwerski, B. (1998). Współczesne teorie i nurty wychowania. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls
Turos, L. (1999). Pedagogika ogólna. W: L. Turos (red.), Pedagogika ogólna i subdyscypliny. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak
Zybertowicz, A. (1995). Przemoc i poznanie. Studium z nie-klasycznej socjologii wiedzy. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Roman Leppert

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
