Zachowania trudne i problemowe młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym
pdf

Słowa kluczowe

disability
intellectual disability
youth
difficult behavior
educational problems

Jak cytować

Wieczorek, E. (2019). Zachowania trudne i problemowe młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym. Studia Edukacyjne, (55), 271–282. https://doi.org/10.14746/se.2019.55.16

Abstrakt

The article deals with difficult and problem behaviors of young people with moderate and severe
intellectual disabilities. For an accurate presentation of the specificity of functioning of a person with
intellectual disability, the article presents functioning in particular developmental spheres. The argumentation
gathered was confirmed by the results of our own research – IDI in-depth interviews

https://doi.org/10.14746/se.2019.55.16
pdf

Bibliografia

American Psychiatric Association, Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, Fifth Edition (DSM-5), United States 2013.

Cytowska B., Dorośli z niepełnosprawnością intelektualną w labiryntach codzienności. Analiza badań – krytyka podejść – propozycje rozwiązań, Toruń 2011.

Dega W., Wiktora Degi ortopedia i rehabilitacja, Poznań 2004.

Erikson E.H., Identifikation und Identität, [w:] Socjologiczne teorie młodzieży, wprowadzenie,red. H.M. Griese, Kraków 1996.

Głodkowska J., Założenia i kontekst procesu rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną, [w:] Osobowość, samorealizacja, odpowiedzialność, bezpieczeństwo, autonomia. Teoria, empiria i praktyka w rehabilitacji osób z niepełnosprawnością umysłową od dzieciństwa do późnej dorosłości, red. J. Głodkowska, A. Giryński, Warszawa 2004.

Hulek A., Człowiek niepełnosprawny w społeczeństwie, Materiały II Kongresu TWK, Warszawa 1986.

Kościelak R., Psychologiczne podstawy rewalidacji upośledzonych umysłowo, Warszawa 1989.

Lausch-Żuk J., Dzieci z głębszą niepełnosprawnością intelektualną [w:] Dziecko niepełnosprawne w rodzinie, red. I. Obuchowska, Warszawa 1989.

Lausch-Żuk J., Pedagogika osób z umiarkowanym, znacznym i głębokim upośledzeniem umysłowym, [w:] Pedagogika specjalna, red. W. Dykcik, Poznań 2001.

Obuchowska I., Dziecko niepełnosprawne w rodzinie, Warszawa 1995.

Obuchowska I., Osoby niepełnosprawne: diagnoza dla rozwoju, [w:] Diagnoza dla osób niepełnosprawnych, red. D. Lotz, K. Wenta, W. Zendler, Szczecin 2006.

Orzeł M., Zaburzenia psychiczne i zaburzenia zachowania u osób upośledzonych umysłowo, Zeszyty Naukowe WSSP, 2013, 16.

Prauzner T., Wpływ nowoczesnych mass mediów na osobowość człowieka, Edukacja – Technika – Informatyka, 2010, 7.

Pużyński S., Wciórka J., Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD– 10, Warszawa 1998.

Schalok R.L., Borhwick-Duffy S.A., Luckasson R. i in., Intellectual Disability. Definition, Classification and Systems of Supports. The AAIDD Ad Hoc Committee on Terminology and Classiffication, 11th Edition, Washington 2010.

Szychowiak B., Pedagogika osób z niepełnosprawnością ruchową, [w:] Pedagogika specjalna, red. W. Dykcik, Poznań 2001.

Trempała J., Psychologia rozwoju człowieka. Podręcznik akademicki, Warszawa 2011.

Wyczesany J., Pedagogika upośledzonych umysłowo, Kraków 2005.