City-based learning – koncepcja uczenia się poprzez miasto. Tło teoretyczne, podstawowe założenia, przyszłe konteksty rozwoju i implementacji
PDF

Słowa kluczowe

pedagogy of place
urban education
technology-enhanced learning
educational cloud

Jak cytować

Kruszwicka, A. ., & Klichowski, M. . (2018). City-based learning – koncepcja uczenia się poprzez miasto. Tło teoretyczne, podstawowe założenia, przyszłe konteksty rozwoju i implementacji. Studia Edukacyjne, (50), 135–150. https://doi.org/10.14746/se.2018.50.9

Abstrakt

Currently, over a half of the world’s population lives in cities. It is estimated that by 2050 at least 85 per cent of Europeans will have lived in European cities. This trend is related to the fact that today cities are spaces of permanent learning in authentic contexts, which is fostered by the development of new technologies. However, little is known about the city-based learning concept, which is crucial for this type of technology-enhanced learning. Here, we discuss the theoretical background, basic assumptions and future contexts of development and implementation of this idea. Firstly, we demonstrate that city-based learning is contingent on such theories as urban studies, pedagogy of place, as well as urban education, explorative learning, learning outside the classroom, mobility of learning space or on-street activity. Secondly, we show that smartphones, tablets, GPS, educational cloud, and digital textbooks are technologies for city-based learning. We conclude that cities connected to an educational cloud (which is full of educational resources and serves as a platform for educational communication) are unique environments for students equipped with mobile tools. Finally, we point out a new project on a city-based learning implementation.

https://doi.org/10.14746/se.2018.50.9
PDF

Bibliografia

Aletta F., Van Renterghem T., Botteldooren D., Influence of personal factors on sound perception and overall experience in urban green areas. A case study of a cycling path highly exposed to road traffic noise, International Journal of Environmental Research and Public Health, 2018, 15.

Ampatzidou C., Bouw M., van de Klundert F., de Lange M., de Waal M., The hackable city: a research manifesto and design toolkit, Amsterdam 2015.

Batagan L., Smart cities and sustainability models, Informatica Economica, 2011, 15.

Bonanno P., Klichowski M., Lister P., A pedagogical model for CyberParks, [w:] CyberParks – the interface between people, places and technology, red. C. Smaniotto Costa, I. Suklje-Erjavec, Springer 2018.

Caragliu A., Del Bo C., Nijkamp P., Smart cities in Europe, Journal of Urban Technology, 2011, 18.

Cooley S.J., Holland M.J., Cumming J., Introducing the use of a semi-structured video diary room to investigate students’ learning experiences during an outdoor adventure education groupwork skills course, Higher Education: The International Journal of Higher Education and Educational Planning, 2014, 67.

Copik I., Pedagogika miejsca – kultura lokalna a kształtowanie się tożsamości współczesnego człowieka, [w:] Pedagogika, t. XXII, red. K. Rędziński, M. Łapota, Częstochowa 2013.

Cretu L.G., Smart cities design using event-driven paradigm and semantic web, Informatica Economica, 2012, 16.

Czornik M., Miasto i jego produkty, Studia Ekonomiczne, 2013, 147.

Danilewicz W., Doświadczenia miejsca w przestrzeni globalnej – perspektywa pedagogiczna, [w:] Pedagogika społeczna. Pamięć: przeszłość – teraźniejszość – przyszłość, red. W. Danilewicz, W. Theiss, Warszawa 2016.

Gaj M., Kamińska K., Miasto – nowe pogranicze. Wyzwania dla krytycznej pedagogiki miejsca, [w:] Miejskie opowieści edukacyjne narracje przestrzeni, red. K. Kamińska, Wrocław 2010.

Gong L., Mao B., Qi Y., Xu C., A satisfaction analysis of the infrastructure of country parks in Beijing, Urban Forestry & Urban Greening, 2015, 14.

Gontar B., Gontar Z., Pamula A., Deployment of smart city concept in Poland. Selected aspects, Management of Organizations: Systematic Research, 2013, 67.

Gonzalez-Martinez J.A., Bote-Lorenzo M.L., Gomez-Sanchez E., Cano-Parra R., Cloud computing and education: a state-of-the-art survey, Computers & Education, 2015, 80.

Goswami P., Matrix for a smart city, Current Science, 2015, 109.

Gruenewald D., The Best of Both Worlds: A Critical Pedagogy of Place, Educational Researcher, 2003, 32.

Hajduczenia J., Przestrzeń i edukacja: podróż edukacyjna jako rytuał przejścia, Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja: kwartalnik myśli społeczno-pedagogicznej, 2009, 3.

Hajduk S., The concept of a smart city in urban management, Business, Management & Education, 2016, 14.

Harvey D., Bunt miast. Prawo do miasta i miejska rewolucja, Warszawa 2012.

Hung P.-H., Hwang G.-J., Lin Y.-F., Wu T.-H., Su I-H., Seamless connection between learning and assessment-applying progressive learning tasks in mobile ecology inquiry, Educational Technology & Society, 2013, 16.

Igoe D., Parisi A., Carter B., Smartphones as tools for delivering sun-smart education to students, Teaching Science: The Journal of the Australian Science Teachers Association, 2013, 59.

Jałowiecki B., Miasto i społeczne problemy urbanizacji, problemy, teorie, metody, Warszawa 1972.

Jałowiecki B., Przedmowa, [w:] Miasto jako przedmiot badań naukowych w początkach XXI wieku, red. B. Jałowiecki, Warszawa 2008.

Jałowiecki B., Wspólne i odrębne płaszczyzny badań, [w:] Miasto jako przedmiot badań naukowych w początkach XXI wieku, red. B. Jałowiecki, Warszawa 2008.

Jałowiecki B., Miejsce, przestrzeń, obszar, Przegląd Socjologiczny, 2011, 2.

Jałowiecki B., Czytanie przestrzeni, Kraków – Rzeszów – Zamość 2012.

Jang S., Study on service models of digital textbooks in cloud computing environment for SMART education, International Journal of u– and e– Service, Science and Technology, 2014, 7.

Jeong J.-S., Kim M., Yoo K.-H., A content oriented smart education system based on cloud computing, International Journal of Multimedia and Ubiquitous Engineering, 2013, 8.

Kamińska K., Wstęp. O dyskursach edukacyjnych w przestrzeni miejskiej, [w:] Miejskie wojny. Edukacyjne dyskursy przestrzeni, red. K. Kamińska, Wrocław 2011.

Khatoun R., Zeadally S., Smart cities: concepts, architectures, research opportunities, Communications of the ACM, 2016, 59.

Kim B.H., Oh S.Y., A study on the SMART education system based on cloud and n-screen, Journal of the Korea Academia-Industrial Cooperation Society, 2014, 15.

Kim J.-K., Sohn W.-S., Hur K., Lee Y.-S., Effect of enhancing learning through annotation similarity and recommendation system, International Journal of Smart Home, 2013, 7.

Kim S.H., Park N.H., Joo K.H., Effects of flipped classroom based on smart learning on self-directed and collaborative learning, International Journal of Control & Automation, 2014, 7.

Klichowski M., Learning in CyberParks. A theoretical and empirical study, Poznan 2017.

Klichowski M., Learning in hybrid spaces as a technology-enhanced outdoor learning: Key terms, [w:] Neighbourhood & City – Between digital and analogue perspectives, red. M. Menezes,

C. Smaniotto Costa, Lisbon 2018.

Klichowski M., Bonanno P., Jaskulska S., Smaniotto Costa C., de Lange M., Klauser F., CyberParks as a new context for smart education: theoretical background, assumptions, and pre-service teachers’ rating, American Journal of Educational Research, 2015, 3.

Klichowski M., Smaniotto Costa C., How do pre-service teachers rate ICT opportunity for education? A study in perspective of the SCOT theory, Culture and Education, 2015, 4.

Klichowski M., Patricio C., Does the human brain really like ICT tools and being outdoors?

A brief overview of the cognitive neuroscience perspective of the CyberParks concept, [w:] Enhancing Places through Technology. Proceedings from the ICiTy conference, red. A. Zammit, T. Kenna, Lisbon 2017.

Kourtit K., Nijkamp P., Arribas D., Smart cities in perspective – a comparative European study by means of self-organizing maps, Innovation: The European Journal of Social Sciences, 2012, 25.

Kraus S., Richter C., Papagiannidis S., Durst S., Innovating and exploiting entrepreneurial opportunities in smart cities: evidence from Germany, Creativity & Innovation Management, 2015, 24.

Land S.M., Zimmerman H.T., Socio-technical dimensions of an outdoor mobile learning environment: a three-phase design-based research investigation, Educational Technology Research and Development, 2015, 63.

Lewicka M., Psychologia miejsca, Warszawa 2012.

Mendel M., Kategoria miejsca w pedagogice, [w:] Pedagogika miejsca, red. M. Mendel, Wrocław 2006.

Mendel M., Pedagogika miejsca i animacja na miejsce wrażliwa, [w:] Pedagogika miejsca, red. M. Mendel, Wrocław 2006.

Mendel M., Społeczeństwo i rytuał. Heterotopia bezdomności, Toruń 2007.

Mendel M., Rewitalizacja a praca socjalna w środowisku miejskim, [w:] Organizowanie społeczności lokalnej: aplikacje, wdrażanie, przyszłość, red. B. Gruszka, Warszawa 2014.

Miciukiewicz K., Miasto jako społeczna reprodukcja przestrzeni i kontrprzestrzeni miejsc, [w:] Pedagogika miejsca, red. M. Mendel, Wrocław 2006.

Mone G., The new smart cities, Communications of the ACM, 2015, 58.

Murai K., Hayashi Y., Stone L.C., Inokuchi S., Basic evaluation of performance of bridge resource teams involved in on-board smart education: lookout pattern, Review of the Faculty of Maritime Sciences, Kobe University, 2006, 3.

Paszkowski Z., Miasto idealne w perspektywie europejskiej i jego związki z urbanistyką współczesną, Kraków 2011.

Perez-Sanagustin M., Parra D., Verdugo R., Garcia-Galleguillos G., Nussbaum M., Using QR codes to increase user engagement in museum-like spaces, Computers in Human Behavior, 2016, 60.

Popow M., Organizacje pozarządowe, miasta i zmiana społeczna, Studia Pedagogiczne, 2016, LXIX.

Powierzchnia i ludność w przekroju terytorialnym w 2018 r., Warszawa 2018.

Quak H., Lindholm M., Tavasszy L., Browne M., From freight partnerships to city logistics living labs – giving meaning to the elusive concept of living labs, Transportation Research Procedia, 2016, 12.

Samadi Z., Yunus R.M., Omar D., Bakri A.F., Experiencing urban through on-street activity, Procedia – Social and Behavioral Sciences, 2015, 170.

Segiet K., Miasto, [w:] Wielka encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. II, red. E. Różycka, Warszawa 2004.

Semanjski I., Gautama S., Smart city mobility application – gradient boosting trees for mobility prediction and analysis based on crowdsourced data, Sensors, 2015, 15.

Smith C., Bradley C., Cook J., Pratt-Adams S., Designing for active learning: putting learning into context with mobile devices, [w:] Informed design of educational technologies in higher education: enhanced learning and teaching, red. A.D. Olofsson, J.O. Lindberg, Hershey 2012.

Śpiewak J., Ruchy miejskie uczą biznes nowoczesności, Studia Pedagogiczne, 2016, LXIX.

Su C.-H., Cheng C-H., A mobile gamification learning system for improving the learning motivation and achievements, Journal of Computer Assisted Learning, 2015, 31.

Theiss W., Dom i ojczyzna – miejsca w świecie bez miejsc. Trzy perspektywy, [w:] Dom i ojczyzna dylematy wielokulturowości, red. D. Lalak, Warszawa 2008.

Thite M., Smart cities: implications of urban planning for human resource development, Human Resource Development International, 2011, 14.

Tong H., Feng Y., Smart education and legal governance, 3rd International Conference on Science and Social Research, 2014.

Tranos E., Gertner D., Smart networked cities? Innovation: The European Journal of Social Sciences, 2012, 25.

Tuan Y-F., Space and place, London 1977.

Wolański N., Miasto jako przedmiot badań ekologii człowieka, [w:] Miasto jako przedmiot badań naukowych – refleksje po 10 latach, red. B. Jałowiecki, Katowice 1982.

Wolski P., Cele i zasady gospodarowania krajobrazem, [w:] Polska polityka architektoniczna. Polityka jakości krajobrazu, przestrzeni publicznej, architektury, red. K. Chwalibóg, Warszawa 2018.

Ya’acob A., Nor N., Azman H., Implementation of the Malaysian smart school: an investigation of teaching-learning practices and teacher-student readiness, Internet Journal of e-Language Learning & Teaching, 2005, 2.