Abstract
The authors of the article address issues concerning the teaching of the Polish language of adults living in the Czech Republic, Lithuania and Latvia via remote education, using the e-learning platform. They point to the unique approach of adults to education by means of IT tools (e-learning platform). The aim of the authors’ search is to try to answer the question: “Is learning Polish using an e-learning platform effective?” The authors also want to learn about the platform itself as a tool in adult learning.
References
Aleksander T., Teoretyczne i praktyczne aspekty edukacji kulturalnej oraz oświaty dorosłych, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2006.
Aleksander T., Andragogika: podręcznik akademicki, Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2009.
Babbie E.R., The Practice of Social Reserch, Wadsworth/Thomson Learnig, All Rights Reserved 2001.
Bąk A., Hołda M., Seniorzy w sieci. Między stereotypem a prawdą, [w:] Człowiek zalogowany. Od mowy nienawiści do integracji w sieci, Biblioteka Jagiellońska, Kraków 2013.
Boczukowa B., Jak kształcić dorosłych, refleksje andragoga, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2010.
Borczyk W., Wnuk W., Edukacja w starości i do starości, [w:] Strategie działania w starzejącym się społeczeństwie. Tezy i rekomendacje, Wydawnictwo Rzecznika Praw Obywatelskich, Warszawa 2012.
Czarkowski J.J., E-Learning dla dorosłych, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2012.
https://pl.wikipedia.org/wiki/Moodle [dostęp: 02.12.2018].
Juszczyk S. (2003), Edukacja na odległość, Wydawnictwo Adam Marszalek, Toruń 2012.
Kurasz I., Edukacja dorosłych wobec problemów globalizacji, [w:] Andragogika w ujęciu interdyscyplinarnym, red. W. Horyń, J. Maciejewski, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2007.
Kryston M., Serak M., Tomczyk Ł., Nowe trendy w edukacji seniorów, Czesko-Polsko-Słowackie studia z zakresu andragogiki i gerontologii społecznej, Kraków 2014.
Malec M., Edukacyjne, kulturowe i społeczne konteksty starości, Oficyna Wydawnicza ATUT-Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe, Wrocław 2011.
Malewski M., Teorie andragogiczne. Metodologia teoretyczności dyscypliny naukowej, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 1998.
Malewski M., Od nauczania do uczenia się, o paradygmatycznej zmianie w andragogice, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław 2010.
Meger Z., Zmieniająca się rola nauczyciela w warunkach przeobrażeń technologicznych, [w:] Być nauczycielem – opiekunem – wychowawcą. Między teorią a praktyką, red. G. Durka, E. Murawska, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2012.
Paluchowski J., Internet a psychologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.
Prensky M., Digital Natives, Digital Immigrants, [w:] Jak będzie się zmieniać edukacja, red.
W. Kołodziejczyk, M. Polak, Wydawnictwo Instytut Obywatelski, Warszawa 2001.
Siemieniecki B., Komputer w edukacji: Podstawowe problemy technologii informacyjnej, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2002.
Siemieniecki B., Technologia informacyjna w polskiej szkole: Stan i zadania, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2003.
Stopińska-Pająk A., Chowanna t. II – Edukacja wobec starości, tradycja i współczesność, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2009.
Szmigielska B., Senior zalogowany, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2014.
Śliwerski B., Jak zmieniać szkołę? Studia z polityki oświatowej i pedagogiki porównawczej, Oficynawydawnicza Impuls, Kraków 2008.
Tomczyk Ł., Edukacja osób starszych, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2015.
Włodarski Z., Psychologia uczenia się, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1998.