Social Media as a Source of Pressure Related to the Body Image of Users in Early Adulthood
PDF (Język Polski)

Keywords

social media
pressure of the perfect body
social comparisons
social skills training
social and emotional learning

How to Cite

Leksy , K., & Nowak , K. (2023). Social Media as a Source of Pressure Related to the Body Image of Users in Early Adulthood. Studia Edukacyjne, (71), 43–60. https://doi.org/10.14746/se.2023.71.3

Abstract

The pressure of an ideal body exerted by silhouettes of models in publicly shared photographs can lead to many adverse effects on the health and well-being of the individual. The article presents the results of the author’s research on the pressure related to body image felt by the surveyed young adults, users of social networking sites, which comes from photos and content present in social media. The research used the diagnostic survey method, using an original online survey questionnaire. The research involved 493 people using social networking sites. The research results indicate that women, more often than men, felt the pressure related to the appearance of their bodies under the influence of social media content. The research results also confirmed a correlation between the time respondents spend on social media and the pressure they feel to improve their body image. The research results demonstrate the need to enhance the digital competencies of young people to equip them with practical tools adapted to the requirements of postmodern visual culture and the information society. However, this task requires updating the means of pedagogical influence, searching for new solutions, and modifying known and proven methods of improving the individual.

https://doi.org/10.14746/se.2023.71.3
PDF (Język Polski)

References

Babbie, E.(2003). Podstawy badań społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Bandach, M. (2013). Trening umiejętności społecznych jako forma podnoszenia kompetencji społecznych. Economics and Management, 4, 82-97

Batorowska, H. (2013). Od alfabetyzacji informacyjnej do kultury informacyjnej. Rozważania o dojrzałości informacyjnej. Warszawa: Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich

Bogunia-Borowska, M., Sztompk, P. (2012) (red.). Fotospołeczeństwo. Antologia tekstów z socjologii wizualnej. Kraków: Wydawnictwo Znak

Brzezińska, A. (2014). Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar

CBOS (2017). Czy jesteśmy zadowolenia ze swojego wyglądu? Komunikat z Badań, 104 Cohen, R., Newton-John, T., Slater, A. (2017). The relationship between Facebook and Instagram appearance-focused activities and body image concerns in young women. Body Image, 23, 183-187 DOI: https://doi.org/10.1016/j.bodyim.2017.10.002

Cristóvão, A.M., Candeias, A.A., Verdasca, J. (2017). Social and Emotional Learning and Academic Achievement in Portuguese Schools: A Bibliometric Study. Frontiers in Psychology, 8 DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2017.01913

Daszykowska, J., Rewera, M. (2010) (red.). Przemiany wartości i stylów życia w ponowoczesności. Warszawa: Żak. Wydawnictwo Akademickie

Engeln, R. (2018). Obsesja piękna. Jak kultura popularna krzywdzi dziewczynki i kobiety. Warszawa: Grupa Wydawnicza Foksal

Festinger, L. (1954). A theory of social comparison processes. Human Relations, 7(2), 117-140 Greś, M., Moroz, M., Olszewska, A.M. (2022). Negatywne konsekwencje wykorzystania mediów społecznościowych w opinii kobiet i mężczyzn – analiza statystyczna wyników badania ankietowego studentów podlaskich uczelni. Academy of Management, 6(3), 454-476 DOI: https://doi.org/10.1177/001872675400700202

Jiotsa, B., Naccache, B., Duval, M., Rocher, B., Grall-Bronnec, M. (2021). Social Media Use and Body Image Disorders: Association between Frequency of Comparing One’s Own Physical Appearance to That of People Being Followed on Social Media and Body Dissatisfaction and Drive for Thinness. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(6) DOI: https://doi.org/10.3390/ijerph18062880

Khalaf, A.M., Alubied, A.A., Khalaf, A.M., Rifaey, A. (2023). The Impact of Social Media on the Mental Health of Adolescents and Young Adults: A Systematic Review. Cureus, 15(8) DOI: https://doi.org/10.7759/cureus.42990

Leksy, K. (2008). Negatywne skutki wizualizacji kobiecego ciała w kulturze współczesnej. Auxilium Sociale Novum, 1, 77-94

Leksy, K. (2022). Wpływ czasowego zaangażowania w media społecznościowe młodych dorosłych na zachowania związane z wyglądem ciała. Studia Edukacyjne, 65, 99-116 DOI: https://doi.org/10.14746/se.2022.65.7

Leksy, K. (2023a). Ciało w społecznej przestrzeni Internetu – wpływ porównań społecznych na samoocenę i zachowania związane z ciałem młodych dorosłych. Studia Pedagogiczne. Problemy społeczne, edukacyjne i artystyczne, 42, 1

Leksy, K. (2023b). Znaczenie mediów społecznościowych dla samooceny i zachowań związanych z wyglądem ciała młodych dorosłych. Perspektywa społeczno-pedagogiczna. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego DOI: https://doi.org/10.31261/PN.4159

Luo, M., Hancock, J.T. (2020). Self-disclosure and social media: motivations, mechanisms and psychological well-being. Current Opinion in Psychology, 31, 110-115 DOI: https://doi.org/10.1016/j.copsyc.2019.08.019

Marengo, D., Longobardi, C., Fabris, M.A., Settanni, M. (2018). Highly-visual social media and internalizing symptoms in adolescence: the mediating role of body image concerns. Computers in Human Behavior, 82, 63-69 DOI: https://doi.org/10.1016/j.chb.2018.01.003

Rodgers, R.F., Rousseau, A. (2022). Social media and body image: Modulating effects of social identities and user characteristics. Body Image, 41, 284-291 DOI: https://doi.org/10.1016/j.bodyim.2022.02.009

Rosenberg, M.B. (2020). Porozumienie bez przemocy. O języku życia. Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca

Sokołowska, E., Zabłocka-Żytka, L., Kluczyńska, S., Wojda-Kornacka, J. (2015). Zdrowie psychiczne młodych dorosłych. Wybrane zagadnienia. Warszawa: Wydawnictwo Difin

Thelwall, M., Vis, F. (2017). Gender and image sharing on Facebook, Twitter, Instagram, Snapchat and WhatsApp in the UK: Hobbying alone or filtering for friends? Aslib Journal of Information Management, 69(6), 702-720 DOI: https://doi.org/10.1108/AJIM-04-2017-0098

Tokarczuk, O. (2007). Bieguni. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 298

Vandenbosch, L., Fardouly, J., Tiggemann, M. (2022). Social media and body image: Recent trends and future directions. Current Opinion in Psychology, 45 DOI: https://doi.org/10.1016/j.copsyc.2021.12.002

Vendemia, M.A., DeAndrea, D.C. (2021). The effects of engaging in digital photo modifications and receiving favorable comments on women’s selfies shared on social media. Body Image, 37, 74-83 DOI: https://doi.org/10.1016/j.bodyim.2021.01.011

Wieczorek, J. (2014). Okiem podglądacza, czyli zjawisko wojeryzmu w polskich mediach i polityce. Świat Idei i Polityki, 13, 51-70 DOI: https://doi.org/10.15804/siip201404

Wojnarska, A. (2019). Uwarunkowania efektywności treningów umiejętności społecznych. Edukacja – Technika – Informatyka, 1(27), 105-112 DOI: https://doi.org/10.15584/eti.2019.1.13

Wyges, M., Gunter, B. (2005). The Media and Body Image. If Looks Could Kill. London: SAGE Publications DOI: https://doi.org/10.4135/9781446215395

https://www.iab.org.pl/bez-kategorii/social-media-2023-pierwsza-edycja-raportu-ge-mius-pbi-i-iab-polska-juz-dostepna/ [dostęp: 7.01.2024]

https://www.iab.org.pl/wp-content/uploads/2023/05/RAPORT_SOCIAL_MEDIA_2023.pdf [dostęp: 8.01.2024]

Platta, A.M., Mikulec, A.T., Radzymińska, M., Ruszkowska, M., Suwała, G., Zborowski, M., et al. (2023). Body image and willingness to change it – A study of university students in Poland. PLoS ONE, 18(11); e0293617. DOI: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0293617

Rose, J., Mackey-Kallis, S., Shyles, L., Barry, K., Biagini, D., Hart, C., Jack, L. (2012). Face it: the Impact of Gender on Social Media Images, Communication Quarterly, 60(5), 588-607; DOI: https://doi.org/10.1080/01463373.2012.725005