Abstract
The article is devoted to the phenomenon of sharenting, meaning the sharing of content about their children by parents on the internet. Its emergence is associated with the development and popularization of social media, which have become an integral part of the modern world. A part of society, especially young people, can see sharenting as one of the dimensions of modern parenting. On the other hand, the phenomenon of parents publishing children’s images and other information about them online has many potential negative consequences. The article presents the essence and scale of sharenting as well as its causes and consequences. The author attempted to answer the question: should sharenting be viewed in terms of a threat to children’s privacy or as one of the sides of modern parenting? The article points out that sharenting is one of the significant problems of the current reality, in which considerable activity of parents is observed in social media. It also suggests some measures that could reduce the negative effects of this phenomenon.
References
Altun, D. (2019). An investıgation of preschool children’s digital footprints and screen times, and of parents’ sharenting and digital parenting roles. International Journal of Eurasia Social Sciences, 10(35), 76-97
Borkowska, A., Witkowska M. (2020). Sharenting i wizerunek dziecka w sieci. Poradnik dla rodziców. Warszawa: NASK Państwowy Instytut Badawczy
Brosch, A. (2017). Sharenting – nowy wymiar rodzicielstwa? W: H. Krauze-Sikorska, M. Klichowski (red.), Świat małego dziecka. Przestrzeń instytucji, cyberprzestrzeń i inne przestrzenie dzieciństwa (ss. 379-387). Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM
Demczuk, A. (2018). „Prawo do bycia zapomnianym” jako szczególne prawo jednostki do kontroli informacji o sobie w społeczeństwie informacyjnym w kontekście RODO. Zarządzanie i Finanse Journal of Management and Finance, 16(4/2), 87-102
Erving, G. (2006). Rytuał interakcyjny. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Haley, K. (2020). Sharenting and the (Potential) Right to Be Forgotten. Indiana Law Journal, 95(3), 1004-1020
Jankowska, M. (2017). Sposoby rozwiązywania kryzysów w teorii psychospołecznego rozwoju E.H. Eriksona w aspekcie rozwoju człowieka i zdrowia psychicznego oraz zaburzeń w rozwoju. Fides et Ratio, 4(32), 45-64
Melosik, Z. (2013). Facebook i społeczne konstrukcje narcyzmu (o tożsamości zamkniętej w celi wizerunku). Studia Edukacyjne, 26, 99-117
Melosik, Z. (2013). Kultura popularna i tożsamość młodzieży. W niewoli władzy i wolności. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls
Szpunar, M. (2016). Kultura cyfrowego narcyzmu. Wydawnictwo AGH
Szpunar, M. (2018). Od narcyzmu jednostki do kultury narcyzmu. Kultura – Media – Teologia, 14, 106-116
Bierca, M., Wysocka-Świtała, A. (2019). Sharenting po polsku, czyli ile dzieci wpadło do sieci? Pierwszy raport w Polsce na temat wizerunku dzieci w internecie na zlecenie Clue PR, https://cluepr.pl/wp-content/uploads/2019/10/Sharenting-czyli-dzieci-w-sieci-pierwszy-raport-w-Polsce.pdf
Cataldo, I., Lieu, A.A., Carollo, A., Bornstein, M.H., Gabrieli, G., Lee, A., Esposito G. (2022). From the Cradle to the Web: The Growth of “Sharenting” – A Scientometric Perspective. Human Behavior and Emerging Technologies, 1-12; DOI: https://doi.org/10.1155/2022/5607422
Cino, D., Demozzi, S., Subrahmanyam, K. (2020). Why post more pictures if no one is looking at them? Parents’ perception of the Facebook Like in sharenting. The Communication Review, 23(2), 122-144; DOI: https://doi.org/10.1080/10714421.2020.1797434
Cyfrowy ślad małego dziecka, Polak, Z. (red.) (2021), NASK – Państwowy Instytut Badawczy, https://dyzurnet.pl/uploads/2021/07/Cyfrowy_slad_malego_dziecka.pdf
Donovan, S. (2020). Sharenting. The Forgotten Children of the GDPR. Peace Human Rights Governance, 4(1), 35-59;
Furtak, O., Kubiak-Szymborska E. (2018). Wizerunki dziecka kreowane przez strony parentingowe. Wychowanie w Rodzinie, XVII (1), 259-275; 10.34616/wwr20181.259.275 DOI: https://doi.org/10.61905/wwr/170568
Grabalska, W., Wielki, R. (2022). „Czy dzieci powinny trafiać do sieci?” Prawne i kryminologiczne aspekty zjawiska sharentingu. Prawo w działaniu. Sprawy Karne, 49, 50-66; DOI: https://doi.org/10.32041/PWD.4904
Hassan, S. (2022). Examining the Phenomenon of Sharenting. Canadian Journal of Family and Youth, 144(2), 266-271; DOI: https://doi.org/10.29173/cjfy29839
Kampania „Pomyśl zanim, wrzucisz”, https://ksp.policja.gov.pl/wp/aktualnosci/47276,Kampania-quotPomysl-zanim-wrzuciszquot.html
Kopecky, K., Szotkowski, R., Aznar-Díaz, I. Romero-Rodríguez, J-M. (2020). The phenomenon of sharenting and its risks in the online environment. Experiences from Czech Republic and Spain. Children and Youth Services Review, 100, 1-6; DOI: https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2020.104812
Livingstone, S., Blum-Ross, A. (2018). Dongmiao Zhang. What do parents think, and do, about their children’s online privacy? London School of Economics, https://eprints.lse.ac.uk/87954/1/Livingstone_Parenting%20Digital%20Survey%20Report%203_Published.pdf
NASK, (2020). https://akademia.nask.pl/sharenting-i-wizerunek-dziecka-w-sieci.html
Otero, P. (2017). Sharenting… should children’s lives be disclosed on social media? Arch Argent Pediatr, 115(5), 412-413; DOI: https://doi.org/10.5546/aap.2017.eng.412
Ouvrein, G., Verswijvel, K. (2019). Sharenting: Parental adoration or public humiliation? A focus group study on adolescents’ experiences with sharenting against the background of their own impression management. Children and Youth Services Review, 99, 319-327; DOI: https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2019.02.011
Pomyśl, zanim wrzucisz. Poradnik dla rodziców na temat ochrony wizerunku dzieci w internecie, (2017). https://cloudc.edupage.org/cloud/broszura_pomysl_zanim_wrzucisz_FDDS_12042017.pdf?z%3AnmTB47z6ek0xjKzkCUGjefNDdjGwiQTlEP3ieeX0z7qcBX6mZPDkdGnzpUwfkOTQ
Uliasz, J. (2000). Prawna ochrona prywatności oraz wolności dzieci w internecie. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego. Seria Prawnicza. Prawo, 28, 285-299; DOI: https://doi.org/10.15584/znurprawo.2020.28.20
Uram, P., Małgorzata R., Graf, O. (2020). Sharenting – kreowanie i ochrona wizerunku dzieci w social mediach. Pedagogika Społeczna, 2(76), 153-164;
License
Copyright (c) 2023 Anna Sobczak
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.