Abstract
The article analyzes selected theoretical categories relating to parenting from a social perspective. The common denominator of these categories are the intensive actions of parents towards children, aimed at ensuring the best conditions for their development. The main axis of the narrative is the category of overparenting and helicopter parents. Moreover, the text provides hypotheses as to why parents choose this model of supporting their children.
References
Cucchiara, M. (2013). „Are we doing damage?” Choosing an urban public school in an era of parental anxiety. Antropology & Education Quarterly, 44, 1 DOI: https://doi.org/10.1111/aeq.12004
Domański, H. (2012). Społeczeństwa klasy średniej, Toruń
Faircloth, C. (2014). Intensive Parenting and the Expansion of Parenting. W: E. Lee, J. Bristow, C. Faircloth, J. Macvarish (red.), Parenting culture studies. Springer DOI: https://doi.org/10.1057/9781137304612_2
Fingerman, K.L. i in. (2012). Helicopter Parents and Landing Pad Kids: Intense Parental Support of Grown Children. Journal of Marriage and Family, 74 DOI: https://doi.org/10.1111/j.1741-3737.2012.00987.x
Forbes, L.K., Donovan C., Lamar, M.R. (2020). Differences in Intensive Parenting Attitudes and Gender Norms Among U.S. Mothers. The Family Journal, 28(1) DOI: https://doi.org/10.1177/1066480719893964
Honoré, C. (2008). Pod presją. Dajmy dzieciom święty spokój. Warszawa
Howe, N. (2010). A New Generation: Meet Mr. and Mrs. Gen X. Essential Readings Condensed for Quick Review, 75, 9
Kwak, A. (2012). Rodzicielstwo – inwestycja w przyszłość. Czy zawsze udana? W: J. Brągiel, B. Górnicka (red.), Rodzicielstwo w kontekście współczesnych przemian społecznych. Opole
Lareau, A. (1997). Social-class differences in family – school relationships. The importance of cultural capital. W: A.H. Halsey, H. Lauder, P. Brown, A.S. Wells (red.), Education. Culture, economy and society. Oxford – New York
Lareau, A. (2003). Unequal Childhoods: Class, Race, and Family Life. Berkeley – Los Angeles Lareau, A., Weininger, E.B. (2007). The context of school readiness. Social class differences in time use in family life. W: A. Booth, A.C. Crouter (red.), Disparities in school readiness. How families contribute to transitions into school. New York – London
LeMoyene, T., Buchanan, T. (2011). Does „Hovering” Matter? Helicopter Parenting and Its Effect on Well-being. Sociological Spectrum, 31, 4 DOI: https://doi.org/10.1080/02732173.2011.574038
Levine, K.A., Sutherland D. (2013). History Repeats Itself: Parental Involvement in Children’s Career Exploration. Canadian Journal of Counsellingand Psychotherapy, 47, 2
Locke, J.Y., Campbell, M.A., Kavanagh, D. (2012). Can a Parent Do Too Much for Their Child? An Examination By Parenting Professionals of the Concept of Overparenting. Australian Journal of Guidance and Counselling, 22, 2 DOI: https://doi.org/10.1017/jgc.2012.29
Matyjas, B. (2008). Dzieciństwo w kryzysie. Etiologia zjawiska, Warszawa
McCoy, S., Byrne, D., Banks, J. (2012). Too Much of Good Thing? Gender, „Concerted Cultivation” and Unequal Achievement in Primary School. Child Indicators Research, 5, 1 DOI: https://doi.org/10.1007/s12187-011-9118-2
Nelson, M. (2010). Parenting Out of Control: Anxious Parents in Uncertain Times. New York Nyczaj-Drąg M. (2010). „Sukcesowi trzeba pomóc”, czyli o edukacji dziecka w rodzinie klasy średniej. W: Z. Melosik, B. Śliwerski (red.). Edukacja alternatywna w XXI wieku. Poznań – Kraków
Nyczaj-Drąg, M. (2015). Edukacja dziecka w narracjach rodziców z klasy średniej. Zielona Góra Ozimkowski, V. (2004). Złe wychowanie, „Newsweek Polska” z 4.11.2014; podaję za: Matyjas, B. (2008). Dzieciństwo w kryzysie. Etiologia zjawiska. Warszawa
Palska, H. (2002). Bieda i dostatek. O nowych stylach życia w Polsce końca lat dziewięćdziesiątych. Warszawa
Palska, H. (2008). Między etosem inteligenckim a etosem klasy średniej? W: H. Domański (red.), Inteligencja w Polsce. Specjaliści, twórcy, klerkowie, klasa średnia?, Warszawa Segiet, K. (2010). Dziecko i dzieciństwo jako wartość a współczesność. Chowanna, 1
Sergin, Ch. i in. (2013). Parent and Child Traits Associated with Overparenting. Journal of Social and Clinical Psychology, 32, 6 DOI: https://doi.org/10.1521/jscp.2013.32.6.569
Segrin, Ch. i in. (2013). The Association Between Overparenting, Parent-Child Communication, and Entitlement and Adaptive Traits in Adult Children. Family Relations. Interdisciplinary Journal of Applied Family Studies, 61, 2, 237-238 DOI: https://doi.org/10.1111/j.1741-3729.2011.00689.x
Smolińska-Theiss, B. (2014). Dzieciństwo jako status społeczny. Edukacyjne przywileje dzieci klasy średniej. Warszawa
Szlendak, T. (2010). Socjologia rodziny. Ewolucja, historia, zróżnicowanie. Warszawa
Szymanik-Kostrzewska, A. (2016). Dziecko jako projekt rodzicielski? Przekonania matek na temat wychowania i ich percepcja zachowań dziecka. Warszawa
van Ingen, D.J. i in. (2015). Helicopter Parenting: The Effect of an Overbearing Care giving Style on Peer Attachment and Self-Efficacy. Journal of College Counseling, 18, 1 DOI: https://doi.org/10.1002/j.2161-1882.2015.00065.x
License
Copyright (c) 2023 Anna Mazurowska
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.