Intensified Parental Activities as a Feature of Modern Parenting. Theoretical Considerations
PDF (Język Polski)

Keywords

overparenting
excessive parenting
helicopter parents

How to Cite

Mazurowska , A. (2023). Intensified Parental Activities as a Feature of Modern Parenting. Theoretical Considerations. Studia Edukacyjne, (71), 107–117. https://doi.org/10.14746/se.2023.71.7

Abstract

The article analyzes selected theoretical categories relating to parenting from a social perspective. The common denominator of these categories are the intensive actions of parents towards children, aimed at ensuring the best conditions for their development. The main axis of the narrative is the category of overparenting and helicopter parents. Moreover, the text provides hypotheses as to why parents choose this model of supporting their children.

https://doi.org/10.14746/se.2023.71.7
PDF (Język Polski)

References

Cucchiara, M. (2013). „Are we doing damage?” Choosing an urban public school in an era of parental anxiety. Antropology & Education Quarterly, 44, 1 DOI: https://doi.org/10.1111/aeq.12004

Domański, H. (2012). Społeczeństwa klasy średniej, Toruń

Faircloth, C. (2014). Intensive Parenting and the Expansion of Parenting. W: E. Lee, J. Bristow, C. Faircloth, J. Macvarish (red.), Parenting culture studies. Springer DOI: https://doi.org/10.1057/9781137304612_2

Fingerman, K.L. i in. (2012). Helicopter Parents and Landing Pad Kids: Intense Parental Support of Grown Children. Journal of Marriage and Family, 74 DOI: https://doi.org/10.1111/j.1741-3737.2012.00987.x

Forbes, L.K., Donovan C., Lamar, M.R. (2020). Differences in Intensive Parenting Attitudes and Gender Norms Among U.S. Mothers. The Family Journal, 28(1) DOI: https://doi.org/10.1177/1066480719893964

Honoré, C. (2008). Pod presją. Dajmy dzieciom święty spokój. Warszawa

Howe, N. (2010). A New Generation: Meet Mr. and Mrs. Gen X. Essential Readings Condensed for Quick Review, 75, 9

Kwak, A. (2012). Rodzicielstwo – inwestycja w przyszłość. Czy zawsze udana? W: J. Brągiel, B. Górnicka (red.), Rodzicielstwo w kontekście współczesnych przemian społecznych. Opole

Lareau, A. (1997). Social-class differences in family – school relationships. The importance of cultural capital. W: A.H. Halsey, H. Lauder, P. Brown, A.S. Wells (red.), Education. Culture, economy and society. Oxford – New York

Lareau, A. (2003). Unequal Childhoods: Class, Race, and Family Life. Berkeley – Los Angeles Lareau, A., Weininger, E.B. (2007). The context of school readiness. Social class differences in time use in family life. W: A. Booth, A.C. Crouter (red.), Disparities in school readiness. How families contribute to transitions into school. New York – London

LeMoyene, T., Buchanan, T. (2011). Does „Hovering” Matter? Helicopter Parenting and Its Effect on Well-being. Sociological Spectrum, 31, 4 DOI: https://doi.org/10.1080/02732173.2011.574038

Levine, K.A., Sutherland D. (2013). History Repeats Itself: Parental Involvement in Children’s Career Exploration. Canadian Journal of Counsellingand Psychotherapy, 47, 2

Locke, J.Y., Campbell, M.A., Kavanagh, D. (2012). Can a Parent Do Too Much for Their Child? An Examination By Parenting Professionals of the Concept of Overparenting. Australian Journal of Guidance and Counselling, 22, 2 DOI: https://doi.org/10.1017/jgc.2012.29

Matyjas, B. (2008). Dzieciństwo w kryzysie. Etiologia zjawiska, Warszawa

McCoy, S., Byrne, D., Banks, J. (2012). Too Much of Good Thing? Gender, „Concerted Cultivation” and Unequal Achievement in Primary School. Child Indicators Research, 5, 1 DOI: https://doi.org/10.1007/s12187-011-9118-2

Nelson, M. (2010). Parenting Out of Control: Anxious Parents in Uncertain Times. New York Nyczaj-Drąg M. (2010). „Sukcesowi trzeba pomóc”, czyli o edukacji dziecka w rodzinie klasy średniej. W: Z. Melosik, B. Śliwerski (red.). Edukacja alternatywna w XXI wieku. Poznań – Kraków

Nyczaj-Drąg, M. (2015). Edukacja dziecka w narracjach rodziców z klasy średniej. Zielona Góra Ozimkowski, V. (2004). Złe wychowanie, „Newsweek Polska” z 4.11.2014; podaję za: Matyjas, B. (2008). Dzieciństwo w kryzysie. Etiologia zjawiska. Warszawa

Palska, H. (2002). Bieda i dostatek. O nowych stylach życia w Polsce końca lat dziewięćdziesiątych. Warszawa

Palska, H. (2008). Między etosem inteligenckim a etosem klasy średniej? W: H. Domański (red.), Inteligencja w Polsce. Specjaliści, twórcy, klerkowie, klasa średnia?, Warszawa Segiet, K. (2010). Dziecko i dzieciństwo jako wartość a współczesność. Chowanna, 1

Sergin, Ch. i in. (2013). Parent and Child Traits Associated with Overparenting. Journal of Social and Clinical Psychology, 32, 6 DOI: https://doi.org/10.1521/jscp.2013.32.6.569

Segrin, Ch. i in. (2013). The Association Between Overparenting, Parent-Child Communication, and Entitlement and Adaptive Traits in Adult Children. Family Relations. Interdisciplinary Journal of Applied Family Studies, 61, 2, 237-238 DOI: https://doi.org/10.1111/j.1741-3729.2011.00689.x

Smolińska-Theiss, B. (2014). Dzieciństwo jako status społeczny. Edukacyjne przywileje dzieci klasy średniej. Warszawa

Szlendak, T. (2010). Socjologia rodziny. Ewolucja, historia, zróżnicowanie. Warszawa

Szymanik-Kostrzewska, A. (2016). Dziecko jako projekt rodzicielski? Przekonania matek na temat wychowania i ich percepcja zachowań dziecka. Warszawa

van Ingen, D.J. i in. (2015). Helicopter Parenting: The Effect of an Overbearing Care giving Style on Peer Attachment and Self-Efficacy. Journal of College Counseling, 18, 1 DOI: https://doi.org/10.1002/j.2161-1882.2015.00065.x