Abstract
These article’s aim is to look into and analyze the letters written by Jeanne Huc-Mazelet, the governess of the Grand Duchess Maria Pavlovna of Russia (1790-1804). Born in Morges, Switzerland, Jeanne Huc-Mazelet was one of the few Swiss educators employed by the royal family of Russia to teach their children. She spent fourteen years in Russia and wrote many letters to her family in Switzerland. The letters are a valuable resource to study the everyday life of the Russian court and the princesses’ education. It also offers an interesting glimpse into the life of the author.
References
Andrusiewicz, A. (2012). Katarzyna Wielka. Prawda i mit. Warszawa: Świat Książki
Andrusiewicz, A. (2014). Romanowowie. Imperium i familia. Kraków: Wydawnictwo Literackie
Brandon, R. (2008). Other People’s Daughter’s. The Life and Times of the Governess. London: Phoenix
Bruce Lincoln, W. (1981). Romanovs, Autocrats of All The Russias. New York: Anchor
Bruce Lincoln, W. (1988). Mikołaj I, przekł. H. Krzeczkowski. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy
Budde, G. (2018). Traveling teachers in Europe: Gouvernanten, governesses and gouvernantes, przekł. C. Reid. European History Online
Całek, A. (2019). Nowa teoria listu. Kraków: Biblioteka Jagiellońska – Księgarnia Akademicka
Chorążyczewski, W., Rosa, A. (2015). Egodokumenty – egodokumentalność – analiza egodokumentalna – spuścizna egodokumentalna. W: W. Chorążyczewski, A. Pacevičius, S. Roszak (red.), Egodokumenty. Tradycje historiograficzne i perspektywy badawcze. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Mikołaja Kopernika. Księgarnia Akademicka
De La Harpe, F.-C. (1902). Le gouverneur d’un prince: Frederic Cesar de Laharpe et Alexandre I. de Russie. D’apres les manuserits inedits de F. C. de Laharpe et les sources russes les plus recentes, G. Bridel (red). Madison: G. Bridel
Ejdelman, N. (1990). Paweł I, czyli śmierć tyrana, przekł. W. i R. Śliwowscy. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy
Moret Petrini, S. (2022). L’enfance sous la plume. La diffusion de lécriture éducative en Suisse romande. Rennes: Presses Universitaires de Rennes DOI: https://doi.org/10.4000/books.pur.159297
Nawrot-Borowska, M. (2011). Nauczanie domowe na ziemiach polskich w II połowie XIX i początkach XX wieku – zapatrywania teoretyczne i praktyka. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego
Pamiętniki cesarzowej Katarzyny II jej własną ręką spisane, (2018), przekł. E. Derelkowska. Poznań: Wydawnictwo MG
Secretan, R. (1949). La mission d’Henri Monod auprès du tsar Alexandre Ier en décembre 1813. Zeitschrift für Schweizerische Geschichte 29(2)
Strzelczyk, A. (2017). Edukacja Aleksandra i Mikołaja Pawłowiczów Romanowych. Biuletyn Historii Wychowania, 36 DOI: https://doi.org/10.14746/bhw.2017.36.8
Strzelczyk, A. (2018). Wróg dla syna, matka dla wnuka – caryca Katarzyna II i jej relacje z synem i wnukiem. Studia Edukacyjne, 51 DOI: https://doi.org/10.14746/se.2018.51.21
Tosato-Rigo, D. (2018). Introduction. W: D. Tosato-Rigo, G. Heller, D. Francillon (red.), Je suis moi, ils sont eux. Lettres et journal d’une gouvernante à la cour de Russie 1790-1804. Lausanne: Ethno-Doc
Tosato-Rigo, D., Moreti Petrini, S. (2017). L’appel de l’Est. Précepteurs et gouvernantes suisses à la Cour de Russie (1760-1820). Lausanne: Université de Lausanne
https://www.ethno-doc.ch/ethno-doc/qui-sommes-nous/ [dostęp: 9 III 2024]
License
Copyright (c) 2023 Agata Strzelczyk
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.