The Governess of the Tsarevna. History and Perspective of Jeanne Huc-Mazelet in the Light of Her Correspondence from the Russian Court (1790- 1804)
PDF (Język Polski)

Keywords

Jeanne Huc-Mazelet
Russian court
Grand Duchess Maria Pavlovna of Russia

How to Cite

Strzelczyk , A. (2023). The Governess of the Tsarevna. History and Perspective of Jeanne Huc-Mazelet in the Light of Her Correspondence from the Russian Court (1790- 1804). Studia Edukacyjne, (71), 219–232. https://doi.org/10.14746/se.2023.71.14

Abstract

These article’s aim is to look into and analyze the letters written by Jeanne Huc-Mazelet, the governess of the Grand Duchess Maria Pavlovna of Russia (1790-1804). Born in Morges, Switzerland, Jeanne Huc-Mazelet was one of the few Swiss educators employed by the royal family of Russia to teach their children. She spent fourteen years in Russia and wrote many letters to her family in Switzerland. The letters are a valuable resource to study the everyday life of the Russian court and the princesses’ education. It also offers an interesting glimpse into the life of the author.

https://doi.org/10.14746/se.2023.71.14
PDF (Język Polski)

References

Andrusiewicz, A. (2012). Katarzyna Wielka. Prawda i mit. Warszawa: Świat Książki

Andrusiewicz, A. (2014). Romanowowie. Imperium i familia. Kraków: Wydawnictwo Literackie

Brandon, R. (2008). Other People’s Daughter’s. The Life and Times of the Governess. London: Phoenix

Bruce Lincoln, W. (1981). Romanovs, Autocrats of All The Russias. New York: Anchor

Bruce Lincoln, W. (1988). Mikołaj I, przekł. H. Krzeczkowski. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy

Budde, G. (2018). Traveling teachers in Europe: Gouvernanten, governesses and gouvernantes, przekł. C. Reid. European History Online

Całek, A. (2019). Nowa teoria listu. Kraków: Biblioteka Jagiellońska – Księgarnia Akademicka

Chorążyczewski, W., Rosa, A. (2015). Egodokumenty – egodokumentalność – analiza egodokumentalna – spuścizna egodokumentalna. W: W. Chorążyczewski, A. Pacevičius, S. Roszak (red.), Egodokumenty. Tradycje historiograficzne i perspektywy badawcze. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Mikołaja Kopernika. Księgarnia Akademicka

De La Harpe, F.-C. (1902). Le gouverneur d’un prince: Frederic Cesar de Laharpe et Alexandre I. de Russie. D’apres les manuserits inedits de F. C. de Laharpe et les sources russes les plus recentes, G. Bridel (red). Madison: G. Bridel

Ejdelman, N. (1990). Paweł I, czyli śmierć tyrana, przekł. W. i R. Śliwowscy. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy

Moret Petrini, S. (2022). L’enfance sous la plume. La diffusion de lécriture éducative en Suisse romande. Rennes: Presses Universitaires de Rennes DOI: https://doi.org/10.4000/books.pur.159297

Nawrot-Borowska, M. (2011). Nauczanie domowe na ziemiach polskich w II połowie XIX i początkach XX wieku – zapatrywania teoretyczne i praktyka. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego

Pamiętniki cesarzowej Katarzyny II jej własną ręką spisane, (2018), przekł. E. Derelkowska. Poznań: Wydawnictwo MG

Secretan, R. (1949). La mission d’Henri Monod auprès du tsar Alexandre Ier en décembre 1813. Zeitschrift für Schweizerische Geschichte 29(2)

Strzelczyk, A. (2017). Edukacja Aleksandra i Mikołaja Pawłowiczów Romanowych. Biuletyn Historii Wychowania, 36 DOI: https://doi.org/10.14746/bhw.2017.36.8

Strzelczyk, A. (2018). Wróg dla syna, matka dla wnuka – caryca Katarzyna II i jej relacje z synem i wnukiem. Studia Edukacyjne, 51 DOI: https://doi.org/10.14746/se.2018.51.21

Tosato-Rigo, D. (2018). Introduction. W: D. Tosato-Rigo, G. Heller, D. Francillon (red.), Je suis moi, ils sont eux. Lettres et journal d’une gouvernante à la cour de Russie 1790-1804. Lausanne: Ethno-Doc

Tosato-Rigo, D., Moreti Petrini, S. (2017). L’appel de l’Est. Précepteurs et gouvernantes suisses à la Cour de Russie (1760-1820). Lausanne: Université de Lausanne

https://www.ethno-doc.ch/ethno-doc/qui-sommes-nous/ [dostęp: 9 III 2024]