Abstract
The article deals with the broadly defined topic of supporting the emotional and social development of children and its impact on the formation of mental resilience. The text consists of 3 parts. The first one provides an overview of the theoretical representations of key concepts such as emotional-social development and its support and mental resilience. The second part presents the results of our own research on the developmental support of young children as perceived and experienced by their care-givers. The study concludes with a summary.
References
Błasiak, A. (2014). Dziecko i jego wartość we współczesnym świecie. W: A. Błasiak, E. Dybowska (red.), W trosce o dobro współczesnego dziecka. Kraków: Wydawnictwo WAM.
Błasiak, A., Dybowska, E. (red.), (2014). W trosce o dobro współczesnego dziecka. Kraków: Wydawnictwo WAM.
Brzezińska, A.I., Czub, M., Piotrowski, K. (2012). Małe dziecko (2-3 rok życia). Jakie jest? Jak możemy wspierać jego rozwój? Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
Brzezińska, A.I., Appelt, K., Ziółkowska, B. (2016). Psychologia rozwoju człowieka. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Brzezińska, A.I., Półtoraczyk, K., Reksnis, J., Starczewska-Kaczmarek, A., Wilczyńska, S. (2020). Kompetencje emocjonalne i społeczne dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Poznań: Wydawnictwo Nauk Społecznych i Humanistycznych UAM.
Curyło-Sikora, P. (2022). Kształtowanie odporności psychicznej dzieci i młodzieży w obliczu tendencji współczesności stanowiących czynniki ryzyka dla zdrowia psychospołecznego. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 6, 3-19. DOI: https://doi.org/10.5604/01.3001.0015.8926
Czub, M., Matejczuk, J. (2015). Rozwój społeczno-emocjonalny w pierwszych sześciu latach życia. Perspektywa jednostki, rodziny i społeczeństwa. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
Grzelak, S. (2004). Buduje się od fundamentów, czyli o ogromnym znaczeniu wspierania rozwoju dziecka w pierwszych latach życia. W: T. Ogrodzińska (red.), Nigdy nie jest za wcześnie – rozwój i edukacja małych dzieci. Warszawa: Fundacja Rozwoju Dzieci im. Jana Amosa Komeńskiego.
Gwiżdż, M. (2021). Rezyliencja i praktyka uważności, czyli jak budować odporność psychiczną dzieci i młodzieży. W: B. Majerek, A. Domagała-Kręcioch (red.), Kategorie (nie)obecne w edukacji. Wychowanie-kształcenie-rozwój. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Piszczek, M. (2007). Diagnoza i wspomaganie rozwoju dziecka. Wybrane zagadnienia. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej.
Przetacznik-Gierowska, M., Makieło-Jarża, G. (1992). Psychologia rozwojowa i wychowawcza wieku dziecięcego. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Ratajczak, A. (2019). Wspomaganie rozwoju małych dzieci w percepcji i doświadczeniach ich opiekunów. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Sćepović, D. (2017). Functionality of family and children in relation to gender, age and emotional abilities of children and family structure. Education and Research, 10(2), 101-114. DOI: https://doi.org/10.26417/ejser.v10i2.p101-114
Sikorska, I., Adamczyk-Banach, M., Polak, M. (2021). Odporni rodzice – odporne dzieci. Jak zasoby psychiczne rodziny wpływają na odporność psychiczną dziecka. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 16, 2(60), 101-117. DOI: https://doi.org/10.35765/eetp.2021.1660.08
Vico, G. (1966). Nauka nowa, przekł. J. Jakubowicz, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
License
Copyright (c) 2024 Anna Ratajczak
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.