The Elections of June 1989 in Contemporary History Textbooks for Primary Schools
PDF (Język Polski)

Keywords

history textbooks
history education
4 June 1989
textbook analysis

How to Cite

Białokur , M., Biedka , K., & Gołębiowski , D. (2024). The Elections of June 1989 in Contemporary History Textbooks for Primary Schools. Studia Edukacyjne, (72), 69–82. https://doi.org/10.14746/se.2024.72.5

Abstract

The aim of the article is to analyses how the first partially free parliamentary elections held in the People’s Republic of Poland on 4 June 1989 are presented in primary school history textbooks today. The June elections were the first ones in Central and Eastern Europe won by the anti-communist opposition. This took place before the fall of the Berlin Wall. Influenced by the ongoing discussions about whether 4 June should be recognized as a national holiday, we decided to investigate how young people learn about these events. Textbooks are a major research material because they are still the most widely used medium in the educational process and often the only source of students’ knowledge of history. We analyzed all textbooks currently approved by the Ministry of National Education for use in schools for grade 8 of primary school.

https://doi.org/10.14746/se.2024.72.5
PDF (Język Polski)

References

Białokur, M., Biedka, K., Gołębiowski, D. (2023). Pracownia Badań nad Podręcznikami Historii. Najmłodsze „dziecko” Instytutu Śląskiego w Opolu. Wiadomości Historyczne, 2, 67-73.

Stinia, M., Sanojca, K. (2019). Wokół roku 1989, czyli jak czerwiec rozbija się o mur. Internet a budowanie rocznicowej świadomości. W: M. Białokur, A. Gołębiowska (red.), Rocznice wielu znaczeń 1919/1939/1989. Czy odrobione lekcje historii?. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.

Brückmann, A., Gutowski, K., Huneke, F. i in. (2020). Europa. Nasza historia. Klasa 8. Od wybuchu II wojny światowej do czasów współczesnych. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Ciechanowski, Sz., Lasociński, D. (2021). Historia 8. Podręcznik dla klasy ósmej szkoły podstawowej. Kielce: Grupa MAC S.A.

Jastrzębska, M., Żurawski, J. (2018). Historia. Podręcznik do klasy 8. Wrocław: Wydawnictwo WIKING.

Kalwat, W., Szlanta, P., Zawistowski, A. (2023). Historia. Podręcznik. Szkoła podstawowa. Klasa 8. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Małkowski, T. (2018). Historia 8. Podręcznik dla klasy ósmej szkoły podstawowej. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe.

Śniegocki, R., Zielińska, A. (2021). Wczoraj i dziś. Podręcznik do historii dla klasy ósmej szkoły podstawowej. Warszawa: Wydawnictwo Nowa Era.

DzU z 2017 r., poz. 356. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej.