Abstract
The article aims to present the possibilities of using older people’s knowledge, skills, competencies, and wisdom as educators of the younger generation, especially in a family environment. The text also raises the issue of the possible meeting of older people’s psychosocial needs through the education of young people. The satisfaction of being a “family educator” may increase the level of motivation to continue meeting needs. The effects of the young generation learning from the older generation, discussing them, and using them by students during teaching classes are becoming an interesting and important topic. They point out the value of this education and its building intergenerational relationships in times of increasing generational separation.
References
Aronson, E. (1999). Człowiek istota społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Aleksander, T. (2019). Możliwość angażowania słuchaczy uniwersytetu trzeciego wieku we współpracę międzypokoleniową. W: A. Łacina-Łanowski, A. Fabiś (red.), Dialog międzypokoleniowy. Jubileusz 20-lecia Oświęcimskiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku (ss. 25-34). Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls
Baltes, P.B., Baltes, M.M. (1990). Psychological perspectives on successful aging: The model of selective optimization with compensation. W: P.B. Baltes, M. Baltes (red.), Successful aging: Perspectives from the behavioral sciences (ss. 1-34). Cambridge: Cambridge University Press DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511665684.003
Chabior, A. (2014). Diagnoza potrzeb osób starszych. W: A. Chabior, A. Fabiś, J.K. Wawrzyniak (red.), Starzenie się i starość w perspektywie pracy socjalnej (ss. 36-49). Warszawa: Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich
Dubas, E. (2023). Uczenie się w starości – przypomnienie humanistycznej perspektywy. Exlibris Biblioteka Gerontologii Społecznej, 24(1), 25-35
Dubas, E. (2024). Humanistyczny obraz starości. Przesłanki dla gerontologii humanistycznej, tom 3 – Refleksje nad starością. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego Dyczewski, L. (1994). Ludzie starzy i starość w społeczeństwie i kulturze. Lublin: Wydawnictwo KUL DOI: https://doi.org/10.18778/8331-387-0
Fabiś, A., Wąsiński, A., Tomczyk, Ł. (2019). Egzystencjalna perspektywa refleksji biograficznej w narracyjnym przekazie międzypokoleniowym. W: A. Łacina-Łanowski, A. Fabiś (red.), Dialog międzypokoleniowy. Jubileusz 20-lecia Oświęcimskiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku (ss. 53-75). Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls
Glosariusz EPALE. Pojęcia i terminy z zakresu edukacji dorosłych (2020). Warszawa
Halicki, J. (2010). Obrazy starości rysowane przeżyciami seniorów. Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku
Kamiński, A. (1975). Pedagogika w służbie gerontologii społecznej. Człowiek w pracy i w osiedlu. Z zagadnień gerontologii społecznej. Biuletyn TWWP, 4/54/XV, 7-26
Kawińska, M. (2022). Potrzeby seniorów w obszarze aktywności społecznej. Polityka Społeczna, 9, 14-20 DOI: https://doi.org/10.5604/01.3001.0016.0111
Konieczna-Woźniak, R. (2016). Mentoring mentorów. Senior mentor – senior mentee, czyli społeczny mentoring senioralny. W: E. Solarczyk-Ambrozik (red.), Doradztwo zawodowe w perspektywie całożyciowego uczenia się (ss. 241-255). Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM
Konieczna-Woźniak, R. (2017). Mentoring. W: A.A. Zych (red.), Encyklopedia starości, starzenia się i niepełnosprawności, tom 2, (ss. 234-238). Katowice: Wydawnictwo Stowarzyszenie Thesaurus Silesiae Skarb Śląski
Konieczna-Woźniak, R. (2023). Znaczenie edukacji dorosłych w budowaniu relacji międzypokoleniowych w starzejącym się polskim społeczeństwie. Pedagogika Społeczna Nova, 3(5), 73-92 DOI: https://doi.org/10.14746/psn.2023.3.5.4
Kowalska-Dubas, E. (2021). Refleksje o starości w kontekście wyzwań ery cyfrowej. Exlibris Biblioteka Gerontologii Społecznej, 21(2), 22-33
Marianowska, A. (2013). Pomiędzy adolescencją a dorosłością – koncepcja Emerging Adulthood Jeffreya J. Arnetta. Edukacja Dorosłych, 68(1), 91-104
Maslow, A.H. (2006). Motywacje i osobowość. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Mazurek, E., Stępień, T. (2017). Kompendium wiedzy koniecznej edukatora dorosłych. Wrocław: Politechnika Wrocławska
Muszyński, M. (2022). Międzypokoleniowe uczenie się. Edukacja Dorosłych, 1, 53-74 DOI: https://doi.org/10.12775/ED.2022.005
Orzechowska, G. (1999). Aktualne problemy gerontologii społecznej. Olsztyn: Wydawnictwo WSP
Pikuła, N.G. (2016). Poczucie sensu życia osób starszych. Inspiracje do edukacji w starości. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls
Szarota, Z. (2019). Wspólnota wartości w dialogu pokoleń – refleksja pedagogiczna. W: A. Łacina-Łanowski, A. Fabiś (red.), Dialog międzypokoleniowy. Jubileusz 20-lecia Oświęcimskiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku (ss. 35-51). Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls
Tokarz-Kamińska, B. (2013). Jak kształtować partnerskie relacje między pokoleniami? Dialog międzypokoleniowy. Między ideą a praktyką. Inspiracje. Zasada równego traktowania. Prawo i Praktyka (10), 43-46
Wawrzyniak, J.K. (2014). Jakość życia i satysfakcja w starości. W: A. Chabior, A. Fabiś, J.K. Wawrzyniak (red.), Starzenie się i starość w perspektywie pracy socjalnej (ss. 118-125). Warszawa: Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich
Wiktorowicz, J. (2020). Międzypokoleniowy transfer wiedzy: o instrumentach wspierania konkurencyjności przedsiębiorstw w warunkach starzejących się zasobów pracy. Rynek Pracy, 175(4), 28-42
Agenda 2030 na rzecz zrównoważonego rozwoju – implementacja w Polsce http://www.un.org.pl/files/170/Agenda2030PL_pl-5.pdf [pobrano: 20.07.2024]
Dyskryminacja ze względu na wiek na polskim rynku pracy – diagnoza https://odpowiedzialnybiznes.pl/wp-content/uploads/2022/02/PIE-Raport_Ageizm.pdf [pobrano: 20.07.2024]
Główny Urząd Statystyczny. Podstawowe dane. Społeczeństwo https://stat.gov.pl/podstawowe-dane/ [pobrano: 14.07.24]
https://www.rdn.gov.pl/komunikaty,komunikatnr5/2022 [pobrano: 10.06.2024]
Klasyfikacja Dziedzin Nauki i Dyscyplin Naukowych oraz Dyscyplin Artystycznych (Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z 11.10.2022)
Struktura ludności i starzenie się społeczeństwa https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Archive:Struktura_ludno%C5%9Bci_i_starzenie_si%C4%99_spo%C5%82ecze%C5%84stwa [pobrano: 14.07.24]
Wykaz dziedzin nauki i techniki według klasyfikacji OECD https://nawa.gov.pl/Lista-OECD---PL.docx.pdf [pobrano: 10.06.2024]
License
Copyright (c) 2024 Renata Konieczna-Woźniak

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
