Diagnosis of Autism Spectrum Disorders in the Past and Today and the Possibilities of Early Support for Children’s Development
Journal cover , no. 73, year 2024
PDF (Język Polski)

Keywords

autism spectrum disorder
diagnosis
early childhood development support
diagnostic tools
epidemiology

How to Cite

Kostecka, A. (2024). Diagnosis of Autism Spectrum Disorders in the Past and Today and the Possibilities of Early Support for Children’s Development. Studia Edukacyjne, (73), 149–167. https://doi.org/10.14746/se.2024.73.8

Abstract

The diagnosis of autism spectrum disorders is based on various activities, e.g. the use of adequate diagnostic tools, conversations with parents, and observation of the child’s behavior. This enables the adoption of an appropriate therapy plan and is the key to making the final diagnosis. Early introduction of developmental support into a child’s life has a positive impact on the development of cognitive functions. The article is devoted to the diagnosis of autism spectrum disorders, various diagnostic tools, and early support for child development. I will present the characteristics and epidemiology of ASD, the diagnostic process of the disorder, the selection of an appropriate diagnostic tool, as well as the theory of early development support and the impact of early introduction of therapeutic activities on the child’s functioning.

https://doi.org/10.14746/se.2024.73.8
PDF (Język Polski)

References

Amerykańskie Towarzystwo Psychiatryczne. (2015). Kryteria diagnostyczne zaburzeń psychicznych DSM-5. Red. P. Gałecki, M. Pilecki, J. Rymaszewska, A. Szulc, S. Sidorowicz, J. Wciórka. Wrocław

Ball, J. (2016). Autyzm a wczesna interwencja. Rzeczowe pytania, życiowe odpowiedzi. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis

Banasiak, M., Górski, P., Pietras, T., Witusik, A. (2010). Epidemiologia autyzmu. W: P. Gałecki, T. Pietras, A. Witusik (red.), Autyzm – epidemiologia, diagnoza i terapia. Wrocław: Wydawnictwo Continuo

Bielenda-Mazur, E., Siudak, A. (2020). Neurorozwojowy wymiar gestu wskazywania palcem – rozwój i stymulacja. Logopaedica Lodziensia, 4, 171-186 DOI: https://doi.org/10.18778/2544-7238.04.12

Borska-Mądrzycka, Z., Bujnik, A., Grochowska, J., Waligórska, A., Waligórski, M., Wroniszewski, M. (2015). Standardy wczesnego wykrywania ryzyka zaburzeń ze spektrum autyzmu. W: A. Rozetti, F. Rybakowski (red.), Spektrum autyzmu – neurorozwojowe zaburzenia współwystępujące. Łódź – Warszawa: Wydawnictwo Krajowego Towarzystwa Autyzmu, 99-108

Bowlby, J. (2007). Przywiązanie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

Bracken, B.A. (1987). Limitations of preschool instruments and standards for minimal levels of technical adequacy. Journal of Psychoeducational Assessment, 5, 313-326 DOI: https://doi.org/10.1177/073428298700500402

Centers for Disease Control and Prevention. (2021). Prevalence and Characteristics of Autism Spectrum Disorder Among Children Aged 8 Years – Autism and Developmental Disabilities Monitoring Network, 11 Sites, United States, 2018. Morbidity and Mortality Weekly Report, 11

Chambers, K.M., Naglieri, J.A. (2017). Aspekty psychometryczne i skale używane w diagnozie zaburzeń ze spektrum autyzmu. W: S. Goldstein, J.A. Naglieri, S. Ozonoff (red.), Diagnoza zaburzeń ze spektrum autyzmu. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego

Chojnicka, I., Płoski, R. (2012). Polska wersja wywiadu do diagnozowania autyzmu ADI-R. Psychiatria Polska, 2, 249-259

Chojnicka, I., Płoski, R. (2012). Polska wersja narzędzia obserwacyjnego do diagnozowania autyzmu ADOS. Psychiatria Polska, 5, 781-789

Chojnicka, I., Pisula, E. (2017). ADOS-2. Protokół obserwacji do diagnozowania zaburzeń ze spektrum autyzmu. Podręcznik. Wydawnictwo Hogrefe – Testcentrum

Dawson, G., Donaldson, A., Greenson, J., Munson, J., Rogers, S., Smith, M., Winter, J., Varley, J. (2010). Randomized, Controlled Trial of an Intervention for Toddlers With Autism: The Early Start Denver Model. Pediatrics, 125, 17-23 DOI: https://doi.org/10.1542/peds.2009-0958

Dodacka, M., Pulwarska, V. (2009). Jak wspomagać wczesne wspomaganie rozwoju dziecka (WWRD)? W: W. Brejnak, K. Zabłocki (red.), Wczesna diagnoza i wspomaganie rozwoju dziecka z dysfunkcjami. Warszawa: Wydawnictwo Stowarzyszenia Dobrej Woli

Gajdzik, M. (2021). Wywiad i badanie psychiatryczne dziecka i adolescenta. W: M. Janas-Kozik, T. Wolańczyk (red.), Psychiatria dzieci i młodzieży, tom 1. Warszawa: Wydawnictwo PZWL

Golicki, D., Młyńczak, K. (2016). Przegląd właściwości psychometrycznych kwestionariuszy oceny jakości życia związanych ze zdrowiem (HRQOL). Polski Przegląd Nauk o Zdrowiu, 4, 415-421

Hornowska, E. (2013). Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

Janas-Kozik, M., Rynkiewicz, A., Słopień, A. (2021). Zaburzenia ze spektrum autyzmu. W: M. Janas-Kozik, T. Wolańczyk (red.), Psychiatria dzieci i młodzieży, tom 1. Warszawa: Wydawnictwo PZWL

Kasari, C., Patterson, S. (2012). Interventions addressing social impairment in autism. Current Psychiatry Reports, 6, 713-725 DOI: https://doi.org/10.1007/s11920-012-0317-4

Król, M.D., Mokros, Ł., Pietras, T., Sipowicz, K., Witusik, A. (2022). Spektrum ASD – pozycja nozologiczna, charakterystyka kliniczna i diagnoza. W: T. Pietras, D. Podgórska-Jachnik, K. Sipowicz, A. Witusik (red.), Spektrum autyzmu – od diagnozy i terapii do integracji i inkluzji. Wrocław: Wydawnictwo Continuo

Kulik, M., Rynkiewicz, A. (2013). Wystandaryzowane, interaktywne narzędzia do diagnozy zaburzeń ze spektrum autyzmu a nowe kryteria diagnostyczne DSM-5. Psychiatria, 2, 10, 41-48

Marcinkowska, A., Sitek, E. (2017). Wybrane aspekty adaptacji kulturowej testów neuropsychologicznych. Aktualności Neurologiczne, 3, 150-157 DOI: https://doi.org/10.15557/AN.2017.0016

Mokros, Ł., Nowakowska-Domagała, K., Pietras, T., Witusik, A. (2022). Epidemiologia spektrum autyzmu. W: T. Pietras, D. Podgórska-Jachnik, K. Sipowicz, A. Witusik (red.), Spektrum autyzmu – od diagnozy i terapii do integracji i inkluzji. Wrocław: Wydawnictwo Continuo

Płoszaj, M. (2018). Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z ASD. Analiza przypadku. Studia Psychologica: Theoria et praxis, 11, 170-189 DOI: https://doi.org/10.24917/20845596.11.12

Rafał-Łuniewska, J. (2017). Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka – pytania i odpowiedzi. W: J. Rafał-Łuniewska, K. Strugińska (red.), Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka w teorii i praktyce. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 24 sierpnia 2017 roku w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (DzU 2017 r., poz. 1635)

Skarbek, K., Wrońska, I. (2018). Diagnoza i wspomaganie rozwoju psychoruchowego dzieci w wieku przedszkolnym. Wskazówki dla nauczycieli dotyczące organizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Kraków: Wydawnictwo CEBP

Twardowski, A. (2014). Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z niepełnosprawnościami w środowisku rodzinnym. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM

Winczura, B. (2018). Wczesne rozpoznawanie zaburzeń ze spektrum autyzmu – symptomy ryzyka, diagnoza wstępna, badania przesiewowe. Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, 22, 73-103 DOI: https://doi.org/10.14746/ikps.2018.22.05

Winczura, B. (2018). Zaburzenia współwystępujące z autyzmem – uwarunkowania rozwojowe, symptomy kliniczne i dylematy diagnostyczne. Logopedia 47(2), 243-263

Wojciechowska, A. (2022). Rozwój mowy, języka i komunikacji u osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. W: T. Pietras, D. Podgórska-Jachnik, K. Sipowicz, A. Witusik (red.), Spektrum autyzmu – od diagnozy i terapii do integracji i inkluzji. Wrocław: Wydawnictwo Continuo

Wójtowicz-Szefler, M.B. (2020). Diagnozowanie rozwoju małego dziecka. Część 2. Warszawa: Wydawnictwo Difin

Wujcik, R. (2022). Zastosowanie testów psychologicznych w diagnozie pacjentów z zaburzeniem ze spektrum autyzmu. W: T. Pietras, D. Podgórska-Jachnik, K. Sipowicz, A. Witusik (red.), Spektrum autyzmu – od diagnozy i terapii do integracji i inkluzji. Wrocław: Wydawnictwo Continuo

Fundacja JiM, Raport roczny Fundacji JiM za rok 2020, 2021 r. https://jim.org/wpcontent/uploads/2021/09/MP_Raport_JiM_2020_internet.pdf [dostęp: 4.11.2023]

Strona internetowa www.polskiautyzm.pl, Wczesne wspomaganie rozwoju – praktyczne ćwiczenia WWR, https://polskiautyzm.pl/wczesne-wspomaganie-rozwoju-cwiczenia/ [dostęp: 29.11.2023]

Strona internetowa: www.polskiautyzm.pl, Wczesne wspomaganie rozwoju – formalności, https://polskiautyzm.pl/wczesne-wspomaganie-rozwoju/ [dostęp: 29.11.2023]

Strona internetowa: www.polskiautyzm.pl, Diagnoza autyzmu – wszystko o diagnozowaniu, https://polskiautyzm.pl/diagnoza-autyzmu/ [dostęp: 29.11.2023]

Strona internetowa: www.autyzm.zgora.pl, Osoba autystyczna w Polsce, http://www.autyzm.zgora.pl/pl/id.10004 [dostęp: 3.11.2023]