Abstract
Rap is one of the most popular music types in Poland. The content of the songs includes various descriptions of social life, the world of values, and cultural patterns presented from the perspective of the artists, who in their works usually describe what they experience. These bottom-up narratives become a source of inspiration for listeners, especially young people. This article contains content analysis results of rap lyrics and music videos concerning regional aspects in the Silesia district. The identified contexts and worldview elements can provide a basis for educators’ discussions with young people. Attempting to understand issues important to young people raised in works of popular culture can be an element of understanding them and seeing factors that may be important in identity formation, including regional identity.
References
Adamska-Staroń, M., Łukasik, B. (2012). Hermeneutyka pedagogiczna jako orientacja metodologiczna. Podstawy Edukacji, 5, 119-138
Babbie, E. (2004). Badania społeczne w praktyce, przekł. W. Betkiewicz i in. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Bruner, J. (2010). Kultura edukacji, przekł. T. Brzostowska-Tereszkiewicz. Kraków: Wydawnictwo Universitas
Buliński, T. (2013). Kultura popularna w nauczaniu szkolnym. Psychologia Wychowawcza, 4, 140-152 DOI: https://doi.org/10.5604/00332860.1093246
Chorąży, A. (2017). O hiphopowej intertekstualności jako rozmowie. Rap i popkultura: follow-upy i hashtagi. Teksty Drugie, 5, 129-130 DOI: https://doi.org/10.18318/td.2017.5.8
Dilthey, W. (2005). Budowa świata historycznego w naukach humanistycznych, przekł. E. Paczkowska-Łagowska. Gdańsk: słowo/obraz terytoria
Golonka-Legut, J., Pryszmont-Ciesielska, M. (2018). Teledysk muzyczny w przestrzeni badań nad edukacją, na przykładzie analizy i interpretacji teledysku do utworu The Last Refugee Ro- gera Watersa. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 21, 3(89), 89-102
Jakubowski, W. (2006). Edukacja w świecie kultury popularnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls
Jakubowski, W. (2014). Media i kultura popularna jako obszar studiów nad edukacją. Studia Edukacyjne, 30, 91-108 DOI: https://doi.org/10.14746/se.2014.30.5
Jakubowski, W. (2021). Edukacja w popkulturze – popkultura w edukacji (szkice z pedagogiki kultury popularnej). Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls
Jeziński, M. (2017). Muzyka popularna jako forma pamięci kulturowej. Kultura Współczesna. Teoria. Interpretacje. Praktyka, 3, 14-25
Kozłowska, M. (2012). Ideologia hip-hopowa na przykładzie tekstów hip-hopowych. Kultura – Społeczeństwo – Edukacja, 2, 119-133 DOI: https://doi.org/10.14746/kse.2012.2.09
Leach, E. (2010). Kultura i komunikowanie, przekł. W. Buchowski. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Melosik, Z., Szkudlarek, T. (2010). Kultura, tożsamość i edukacja – migotanie znaczeń. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls
Nymś-Górna, A. (2020). Kultura popularna w edukacji i socjalizacji – możliwości i zagrożenia. Podstawy Edukacji, 13, 119-126 DOI: https://doi.org/10.16926/pe.2020.13.08
Pryszmont, M. (2020). „Nasze pokolenie tamagotchi” – obraz dorosłości w polskich utworach rapowych. Edukacja Dorosłych, 2, 63-84 DOI: https://doi.org/10.12775/ED.2020.014
Stępień, P. (2023). Konteksty regionalne i tożsamościowe w treściach utworów Śląskiego Rapera 30-lecia. W: B. Celer (red.), Biografistyka w perspektywie regionalnej (ss. 420-432). Kalisz: Kaliskie Towarzystwo Przyjaciół Nauk
Strinati, D. (1998). Wprowadzenie do kultury popularnej, przekł. W.J. Burszta. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo
Swadźba, U. (2008). ). Pojecie wartości a śląski system wartości. W: U. Swadźba (red.), Śląski świat wartości. Z badań empirycznych w Rybniku (ss. 10-26). Katowice: Gnome
Wierzba, P. (2015). Edukacja w czasach popkultury. Pedagogika kultury popularnej we współczesnej praktyce edukacyjnej. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 2(70), 23-36
Cieślak, J. Spotify’23: Polacy są muzycznymi patriotami; https://www.rp.pl, [dostęp: 26.05.2024]
Raport NASK: https://www.nask.pl, [dostęp: 17.05.2024]
License
Copyright (c) 2024 Patryk Stępień

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
