Popular Culture and Regional Identity – the Depiction of Silesia in Polish Rap Lyrics
Journal cover , no. 73, year 2024
PDF (Język Polski)

Keywords

popular culture
rap
education
identity

How to Cite

Stępień, P. (2024). Popular Culture and Regional Identity – the Depiction of Silesia in Polish Rap Lyrics. Studia Edukacyjne, (73), 133–148. https://doi.org/10.14746/se.2024.73.7

Abstract

Rap is one of the most popular music types in Poland. The content of the songs includes various descriptions of social life, the world of values, and cultural patterns presented from the perspective of the artists, who in their works usually describe what they experience. These bottom-up narratives become a source of inspiration for listeners, especially young people. This article contains content analysis results of rap lyrics and music videos concerning regional aspects in the Silesia district. The identified contexts and worldview elements can provide a basis for educators’ discussions with young people. Attempting to understand issues important to young people raised in works of popular culture can be an element of understanding them and seeing factors that may be important in identity formation, including regional identity.

https://doi.org/10.14746/se.2024.73.7
PDF (Język Polski)

References

Adamska-Staroń, M., Łukasik, B. (2012). Hermeneutyka pedagogiczna jako orientacja metodologiczna. Podstawy Edukacji, 5, 119-138

Babbie, E. (2004). Badania społeczne w praktyce, przekł. W. Betkiewicz i in. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

Bruner, J. (2010). Kultura edukacji, przekł. T. Brzostowska-Tereszkiewicz. Kraków: Wydawnictwo Universitas

Buliński, T. (2013). Kultura popularna w nauczaniu szkolnym. Psychologia Wychowawcza, 4, 140-152 DOI: https://doi.org/10.5604/00332860.1093246

Chorąży, A. (2017). O hiphopowej intertekstualności jako rozmowie. Rap i popkultura: follow-upy i hashtagi. Teksty Drugie, 5, 129-130 DOI: https://doi.org/10.18318/td.2017.5.8

Dilthey, W. (2005). Budowa świata historycznego w naukach humanistycznych, przekł. E. Paczkowska-Łagowska. Gdańsk: słowo/obraz terytoria

Golonka-Legut, J., Pryszmont-Ciesielska, M. (2018). Teledysk muzyczny w przestrzeni badań nad edukacją, na przykładzie analizy i interpretacji teledysku do utworu The Last Refugee Ro- gera Watersa. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 21, 3(89), 89-102

Jakubowski, W. (2006). Edukacja w świecie kultury popularnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls

Jakubowski, W. (2014). Media i kultura popularna jako obszar studiów nad edukacją. Studia Edukacyjne, 30, 91-108 DOI: https://doi.org/10.14746/se.2014.30.5

Jakubowski, W. (2021). Edukacja w popkulturze – popkultura w edukacji (szkice z pedagogiki kultury popularnej). Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls

Jeziński, M. (2017). Muzyka popularna jako forma pamięci kulturowej. Kultura Współczesna. Teoria. Interpretacje. Praktyka, 3, 14-25

Kozłowska, M. (2012). Ideologia hip-hopowa na przykładzie tekstów hip-hopowych. Kultura – Społeczeństwo – Edukacja, 2, 119-133 DOI: https://doi.org/10.14746/kse.2012.2.09

Leach, E. (2010). Kultura i komunikowanie, przekł. W. Buchowski. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

Melosik, Z., Szkudlarek, T. (2010). Kultura, tożsamość i edukacja – migotanie znaczeń. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls

Nymś-Górna, A. (2020). Kultura popularna w edukacji i socjalizacji – możliwości i zagrożenia. Podstawy Edukacji, 13, 119-126 DOI: https://doi.org/10.16926/pe.2020.13.08

Pryszmont, M. (2020). „Nasze pokolenie tamagotchi” – obraz dorosłości w polskich utworach rapowych. Edukacja Dorosłych, 2, 63-84 DOI: https://doi.org/10.12775/ED.2020.014

Stępień, P. (2023). Konteksty regionalne i tożsamościowe w treściach utworów Śląskiego Rapera 30-lecia. W: B. Celer (red.), Biografistyka w perspektywie regionalnej (ss. 420-432). Kalisz: Kaliskie Towarzystwo Przyjaciół Nauk

Strinati, D. (1998). Wprowadzenie do kultury popularnej, przekł. W.J. Burszta. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo

Swadźba, U. (2008). ). Pojecie wartości a śląski system wartości. W: U. Swadźba (red.), Śląski świat wartości. Z badań empirycznych w Rybniku (ss. 10-26). Katowice: Gnome

Wierzba, P. (2015). Edukacja w czasach popkultury. Pedagogika kultury popularnej we współczesnej praktyce edukacyjnej. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 2(70), 23-36

Cieślak, J. Spotify’23: Polacy są muzycznymi patriotami; https://www.rp.pl, [dostęp: 26.05.2024]

Raport NASK: https://www.nask.pl, [dostęp: 17.05.2024]