Abstract
Despite the recognition by researchers of the importance of universal music education, the crisis in Polish schools has been evident for decades. However, this crisis does not concern the Poznań Primary School No. 83, unique in Poland; its founders, Jerzy Hamerski and Elżbieta Drygas, emphasize that education through art is one of the core assumptions. Since the song is a permanent element of Jerzy Hamerski’s “Łejery” pedagogy and has accompanied his pupils for 50 years, this study focuses on showing the artistic and educational values of selected “Łejery” songs. Two of the six published “Łejery” songbooks were analyzed, i.e. a school songbook titled “When the Bell Rings” and a songbook dedicated to the memory of Emilia Waśniowska. The selection of songbooks is deliberate because the songs contained in them have been the core of the school artistic repertoire of Primary School No. 83 in Poznań for many years. To achieve the goal, the method of source analysis was used, including the method of music analysis. The author analyzed the musical notation (mainly in the area of key, rhythm, melody, and the expressive possibilities of a school-age child), song texts, methodological comments and musical recordings included in the described publications. “Łejery” songs are perfect both in terms of music and literature. All of them are set in an ambience suitable for the performance capabilities of school-age children, all of them have excellent musical arrangement and excellent instrumentation, and the lyrics of each of the pieces focus on matters close to and important to the child.
References
Bełkot, A. (2018). Odzwierciedlenie tekstu piosenki literackiej w jej warstwie wokalno-instrumentalnej na przykładzie wybranych utworów grupy Pod Budą. Kwartalnik Młodych Muzykologów UJ, 38, 103-121 DOI: https://doi.org/10.4467/23537094KMMUJ.18.031.9313
Białkowski, A., Grusiewicz, M., Michalak, M. (2010). Edukacja muzyczna w Polsce. Diagnozy, debaty, aspiracje. Warszawa: Fundacja „Muzyka jest dla wszystkich”
Chotomska, W. (2021). Kolędy i pastorałki oraz Gwiazdorek Emilii Waśniowskiej. Łódź: Literatura
Ciesielski, R. (2023). „Piosenka jest dobra na wszystko” czy „Nie wierzę piosence”? Powszechna edukacja muzyczna jako „edukacja piosenkowa”. Roczniki Humanistyczne, 71(12), 135-149 DOI: https://doi.org/10.18290/rh237012.9
Czekała, F. (2016). Historie warte Poznania. Od PeWuKi i Baltony do kapitana Wrony. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie
Cztery pory roku. Śpiewnik dla dzieci do słów Marii Konopnickiej. (1905). Warszawa: Wydawnictwo M. Arcta
Drygas, E., Hamerski, J. (2008). Emilkowy piosennik. Poznań: Wydawnictwo Mila
Drygas, E., Hamerski, J. (brak daty). Gdy dzwoneczek się odezwie. Śpiewnik wczesnoszkolny. Leszno: Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Jana Amosa Komeńskiego w Lesznie, Instytut Nauk Edukacyjnych w Lesznie
Hamerski, J. (2011). Historia Łejerów do śpiewania. Poznań: Stowarzyszenie Łejery!
Knapowska-Niziołek, M. (2013). Poznańmy się! Przewodnik bimbojerski dla cołkiej famuły. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie
Kołodziejski, M. (2012). Muzyka i wielostronna edukacja dziecka. Częstochowa: Wyższa Szkoła Lingwistyczna w Częstochowie
Majzner, R. (2014). Praktyka edukacji muzycznej w klasach początkowych w opiniach studentów pedagogiki – kandydatów na nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej. Pedagogika Szkoły Wyższej, 1, 143-154
Sadowska, K. (2024). Teatr „Łejery” – edukacja przez sztukę na przykładzie działalności Szkoły Podstawowej nr 83 im. Emilii Waśniowskiej w Poznaniu (wybrane problemy). Kultura i Edukacja, 144, 93-113 DOI: https://doi.org/10.15804/kie.2024.02.05
Suświłło, M. (2018). Podstawy rozwijania muzykalności dziecka – implikacje dla edukacji. Aspekty Muzyki, 8, 39-65
Więckowski, R., (1993). Pedagogika wczesnoszkolna. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne
Winnicka, M. (2018). „Pory roku” Noskowskiego jako materiał dydaktyczny dla młodych odbiorców. Walory artystyczne. Muzyka. Historia. Teoria. Edukacja, 8, 11-35
Wojnar, I. (2000). Humanistyczne intencje edukacji. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak
Wolański, A. (2000). Słownik terminów muzyki rozrywkowej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Hamerski, J. (2017). Komu piosenkę, komu piosenkę, a komu teatr? Tekst z 4 kwietnia, https://elementarz.org/jerzy-hamerski-komu-piosenke-komu-piosenke-a-komu-teatr/, [dostęp: 25.11.2024]
https://www.prezydent.pl/kancelaria/archiwum/archiwum-aleksandra-kwasniewskiego/aktualnosci/rok-2003/ii-edycja-nagrody-prezydenta-rp-za-tworczosc-dla-dzieci-i-mlodziezy-sztuka-mlodym,30603,archive, [dostęp: 01.11.2024]
Inspiracje muzyczne – Ośrodek Rozwoju Edukacji; https://ore.edu.pl/2018/01/inspiracje-muzyczne/, [dostęp: 25.11.2024]
Kołodziejski, M. (2014). Piosenka jako materiał dydaktyczny służący rozwijaniu audiacji muzycznej u małego dziecka. W: L. Fridman (red.), Hudobná edukácia v priestore nových komunikačných technologii. Podnázov: zborník z medzinárodnej vedeckej konferencie, elektronická
webová konferencia. Banská Bystrica: 1. 9. – 20. 10. 2014, Univerzita Mateja Bela, Pedagogická fakulta, https://www.researchgate.net/publication/281522295_Piosenka_jako_material_dydaktyczny_sluzacy_rozwijaniu_audiacji_muzycznej_u_malego_dziecka, [dostęp: 20.11.2024]
Naprawiacze świata – My i nasz elementarz; https://elementarz.org/naprawiacze-swiata/, [dostęp: 04.11.2024]
ZESPÓŁ FASOLKI (https://mdk.waw.pl); https://www.mdk.waw.pl/index.php/fasolki/92-zespol-fasolki-agnieszka-szymanska-kierlandczyk-natalia-ostrowska, [dostęp: 01.11.2024]
License
Copyright (c) 2024 Sadowska Katarzyna

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
