Songs in the “Łejery” Pedagogy of Jerzy Hamerski and Elżbieta Drygas (Analysis of Selected Songbooks)
Journal cover , no. 75, year 2024
PDF (Język Polski)

Keywords

“Łejery” song
“Łejery” pedagogy
music
child
education

How to Cite

Sadowska, K. (2024). Songs in the “Łejery” Pedagogy of Jerzy Hamerski and Elżbieta Drygas (Analysis of Selected Songbooks). Studia Edukacyjne, (75), 37–64. https://doi.org/10.14746/se.2024.75.3

Abstract

Despite the recognition by researchers of the importance of universal music education, the crisis in Polish schools has been evident for decades. However, this crisis does not concern the Poznań Primary School No. 83, unique in Poland; its founders, Jerzy Hamerski and Elżbieta Drygas, emphasize that education through art is one of the core assumptions. Since the song is a permanent element of Jerzy Hamerski’s “Łejery” pedagogy and has accompanied his pupils for 50 years, this study focuses on showing the artistic and educational values of selected “Łejery” songs. Two of the six published “Łejery” songbooks were analyzed, i.e. a school songbook titled “When the Bell Rings” and a songbook dedicated to the memory of Emilia Waśniowska. The selection of songbooks is deliberate because the songs contained in them have been the core of the school artistic repertoire of Primary School No. 83 in Poznań for many years. To achieve the goal, the method of source analysis was used, including the method of music analysis. The author analyzed the musical notation (mainly in the area of key, rhythm, melody, and the expressive possibilities of a school-age child), song texts, methodological comments and musical recordings included in the described publications. “Łejery” songs are perfect both in terms of music and literature. All of them are set in an ambience suitable for the performance capabilities of school-age children, all of them have excellent musical arrangement and excellent instrumentation, and the lyrics of each of the pieces focus on matters close to and important to the child.

https://doi.org/10.14746/se.2024.75.3
PDF (Język Polski)

References

Bełkot, A. (2018). Odzwierciedlenie tekstu piosenki literackiej w jej warstwie wokalno-instrumentalnej na przykładzie wybranych utworów grupy Pod Budą. Kwartalnik Młodych Muzykologów UJ, 38, 103-121 DOI: https://doi.org/10.4467/23537094KMMUJ.18.031.9313

Białkowski, A., Grusiewicz, M., Michalak, M. (2010). Edukacja muzyczna w Polsce. Diagnozy, debaty, aspiracje. Warszawa: Fundacja „Muzyka jest dla wszystkich”

Chotomska, W. (2021). Kolędy i pastorałki oraz Gwiazdorek Emilii Waśniowskiej. Łódź: Literatura

Ciesielski, R. (2023). „Piosenka jest dobra na wszystko” czy „Nie wierzę piosence”? Powszechna edukacja muzyczna jako „edukacja piosenkowa”. Roczniki Humanistyczne, 71(12), 135-149 DOI: https://doi.org/10.18290/rh237012.9

Czekała, F. (2016). Historie warte Poznania. Od PeWuKi i Baltony do kapitana Wrony. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie

Cztery pory roku. Śpiewnik dla dzieci do słów Marii Konopnickiej. (1905). Warszawa: Wydawnictwo M. Arcta

Drygas, E., Hamerski, J. (2008). Emilkowy piosennik. Poznań: Wydawnictwo Mila

Drygas, E., Hamerski, J. (brak daty). Gdy dzwoneczek się odezwie. Śpiewnik wczesnoszkolny. Leszno: Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Jana Amosa Komeńskiego w Lesznie, Instytut Nauk Edukacyjnych w Lesznie

Hamerski, J. (2011). Historia Łejerów do śpiewania. Poznań: Stowarzyszenie Łejery!

Knapowska-Niziołek, M. (2013). Poznańmy się! Przewodnik bimbojerski dla cołkiej famuły. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie

Kołodziejski, M. (2012). Muzyka i wielostronna edukacja dziecka. Częstochowa: Wyższa Szkoła Lingwistyczna w Częstochowie

Majzner, R. (2014). Praktyka edukacji muzycznej w klasach początkowych w opiniach studentów pedagogiki – kandydatów na nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej. Pedagogika Szkoły Wyższej, 1, 143-154

Sadowska, K. (2024). Teatr „Łejery” – edukacja przez sztukę na przykładzie działalności Szkoły Podstawowej nr 83 im. Emilii Waśniowskiej w Poznaniu (wybrane problemy). Kultura i Edukacja, 144, 93-113 DOI: https://doi.org/10.15804/kie.2024.02.05

Suświłło, M. (2018). Podstawy rozwijania muzykalności dziecka – implikacje dla edukacji. Aspekty Muzyki, 8, 39-65

Więckowski, R., (1993). Pedagogika wczesnoszkolna. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne

Winnicka, M. (2018). „Pory roku” Noskowskiego jako materiał dydaktyczny dla młodych odbiorców. Walory artystyczne. Muzyka. Historia. Teoria. Edukacja, 8, 11-35

Wojnar, I. (2000). Humanistyczne intencje edukacji. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak

Wolański, A. (2000). Słownik terminów muzyki rozrywkowej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

Hamerski, J. (2017). Komu piosenkę, komu piosenkę, a komu teatr? Tekst z 4 kwietnia, https://elementarz.org/jerzy-hamerski-komu-piosenke-komu-piosenke-a-komu-teatr/, [dostęp: 25.11.2024]

https://www.prezydent.pl/kancelaria/archiwum/archiwum-aleksandra-kwasniewskiego/aktualnosci/rok-2003/ii-edycja-nagrody-prezydenta-rp-za-tworczosc-dla-dzieci-i-mlodziezy-sztuka-mlodym,30603,archive, [dostęp: 01.11.2024]

Inspiracje muzyczne – Ośrodek Rozwoju Edukacji; https://ore.edu.pl/2018/01/inspiracje-muzyczne/, [dostęp: 25.11.2024]

Kołodziejski, M. (2014). Piosenka jako materiał dydaktyczny służący rozwijaniu audiacji muzycznej u małego dziecka. W: L. Fridman (red.), Hudobná edukácia v priestore nových komunikačných technologii. Podnázov: zborník z medzinárodnej vedeckej konferencie, elektronická

webová konferencia. Banská Bystrica: 1. 9. – 20. 10. 2014, Univerzita Mateja Bela, Pedagogická fakulta, https://www.researchgate.net/publication/281522295_Piosenka_jako_material_dydaktyczny_sluzacy_rozwijaniu_audiacji_muzycznej_u_malego_dziecka, [dostęp: 20.11.2024]

Naprawiacze świata – My i nasz elementarz; https://elementarz.org/naprawiacze-swiata/, [dostęp: 04.11.2024]

ZESPÓŁ FASOLKI (https://mdk.waw.pl); https://www.mdk.waw.pl/index.php/fasolki/92-zespol-fasolki-agnieszka-szymanska-kierlandczyk-natalia-ostrowska, [dostęp: 01.11.2024]