Abstract
The purpose of this article is to highlight the benefits and risks in building interpersonal relationships in the context of the family. Thus, the text attempts to define the concept of the digital family. The author focuses on selected benefits and risks of family members participating in virtual reality. The con-cept of the digital family is formulated based on definitions from various fields of social sciences. The author briefly analyses available data on media use by adults, and later discusses the benefits of being part of a digital family in terms of relationships and security, the dangers of excessive participation in virtual reality, as well as the difficulties associated with relationship breakdown and negative use of digital products. The author also presents selected aspects of the changes taking place in modern family relations between generations and develops the topic of exclusion of the oldest generation in terms of information and general awareness of reality.
References
Adamski, F. (2002). Rodzina. Wymiar społeczno-kulturowy. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Bakiera, L. (2006). Rodzina z perspektywy socjologicznej i psychologicznej: ciągłość i zmiana. Obrazy życia rodzinnego z perspektywy interdyscyplinarnej. UAM, Roczniki Socjologii Rodziny, XVII
Balcerzak-Paradowska, B. (2004). Rodzina i polityka rodzinna na przełomie wieków, przemiany, zagrożenia, potrzeba działań. Warszawa: Instytut Pracy i Spraw Socjalnych
Ciućkowska, K. (2024). Sharenting a prywatność dziecka w świecie cyfrowym. O potrzebie uzupełnienia regulacji dotyczących ochrony prawnej dóbr osobistych dziecka. Journal of Modern Science, 58(4), 303-319 DOI: https://doi.org/10.13166/jms/191491
Hejduk, I. (2016). Rozwój technologii cyfrowych a wykluczenie społeczne osób 65 plus. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 46(1), 64-78
Kozubska, A. (2011). Porozumienie między pokoleniami w rodzinie – płaszczyzny rozwoju. Wychowanie w Rodzinie, 3, 85-95 DOI: https://doi.org/10.61905/wwr/171216
Laskowska, M. (2019). Odpowiedzialność rodziców w erze cyfrowej. Studia nad Rodziną, 23, 2-4, 33-49 DOI: https://doi.org/10.21697/snr.2019.52-53-54.2-3-4.04
Makaruk, K., Włodarczyk, J., Skoneczna, P. (2019). Problematyczne używanie internetu przez młodzież. Raport z badań. Warszawa: Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę
Makaruk, K., Wójcik, S. (2013). Nadużywanie internetu przez młodzież. Wyniki badania EU NET ADB. Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka, 12(1), 35-48
Mead, M. (1978). Culture and commitment: a study of generation gap, przekł. J. Hołówka. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe
Plopa, T. (2011). Psychologia rodziny: teoria i badania. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls Reisner, J. (2024). Informacja o widowni telewizyjnej w Polsce w II kwartale 2024 roku: Zestawienia danych pochodzą z badania firmy AGB Nielsen Media Research (Analiza i opracowanie). Warszawa: Departament Monitoringu
Ściupider-Młodkowska, M. (2020). Rodziny i więzi międzyludzkie w cyfrowym uwikłaniu. Wychowanie w Rodzinie, XXII, 1, 241-256 DOI: https://doi.org/10.61905/wwr/170470
Grewiński, M. (2018). Cyfryzacja i innowacje społeczne – perspektywy i zagrożenia dla społeczeństwa. Kwartalnik Nauk o Przedsiębiorstwie, 46(1), 19-29; DOI: https://doi.org/10.5604/01.3001.0012.0980
Hanyga-Janczak, P. (2011). Wychowanie z telewizorem w tle. O telewizji w codziennym życiu rodziny. Wychowanie w Rodzinie, 3, 25-38; DOI: https://doi.org/10.61905/wwr/171213
Kemp, S. (2024). Digital 2024: Poland. DataReportal. Retrieved from https://datareportal.com/reports/digital-2024-poland
Kisielewska, A. (2024). Oglądanie telewizji – nowe kompetencje medialne. W: A. Kisielewska, J. Mytnik-Daniluk (red.), Akademia kompetencji kulturowych mieszkańców województwa podlaskiego. Raport z badań (ss. 235-251). Białystok; http://hdl.handle.net/11320/17294 DOI: https://doi.org/10.15290/akkmwp.2024.11
Lorecka, K. (2016). Współczesna rodzina na etapie adaptacji do globalnej ekspansji technologicznej – szanse i zagrożenia. Kwartalnik Naukowy Fides Et Ratio, 28(4), 232-255; pobrano z https://fidesetratio.com.pl/ojs/index.php/FetR/article/view/735TheAverageScreen
Michalska, M. (2016). Starość, nie zawsze radość. Wykluczenie społeczne seniorów jako wyzwanie dla społeczeństw w Polsce i na Zachodzie. W: K. Wódz, D. Nowalska-Kapuścik, G. Libora (red.), Peryferie społeczne w teorii i badaniach empirycznych (ss. 113-124). Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego; http://hdl.handle.net/20.500.12128/21405
Sikorska, J. (2024). Aktywność cyfrowa seniorów i jej znaczenie dla partycypacji osób starszych w życiu online na platformach społecznościowych. Pedagogika Społeczna Nova, 4(8); DOI: https://doi.org/10.14746/psn.2024.4.8.7
Time and Usage by Country by Rodrigo Navarro August 26, 2024; https://www.electro-nicshub.org/the-average-screen-time-and-usage-by-country/
Waluś, S. (2022). Wybrane aspekty wpływu nowych technologii na rodzinę w świadomości młodzieży pokolenia IGen uczęszczającej do szkół ponadpodstawowych na terenie województwa opolskiego. Humanitas. Pedagogika i Psychologia, 1(25)(null), 241-259.
License
Copyright (c) 2024 Olga Szczepańska

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
