Abstrakt
The analyses presented in the article are based on theoretical considerations related to helping the family/parents/guardians of the wards of selected institutions of the educational system, as well as on the results of a pilot study on the experiences of the employees of these institutions in the practice of effectively helping the family to overcome the problems experienced.
Bibliografia
Bejger, H. (2019). Praca z rodziną dysfunkcyjną w systemie pomocy społecznej w Polsce. Гірська школа Українських Карпат, 21, 30-33
Bielecka, G. (2022). Oczekiwania rodziców wobec przedszkola – analiza badań własnych. Edukacja. Terapia. Opieka, 4, 33-42 DOI: https://doi.org/10.52934/eto.162
Błasiak, A. (2017). Współpraca szkoły i rodziny jako istotny czynnik optymalizacji procesów wychowania i kształcenia najmłodszego pokolenia. Horyzonty Wychowania, 16(38), 11-26
Bronowski, P., Kaszyński, H., Maciejewska, O. (2019). Kryzys psychiczny. Odzyskiwanie zdrowia, wsparcie społeczne, praca socjalna. Warszawa: Wydawnictwo Difin
Cierniak-Piotrowska, M., Dąbrowska, A., Potocka, M., Stelmach, K. (2024). Ludność. Stan i struktura oraz ruch naturalny w przekroju terytorialnym w 2023 r. Stan w dniu 31 grudnia. Warszawa: Główny Urząd Statystyczny (GUS)
Dybowska, E., Wojtanowicz, K. (2020). Wspieranie rodziny z perspektywy asystenta rodziny. Praca Socjalna, 5(35), 45-58 DOI: https://doi.org/10.5604/01.3001.0014.4424
Dzierzyńska-Breś, S. (2023). Rodzic jako uczestnik profilaktyki uzależnień w szkole. W: M. Muskała, H. Karaszewska (red.), Profilaktyka zachowań ryzykownych – dobre praktyki i dowody naukowe. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM
Grześko-Nyczka, M. (2021). Rodzina – problem społeczny. Socjopedagogiczne studium przeobrażeń rodziny w latach 1989-2019. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls
Gwiazdowska, S. (2014). Cooperation between school and family as a key to student success. Polish Journal of Social Science, IX, 1, 225-234
Gwiazdowska-Stańczak, S. (2021). Zaangażowanie w naukę i klimat w szkole. Warszawa: Wydawnictwo Difin
Joniec, K. (2016). Szkoła instytucją pomocy społecznej? W: M. Piorunek, J. Kozielska, A. Skowrońska-Pućka (red.), Rodzina – młodzież – dziecko. Szkice z teorii i praktyki pomocy psycho- pedagogicznej i socjalnej. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM
Kędra, M. (2011). Włączanie rodziców w edukację dzieci. Gniezno: Wydawnictwo PSAPCF Kromolicka, B. (2023). Wsparcie rodziny w centrum usług społecznych – propozycje działań. Polityka Społeczna, 11-12, 8-14
Leszto, S., Witusik, A., Pietras, T. (2013). Terapia pedagogiczna dorosłych w psychiatrii i w medycynie somatycznej. Ujęcie psychologiczne, biomedyczne i aksjologiczne. Piotrków Trybunalski: Naukowe Wydawnictwo Piotrkowskie
Lewandowska-Kidoń, T. (2009). Nauczyciel wobec wyzwań współczesnej szkoły. W: S. Popek, A., Winiarz (red.), Nauczyciel. Zawód – Powołanie – Pasja. Lublin: Wydawnictwo UMCS
Makaruk, K., Drabarek, K., Popyk, A., Wójcik, S. (2023). Diagnoza przemocy wobec dzieci w Polsce 2023. Warszawa: Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę
Musiał, E. (2016). Pedagogizacja rodziców dzieci w wieku przedszkolnym jako przestrzeń profesjonalnej działalności nauczycieli. Konteksty Pedagogiczne 2(7), 173-182
Piotrowska, M.S. (2023). Różnorodność metod i technik wykorzystywanych w pracy z dziećmi i młodzieżą oraz ich rodzicami w poradnictwie rodzinnym. Wychowanie w Rodzinie, 30(3), 255-269
Podbilska, A. (2012). Rodzina jako czynnik warunkujący szczęśliwe dzieciństwo. W: J. Krukowski (red.), Rzeczywistość dziecka. Tarnów: Wydawnictwo Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej
Pomianowski, R. (2011). Dopalacze jako czkawka. Psychologia w Szkole, 1(29),
Ryś, M. (2024). Czy szkoła może wspierać dziecko, nie wspierając rodziców i rodziny? W: Z.B. Gaś (red.), Psycholog w szkole. Koncepcje. Lublin: Wydawnictwo Naukowe Lubelskiej Akademii WSEI
Słopień, A. (2022). Kondycja psychiczna dzieci i młodzieży – wyzwania, prognozy i rekomendacje. W: M.A. Michalski (red.), Rodzina – wyzwania na XXI wiek. Warszawa: Rządowa Rada Ludnościowa
Taranowicz, I. (2022). Życie rodzinne w czasach niepewności – wyzwania i dylematy. Przegląd Socjologii Jakościowej, 18(1), 6-13 DOI: https://doi.org/10.18778/1733-8069.18.1.01
Tracz-Dral, J. (2019). Zdrowie psychiczne w Unii Europejskiej. Opracowanie tematyczne OT-674. Warszawa: Kancelaria Senatu
Tyluś, U. (2019), Szkoła wobec uczniów z rodzin dysfunkcyjnych – problemy i wyzwania. Przegląd Pedagogiczny, 2, 190-206
Wierzejska, J. (2018), Poczucie własnej skuteczności pedagogów szkolnych a ich stres zawodowy. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, Sectio J – Paedagogia-Psychologia, 31(1), 23-40 DOI: https://doi.org/10.17951/j.2018.31.1.23-40
Winiarski, M. (1999). Wspomaganie rozwoju. W: D. Lalak, T. Pilch (red.), Elementarne pojęcia pedagogiki społecznej i pracy socjalnej. Warszawa: Żak. Wydawnictwo Akademickie
Zellma, A. (2023), Współpraca nauczyciela religii z asystentem rodziny na rzecz dziecka. Studia Warmińskie, 60, 313-325
Goetz, M. (2024). Działania szkoły nakierowane na wspomaganie rodziców w wychowaniu dzieci, strona internetowa czasopisma Życie szkoły, https://www.zycieszkoly.com.pl/artykul/dzialania-szkoly-nakierowane-na-wspomaganie-rodzicow-w-wychowaniu-dzieci, [dostęp: 8.11. 2024]
Poziom kompetencji wychowawczych polskich rodziców, raport z badań Millward Brown SMG/ KRC, (2013); http://serwer1423016.home.pl/autoinstalator/wordpress1/wp-content/uploads/2013/01/M%C4%85drzy_Rodzice.pdf, [dostęp: 8.11.2024]
Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty, DzU 1991, nr 95, poz. 425, (2024) (Polska) https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19910950425/U/D19910425Lj.pdf
Ustawa z 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, DzU 2011, nr 149, poz. 887, (2024) (Polska) https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20111490887/U/D20110887Lj.pdf
Ustawa z 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, DzU z 2024, poz. 1283, 1572, (2024) (Polska) https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20240001283/U/D20241283Lj.pdf
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Łukasz P. Ratajczak

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
