Abstract
The aim of this article is to present the evolution, emerging trends, and contemporary challenges in the field of popular music education (PME), particularly in the context of changes prompted by the COVID-19 pandemic. The publication adopts a review-based approach. Recent research, publications, and initiatives highlight profound shifts within PME, notably the increasing emphasis on creativity, diversity, and inclusivity, as well as the expanding role of digitalization and, more recently, the integration of artificial intelligence. These transformations remain largely absent in Polish music education. However, a favorable environment for popular music education is emerging due to the growing convergence of music education and socio-cultural animation.
References
Aston, P., Paynter, J. (1970). Sound and Silence: Classroom Projects in Creative Music. London – New York: Cambridge University Press
Białkowski, A. (2012). Edukacja muzyczna w poszukiwaniu nowych znaczeń i obszarów działań. W: A. Białkowski (red.), Nowe obszary i drogi rozwoju edukacji muzycznej w Polsce. Warszawa: Instytut Muzyki i Tańca
Białkowski, A. (2020). Praktyki jazzowe jako praktyki edukacyjne. Etosowe oswajanie muzycznej wyobraźni i majeutyka szczerych dźwięków. W: A. Białkowski, W.J. Burszta (red.), Oblicza muzycznej praxis: debaty, terytoria, reduty nadziei i oporu. Gdańsk: Wydawnictwo Naukowe Katedra-SWPS
Białkowski, A., Burszta, W.J. (2019). Jedzie Pan Jazz. Edukacja jazzowa i popkulturowa w per- spektywie antropologicznej. Gdańsk: Wydawnictwo Naukowe Katedra-SWPS
Bissinger-Ćwierz, U. (2019). Metody aktywizujące w szkolnej i pozaszkolnej edukacji muzycznej. Poradnik dla nauczycieli i animatorów. Warszawa: Wydawnictwo Difin
Bougsiaa, H., Cackowska, M., Kopciewicz, L., Nowicki, L. (2016). Smartfon i tablet w dziecięcych rękach. Gdańsk: Wydawnictwo Naukowe Katedra-SWPS
Cutietta, R.A. (1985). Using rock videos to your advantage. Music Educators Journal, 71(6), 47-49 DOI: https://doi.org/10.2307/3396475
Cutietta, R.A., Brennan, T. (1991). Coaching a pop/rock ensemble. Music Educators Journal, 77(8), 40-45 DOI: https://doi.org/10.2307/3398152
Documentary report of the Tanglewood Symposium, R. Choate (red.). (1968). Washington: Music Educators National Conference
Finney, J., Philpott, C., Spruce, G. (2021). Creative and Critical Projects in Classroom Music. Fifty Years of Sound and Silence. London – New York: Routledge DOI: https://doi.org/10.4324/9780367816179
Gidding, S. (2022). Technology for Unleashing Creativity. Practical Tips and Tools for Music Educators. New York: Oxford University Press DOI: https://doi.org/10.1093/oso/9780197570739.001.0001
Green, L. (2001). How popular musicians learn: A way ahead for music education. Burlington: Ashgate Publishing Company
Green, L. (2008). Music, Informal Learning and the School: A New Classroom Pedagogy. London: Routledge
Isbell, D. (2007). Popular Music and the Public School Music Curriculum. Update: Applications of Research in Music Education, 26(53), 53-63 DOI: https://doi.org/10.1177/87551233070260010106
Kallio, A., Väkevä, L. (2024). Inclusive Popular Music Education? W: The Oxford Handbook on Meyers B.D., COLLOQUY: Re-Framing Research for Preservice and Inservice Music Educators. Contributions to Music Education, 49, 11-19
Michalak, M. (2011). Muzyka rockowa w świadomości i edukacji młodzieży gimnazjalnej. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek
Michalak, M. (2015) Walory edukacyjne muzyki młodzieżowej w wypowiedziach nauczycieli szkół ponadgimnazjalnych. W: E. Kochanowska, R. Majzner (red.), Muzyka w dialogu z edukacją: wybrane konteksty aktywności i edukacji muzycznej. Kraków: Wydawnictwo Libron
Michalak, M. (2017). Preferencje muzyczne uczniów – komponent czy suplement polskiej edukacji muzycznej? W: A. Tupieka-Buszmak (red.), Problematyka kształcenia muzycznego na poziomie studiów wyższych w zmieniającym się obrazie zjawisk kulturowych. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego
Nęcka, E. (2003). Psychologia twórczości. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne
Nwagwu, W.E., Akintoye, A. (2024). Influence of social media on the uptake of emerging musicians and entertainment events. Information Development, 40(4), 667-692 DOI: https://doi.org/10.1177/02666669221151162
Oblicza muzycznej praxis: debaty, terytoria, reduty nadziei i oporu, (2020). A. Białkowski, W.J. Burszta (red.). Gdańsk: Wydawnictwo Naukowe Katedra-SWPS
Popular Music in the Nordic Countries, (2017). A-V. Kärjä, F. Holt (red.). Oxford: Oxford University Press
Powell, B., Krikun, A., Pignato, J.M. (2015). „Something’s Happening Here!”: Popular Music Education in the United States. Journal of the International Association for the Study of Popular Music, 5(1), 6-7 DOI: https://doi.org/10.5429/ij.v5i1.718
Swanwick, K. (1968). Popular Music and the Teacher. New York – Oxford: Pergamon Press Volk, T. (1998). Music Education, and Multiculturalism. Foundations and Principles. New York: Oxford University Press
Holster, J. (2024). Augmenting Music Education through AI: Practical Applications of ChatGPT, Music Educators Journal110(4), 1-7; [dostęp: 24.11.2024] DOI: https://doi.org/10.1177/00274321241255938
https://www.popularmusiceducation.org [dostęp: 24.11.2024]
https://www.intellectbooks.com/journal-of-popular-music-education [dostęp: 24.11.2024]
https://www.psjazz.pl [dostęp: 24.11.2024]
Yu, X., Ma, N., Zheng, L., Wang, L., Wang, K. (2023). Developments and Applications of Artificial Intelligence in Music Education, Technologies, 11(42), [dostęp: 15.11.24] DOI: https://doi.org/10.3390/technologies11020042
License
Copyright (c) 2024 Marcin Michalak

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
