Abstrakt
This article aims to explore the constructive resolution of interpersonal conflicts, with a particular focus on childhood. It highlights the necessity for “conflict education” and the cultivation of a “culture of conflict” from early stages of life, emphasizing the importance of developing appropriate competencies during childhood for harmoniously resolving both personal and interpersonal conflicts. These are especially emotional-social and cognitive skills as well as problem-solving abilities. Well-designed programs for fostering constructive conflict resolution among children, along with specific methods and heuristic techniques, facilitate the development of a range of these competencies in children.
Bibliografia
Carnevale, P.J., Pruitt, D.G. (1992). Negotiation and Mediation. Annual Review of Psychology, 43. DOI: https://doi.org/10.1146/annurev.ps.43.020192.002531
Białyszewski, H. (1983). Teoretyczne problemy sprzeczności i konfliktów społecznych. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Cywińska, M. (2004a). Konflikty interpersonalne dzieci w młodszym wieku szkolnym w projekcjach i sądach dziecięcych. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Cywińska, M. (2004b). Znaczenie konfliktów w życiu dzieci w młodszym wieku szkolnym. Studia Edukacyjne, 6.
Deutsch, M. (1993). Educating for a Peaceful World. American Psychologist, 48. DOI: https://doi.org/10.1037//0003-066X.48.5.510
De Vries, R., Zan, B. (1994). Moral Classrooms, Moral Children: Creating a Constructivist Atmosphere in Early Education. New York: Teachers College Press.
Folger, J.P., Poole, M.S., Stutman, R.K. (2003). Konflikt i interakcja. In: J. Stewart (ed.), Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Gordon, T. (2000). Wychowanie bez porażek w szkole. Warszawa: Instytut Wydawniczy „Pax”.
Groborz, M., Ślifierz-Wasilewska, S. (2003). Dwa oblicza twórczego myślenia: generowanie idei i ich ocena. In: K.J. Szmidt (ed.), Dydaktyka twórczości. Koncepcje – problemy – rozwiązania. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Jąder, M. (2009). Efektywne i atrakcyjne metody pracy z dziećmi. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Johnson, D.W. (1992). Podaj dłoń. Warszawa: Polskie Towarzystwo Psychologiczne Melosik, Z. (2018). Globalizacja, amerykanizacja i procesy (glo)kalizacji. Konteksty i kontrowersje. Horyzonty Wychowania, 17(41).
Mysłakowski, Z. (1967). O kulturze współżycia. Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.
Ryborz, H. (1991). Menschen, erkennen, durchschauen, verstehen. München: Goldmann Verlag.
Sandy, S.V., Cochran, K.M. (2005). Rozwój umiejętności rozwiązywania konfliktów u dzieci. W okresie od wieku przedszkolnego po dorastanie. In: M. Deutsch, P.T. Coleman (eds.), Rozwiązywanie konfliktów. Teoria i praktyka. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Skarżyńska, K. (1981). Spostrzeganie ludzi. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe Śliwerski, B. (2004). Współczesne teorie i nurty wychowania. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Tatarkiewicz, W. (1990). Historia filozofii, t. 1. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Turner, J.S., Helms, D.B. (1999). Rozwój człowieka. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Weitzman, E.A., Weitzman, P.F. (2005). Rozwiązywanie problemów i podejmowanie decyzji w rozwiązywaniu konfliktów. In: M. Deutsch, P.T. Coleman (eds.), Rozwiązywanie konfliktów. Teoria i praktyka. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Małgorzata Cywińska
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.