Abstract
Each period possesses its own concept of world and man. The article presents the attitude of a man of Baroque to the surrounding reality, on the example of Wacław Potocki’s work. The author indicates the Biblical mediation of anthropological and existential threads, which endows Potocki’s poetry with a universal dimension.
References
Biblia w przekładzie księdza Jakuba Wujka z 1599 r., Warszawa 1999, s. 70–71.
Budzyk K., Potocki — bajkopisarz, [w:] Studia z dawnej literatury czeskiej, słowackiej i polskiej, Warszawa–Praha 1963, s. 220.
Czechowicz A., Różność w rzeczach. O wyobraźni pisarskiej Wacława Potockiego, Warszawa 2008, passim.
Czyż A., Ja i Bóg. Poezja metafizyczna późnego baroku. Wrocław 1988, s. 14.
Gruchała J.S., Wstęp, [w:] W. Potocki, Wiersze wybrane, Wrocław 1992, s. III.
Guriewicz A., Kategorie kultury średniowiecznej, Warszawa 1976, s. 74.
Hani J., Symbolika świątyni chrześcijańskiej, Kraków 1998, s. 113–115.
Hanusiewicz M., O „człowieku cielesnym” w poezji religijnej Wacława Potockiego, [w:] Religijność literatury polskiego baroku, Lublin 1995, s. 180.
Książek-Bryłowa W., Wacław Potocki i jego Ogród, ale nieplewiony, Lublin 2009, s. 8.
Malicki J., Słowa i rzeczy. Twórczość Wacława Potockiego wobec polskiej tradycji literackiej, Katowice 1980, s. 160.
Obremski K., Barokowa kosmogonia jako problem apokryficznej „luki”: amplifikacja i teologia negatywna (W. Potocki, Tydzień stworzenia świata), Barok 2 (30), 2008 (15), s. 89.
Obremski K., Myśl antropologiczna i wyobraźnia (Ogród fraszek, Moralia), [w:] Potocki (1621– –1696). Materiały z konferencji naukowej w 300-lecie śmierci poety. Kraków, 4–7 listopada 1996, Kraków 1998, s. 92. Tekst został opublikowany również w Pamiętniku Literackim 2, 1998.
Potocki W., Ogród nie plewiony i inne utwory z lat 1677–1695. Dzieła 2, Warszawa 1987, s. 338.
Prejs M., Egzotyzm w literaturze staropolskiej. Wybrane problemy, Warszawa 1999, s. 200–201.
Rott C., Dom Potockich w Woli Łużańskiej, [w:] Wokół Wacława Potockiego, Katowice 1997, s. 118.
Szczęsny S., Ogród Wacława Potockiego: epicka całość, malowidło świata, Ogród 9, 1992, s. 155–211.