Abstract
36 times Rembrandt: Exhibition at the Royal Castle in Warsaw in the light of selected anniversary shows
In autumn 2019, the Royal Castle in Warsaw saw the exhibition associated with the Year of Rembrandt
(Rembrandt-jaar) which celebrated the 350th anniversary of death of the Dutch painter. The publicity and promotion were well conceived and successful. The eloquent banner over the entrance featuring a section of Rembrandt’s portrait and the caption “36 x REMBRANDT” appealed to the imagination. The audience expected to see a substantial number of standalone masterpieces, but it turned out that the advertised pieces are chiefly prints along with two portraits from the permanent display. No efforts were made to have at least two high-quality works by Rembrandt brought from abroad, sourcing them instead from domestic collections only. Still, even those artefacts were not duly displayed to their best effect, which is saddening given the noble venue. The review discusses the assets and the shortcomings of the show, in order to acquaint museum professionals with the expectations of the viewers.
References
A Corpus of Rembrandt paintings 2015, A Corpus of Rembrandt paintings, VI: Rembrandt’s Pain- tings Revisited – A Complete Survey, red. E. van de Wetering, współpr. C. van Nes, Dordrecht.
Czołowski A. 1937, Urządzenie pałacu wilanowskiego za Jana III, Lwów.
Drecka W. 1977, Na tropach obrazów ze zbiorów Jana III Sobieskiego, Studia Wilanowskie I. Gębarowicz M. 1966, Szkice z historii sztuki XVII w., Toruń.
Hałasa G. 2009, Grafiki Rembrandta: Oryginał, kopia, późne odbitki, Poznań.
Hinterding E. z udziałem Linck M., Turner J. i Van Tuinen I. 2019, Rembrandt x Rijksmuseum, Amsterdam.
Inwentarz GENERALNY Kleynotow 1696, AGAD, AR, dz. X: Dokumenty Domów Obcych. Doku- menty Sobieskich, Inwentarz || GENERALNY || Kleynotow, Sreber || Galanterij y Ruchomosci || roznych || Tudziesz Obrazow. || ktore się tak w Pałacu Willanowskim || Iako tesz || W Skarbcach Warszawskich || Ie.o KMci znaydowały. || podzielonych || Na Trzech Najasnieyszych Krolewicow IchMciow || Iakuba, Alexandra y Konstantego. || przez || Iasnie Oswieconego Xiązęcia IeoMci Kardynała || Michała Radziejowskiego, Prymasa Koron.~ || Iako do tego Działu za Superarbitra Uproszonego, || Tudziesz przez Iasnie Wielmoznych IchMciow || IeoMci Xiędza Biskupa Inflan- skiego, || IeoMci Pana Woiewodę Inflanskiego, || IeoMci Pana Marszałka Nadwor.~ WXLo. || do tego Działu Naznaczonych y Zapisanych || Plenipotentow. Odprawiony d[ie] 10 9bris A.o D.ni 1696o.
Katalog Rembrandt 2009, Katalog Rembrandt: rysunki i ryciny w zbiorach polskich, pr. zb., War- szawa.
Jakubowska A., Królikiewicz M. 2019, 36 × Rembrandt: Wystawa w Zamku Królewskim w Warsza- wie – Muzeum 5 października – 3 listopada 2019 r., Warszawa.
Kossowski M.D. 2018, O portretach Rembrandta z Zamku Królewskiego w Warszawie – analiza przed- stawienia a zdefiniowanie tematu i określenie sportretowanych osób, Opuscula Musealia 25.
Kwiatkowska A. 2012, Inwentarz Generalny 1696 z opracowaniem. Materiały do dziejów rezydencji „ad Villam Novam”, VI, Warszawa.
Łuczak M. 2002, Rejs czyli szczególnie nie lubię chodzić na filmy polskie, Warszawa.
Paolucci A., Miziołek J. 2019, Leonardo da Vinci: dzieła malarskie / opere pittoriche, Warszawa. Szmydki R. 2007, Firma Uylenburgh i Syn: Komercyjny wymiar sztuki w czasach Rembrandta, Barok: Historia – Literatura – Sztuka XIV/1 (27).
Talbierska J. 2004, Rembrandt: ryciny i rysunki ze zbiorów Gabinetu Rycin Biblioteki Uniwersytec- kiej w Warszawie, Warszawa.