Tradycja - jak o niej mówić, jak ją przekazywać? Funkcja języka w przekazie międzygeneracyjnym
Okładka czasopisma Studia Europaea Gnesnensia, nr 7, rok 2013
PDF (English)

Słowa kluczowe

socialization/enculturion
tradition
cultural transmission
language
culture
education
reenactment

Jak cytować

Ziółkowska-Kuflińska, M. (2013). Tradycja - jak o niej mówić, jak ją przekazywać? Funkcja języka w przekazie międzygeneracyjnym. Studia Europaea Gnesnensia, (7), 141–156. https://doi.org/10.14746/seg.2013.7.8

Abstrakt

Artykuł ukazuje główne funkcje języka, które pełni w społeczności. Specyfika języka w procesie przekazywania treści kulturowych jest w ostatnich latach szczególnie istotna ze względu na współwystępowanie przekazów językowych z całą gamą zachowań kulturowych. Do najistotniejszych kwestii należy bez wątpienia sposób, w jaki kolejne pokolenia dowiadują się o tradycjach lokalnych oraz to, jak będą tę wiedzę pielęgnować i przekazywać dalej. W artykule pokazano konkretne przykłady tradycji, które niekoniecznie muszą wiązać się ze skostniałymi sposobami przekazów kulturowych, wręcz odwrotnie: powinny i mogą inspirować młode pokolenia do ich “nabywania”.

https://doi.org/10.14746/seg.2013.7.8
PDF (English)

Bibliografia

Berger P., Luckmann T., Społeczne tworzenie rzeczywistości, Warszawa 1983, p. 153.

Burszta W.J., Antropologia kultury. Tematy, teorie, interpretacje, Poznań 1998, p. 170.

Głowacka-Grajper M., Współczesność na usługach tradycji. Działania tradycyjnych i “nowoczesnych” liderów romskich, [in:] Adamowski J., Stych J., (ed.), Tradycja dla współczesności. Ciągłość i zmiana 2: Tradycja w tekstach kultury, Lublin 2009, p. 36.

Lis H., Lis P., Kuchnia Słowian. O żywności, potrawach i nie tylko…, Kraków 2009, p. 211.

Przybylak Z., Wielkanoc w polskim domu, Poznań 2005, p. 34.

Schulz R., Antropologiczne podstawy wychowania, Warszawa 1996, p. 238.

Ziemski F., Wybrane problemy tradycji wychowania, [in:] B. Dymara (ed.), Dziecko w świecie tradycji, Kraków 2010, p. 239.