TRADITION – HOW TO TALK ABOUT IT, HOW TO PASS IT ON? THE FUNCTION OF LANGUAGE IN INTERGENERATIONAL COMMUNICATION
PDF (English)

Mots-clés

SOCIALIZATION/ENCULTURION
TRADITION
CULTURAL TRANSMISSION
LANGUAGE
CULTURE
EDUCATION
REENACTMENT

Comment citer

Ziółkowska-Kuflińska, M. (2013). TRADITION – HOW TO TALK ABOUT IT, HOW TO PASS IT ON? THE FUNCTION OF LANGUAGE IN INTERGENERATIONAL COMMUNICATION. Studia Europaea Gnesnensia, (7), 141–156. Consulté à l’adresse https://pressto.amu.edu.pl/index.php/seg/article/view/2502

Résumé

The article focuses on the principal roles and functions that a language performs in every community. The specificity of language in the process of communicating cultural contents has become a salient issue in the recent years, due to co-occurrence of linguistic communications with w broad range of cultural behaviours. Major questions discussed here include in the manner in which the subsequent generations find out about local traditions and how this knowledge will be cultivated and passed on. The article presents specific examples, which need not involve fossilized conditions of cultural transmission; on the contrary, they can and should inspire young generations to ‘acquire’ it.
PDF (English)

Références

Berger P., Luckmann T., Społeczne tworzenie rzeczywistości, Warszawa 1983, p. 153.

Burszta W.J., Antropologia kultury. Tematy, teorie, interpretacje, Poznań 1998, p. 170.

Głowacka-Grajper M., Współczesność na usługach tradycji. Działania tradycyjnych i “nowoczesnych” liderów romskich, [in:] Adamowski J., Stych J., (ed.), Tradycja dla współczesności. Ciągłość i zmiana 2: Tradycja w tekstach kultury, Lublin 2009, p. 36.

Lis H., Lis P., Kuchnia Słowian. O żywności, potrawach i nie tylko…, Kraków 2009, p. 211.

Przybylak Z., Wielkanoc w polskim domu, Poznań 2005, p. 34.

Schulz R., Antropologiczne podstawy wychowania, Warszawa 1996, p. 238.

Ziemski F., Wybrane problemy tradycji wychowania, [in:] B. Dymara (ed.), Dziecko w świecie tradycji, Kraków 2010, p. 239.