Resumen
The intention of the authors is to attempt a recreation of the self-stereotype of a humanities person, by analyzing answers to the following questions/issues: 1) Who is a humanities person? 2) Name occupations in which such a person may be professionally involved. 3) List competences that are typical of a humanities person. 4) What distinguishes a person with a background in humanities from persons educated in different area? 5) Are such persons needed today?
Citas
Bańko M. (red.) 2000, Inny słownik języka polskiego, Warszawa.
Bartmiński J. 1988, Definicja kognitywna jako narzędzie opisu konotacji słowa, [w:] Konotacja, J. Bartmiński (red.), Lublin, s. 169-183.
Bartmiński J. 2007, Stereotypy mieszkają w języku. Studia etnolingwistyczne, Lublin.
Bartmiński J. i Panasiuk J. 2001, Stereotypy językowe, [w:] J. Bartmiński (red.), Współczesny język polski, Lublin, s. 371-395.
Bilewicz M., Antonowicz D. i Kulczycki E. 2014, Wielki świat lub zaścianek [online]. Forum Akademickie, [dostęp: 2016-05-15]. Dostępny w Internecie: <https://forumakademickie.pl/fa/2014/03/kronika-wydarzen/wielki-swiat-lub-zascianek/>.
Błoch B. i Doliński D. 2004, Dwufazowy model powstawania stereotypów, [w:] M. Kofta (red.), Myślenie stereotypowe i uprzedzenia. Mechanizmy poznawcze i afektywne, Warszawa, s. 203-219.
Bokszański Z. 1997, Stereotypy a kultura, Warszawa.
Chałasiński J. 1935, Antagonizm polsko-niemiecki w osadzie fabrycznej „Kolonia” na Górnym Śląsku, Przegląd Socjologiczny III.
Cyceron M.T. 2010, O mówcy, Kęty.
Dębiński A. 2013, Humanistyka umiera. To fakt. [online]. Gazeta.pl [dostęp: 2016-05-15]. Dostępny w Internecie:<http://lublin.wyborcza.pl/lublin/1,48724,14993992,Rektor_KUL_Humanistyka_umiera_To_fakt.html#ixzz48l5aRifk>.
Karwatowska M., Szpyra-Kozłowska J. 2010, Lingwistyka płci. Ona i on w języku polskim, Lublin.
Kofta M., Jasińska-Kania A. (red.) 2001, Stereotypy i uprzedzenia. Uwarunkowania psychologiczne i kulturowe, Warszawa.
Kokowski A. i Litwiński R. 2014, Czy humanistyka umiera?, Wiadomości Uniwersyteckie 4-5, s. 41-42.
Król M. 2014, Dlaczego musimy się zmienić? [online]. Wyborcza.pl [dostęp: 2016-05-15]. Dostępny w Internecie: <http://wyborcza.pl/magazyn/1,136824,15706650, Dlaczego_musimy_sie_zmienic_.html>.
Krzemińska A. 2015, Erudyta zawsze modny, Polityka 3, s. 62-64.
Krzyżanowski P. 1993, O rodzajach definicji i definiowaniu w lingwistyce, [w:] J. Bartmiński, R. Tokarski (red.), O definicji i definiowaniu, Lublin, s. 387-400.
Lippmann W. 1922, Public Opinion, New York.
Mikulski K. i Wijaczka J. 2014, Humanista – technoidiota czy świadomy empatyczny współobywatel, Nauka 3, s. 141-149.
Myśliwiec K. 2014, Dopiero za dwa pokolenia nam się poprawi [online]. Wyborcza.pl [dostęp: 2016-05-15]. Dostępny w Internecie:<http://wyborcza.pl/1,75400,15837837,Prof_Karol_Mysliwiec_dopiero_za_dwa_pokolenia_nam.html#ixzz48jZZbEtj>.
Nelson T.D. 2003, Psychologia uprzedzeń, Gdańsk.
Nowak P. 2002, SWOI i OBCY w językowym obrazie świata. Język publicystyki polskiej z pierwszej połowy lat pięćdziesiątych, Lublin.
Pilch T. 1998, Zasady badań pedagogicznych, Warszawa.
Pszoniak J., „Obraz w głowie” – stereotyp jako sposób postrzegania grup obcych i swojej [online]. KYMU [dostęp: 2015-08-20]. Dostępny w .
Szymczak M. (red.), Słownik języka polskiego, 1, Lublin.
Telus M. 1998, Stereotyp grupowy a predykacja, [w:] J. Anusiewicz, J. Bartmiński (red.), Język a Kultura, 12: Stereotyp jako przedmiot lingwistyki. Teoria, metodologia, analizy empiryczne, Wrocław, s. 135-145.
Zaczyński W. 1995, Praca badawcza nauczyciela, Warszawa.