Postpamięć w kulturze popularnej na przykładzie opowieści graficznej "Achtung Zelig! Druga wojna!"autorstwa Krzysztofa Gawronkiewicza i Krystiana Rosenberga
Okładka czasopisma Studia Europaea Gnesnensia, nr 7, rok 2013
PDF (English)

Słowa kluczowe

postmemory
post-traumatic culture
popular culture
comoc book

Jak cytować

Gajewska, G. (2013). Postpamięć w kulturze popularnej na przykładzie opowieści graficznej "Achtung Zelig! Druga wojna!"autorstwa Krzysztofa Gawronkiewicza i Krystiana Rosenberga. Studia Europaea Gnesnensia, (7), 57–70. https://doi.org/10.14746/seg.2013.7.4

Abstrakt

W artykule podjęto szczegółową analizę powieści graficznej “Achtung Zelig! Druga wojna”, by dowieść, że należy ona do tzw. kultury posttraumatycznej i wykazuje cechy postpamięci. Przez postpamięć rozumiem pamięć wtórną, zapożyczoną, przybierającą często charakter mitotwórczego żywiołu ogarniającego współczesną przestrzeń kulturową, w której głos i świadectwo ofiar zastępuje się monumentalizmem i fetyszyzowaniem przeszłości. Zjawisko to wpisuje się w przestrzeń “kultury posttraumatycznej”, która rozszerzała się od końca lat osiemdziesiątych XX wieku jako reakcja na wcześniejszą wzniosłą “kulturę milczenia” (Holocaust jako niewypowiedziane, jako pustka, niemożność tworzenia poezji po Auschwitz).

O ile utwory literackie, graficzne, architektoniczne, rzeźbiarskie należące do tzw. kultury wysokoartystycznej były już wielokrotnie analizowane z perspektywy zjawiska postpamięci oraz kultury posttraumatycznej, o tyle obszar kultury popularnej pozostaje właściwie wyłączony z tych analiz (wyjątek stanowią filmy, być może ze względu na swą narracyjno-wizualizacyjną nośność, a co za tym idzie spory oddźwięk społeczny). Tymczasem to właśnie kultura popularna w dużym stopniu wpływa na kształtowanie postaw i poglądów współcześnie żyjących ludzi. Wszechobecność popkultury, presja, jaką wywiera, wpływa na przewartościowania całej kultury, nie tylko tej wiązanej ze sferą rozrywki. Kultura posttraumatyczna w dużej mierze kształtuje się w kulturze popularnej, o czym świadczy poczytność opowieści graficznej “Achtung Zelig! Druga wojna” Krzysztofa Gawronkiewicza (rysunki) i Krystiana Rosenberga (scenariusz) wykazującej wiele cech określanych mianem postpamięci.

Po pierwsze, w komiksie ujawniają się cechy pamięci wtórnej, zapożyczonej, autorzy utworu nie byli bezpośrednimi uczestnikami przedstawianych wydarzeń (chociażby ze względu na wiek), a ukazywana przez nich historia w dużym stopniu została zapośredniczona przez media kultury, takie jak: literatura wspomnieniowa, filmy wojenne, reklamy. Po drugie, w utworze wykorzystano elementy faszystowskiej retoryki i jej wizualnych reprezentacji. Po trzecie, w opowieści graficznej Gawronkiewicza i Rosenberga dawna postawa wzniosłego milczenia ustąpiła miejsca wystudiowanemu wyrafinowaniu estetycznemu oraz ironicznemu dystansowi, który momentami zatraca się w jego pozorze - pastiszu, co należy do cech kultury posttraumatycznej. Po czwarte, historia opowiedziana w komiksie sprawia wrażenie zapisu snu, co uwydatnione zostało w formie artystycznej tego utworu, w którym realizm miesza się z realizmem fantastycznym. Jeśli autorzy “Achtung Zelig! Druga wojna” stawiają siebie w roli śniących, a następnie przedstawiających sen o prześladowaniach Żydów, to odbiorcy, by rozszyfrować zestawione znaki oraz ich znaczenie, postawieni zostają w roli psychoanalityków. W efekcie mamy więc do czynienia z sytuacją, w której nie dochodzi do analizy ani przedstawienia przeszłości, lecz tego, co wyparte, a następnie powracające w formie fantazmatycznych wyobrażeń o niej. 

https://doi.org/10.14746/seg.2013.7.4
PDF (English)

Bibliografia

Broch H., Kilka uwag o kiczu i inne eseje, Warszawa 1998, s. 114–115.

Domańska E., Historie niekonwencjonalne. Refleksja o przeszłości w nowej humanistyce, Poznań 2006, p. 195–220.

Firsch M., Family Frames: Photography, Narrative and Postmemory, Cambridge 1997, p. 22.

Freud S., Wstęp do psychoanalizy, transl. by S. Kempnerówna, W. Zaniewicki, Warszawa 1984, p. 141.

Gawronkiewicz K., Rosenberg,K., Achtung Zelig! Druga wojna, Warszawa 2004.

Herman M., Wizja wojny nieprawdziwej — o powstaniu komiksu “Achtung Zelig! i przyszłości rozmawiamy z Krzysztofem Gawronkiewiczem, http://www.esensja.pl/komiks/wywiady/tekst.htmlid=664&strona=1 (23.01.2011).

Horkheimer M., Dorno T., Dialektyka oświecenia, transl. by M. Łukasiewicz, Warszawa 1994.

La Capra D., Writing History, Writing Trauma, Baltimore–London 2001.

Orliński W., Surrealistycznie o Holocauście, Gazeta Wyborcza, April 3rd–4th 2004.

Passeron R., Encyklopedia surrealizmu, transl. by K. Janicka, Warszawa 1993, p. 63–78.

Poliakov L., Historia antysemityzmu, transl. by A. Rasińska-Bóbr, O. Hedemann, Kraków 2008.

Saltzman L., Awangarda i kicz raz jeszcze. O etyce reprezentacji, transl. by K. Bojarska, Literatura na Świecie 1–2, 2004, p. 204 (The first press: “Avant-Garde and Kitsch” Revisited: On the Ethics of Representation, [in:] N.L. Kleeblatt (ed.), Mirroring Evil: Nazi Imagery / Recent Art, New York–New Brunswick 2002, p. 53–64).

Tokarska-Bakir J. Rzeczy mgliste. Eseje i studia, Sejny 2004, p. 98.

Wilkomirski B., Bruchstücke. Aus einer Kindheit 1939–1948, Frankfurt 1995.