Milczące wiersze. Obraz i podmiot na tle ekopoetyki
PDF (Język Polski)

Keywords

minimalism
ecopoetics
small form
haiku
imagism
Gutorow
Suwińsk
Nowakowska

How to Cite

Stusek, M. (2018). Milczące wiersze. Obraz i podmiot na tle ekopoetyki. Gniezno European Studies, (18), 115–128. https://doi.org/10.14746/seg.2018.18.7

Abstract

The article discusses the ecopoetic potential inherent in small lyrical forms which employ a peculiar technique of showing the “picture” of the external world. The poetics of the “silent poems” consists in concealing the presence of the subject and presenting the reader with a bare fragment of reality, which in the analyzed instances involve non-human nature. The author, examining the pieces by Jacek Gutorow, Bartosz Suwiński and Klara Nowakowska, outlines a poetic form in which the equivalence of each element of nature displaces the anthropocentric vision of the world. The study sets out from the old Japanese genre of haiku and Anglo-American imagism. The concept of ecopoetics, suggested by Julia Fiedorczuk and Gerardo Beltrán provide the core context for these deliberations.

https://doi.org/10.14746/seg.2018.18.7
PDF (Język Polski)

References

Engelking L. i Szuba A. 2016, Obraz i wir. Antologia anglo-amerykańskiego imagizmu, Warszawa.

Fiedorczuk J. i Beltrán G. 2015, Ekopoetyka. Ekologiczna obrona poezji, Warszawa.

Gutorow J. 2010, Posłowie, [w:] B. Suwiński, Sehir, Nowa Ruda, s. 39-40.

Gutorow J. 2010, Wiersze pod nieobecność, [w:] J. Gutorow, Nad brzegiem rzeki, Wrocław, s. 9-46.

Krynicki R. 2014, Haiku. Haiku mistrzów, Kraków.

Marszalski M. 2011, Amerykańska ekopoezja – nowa odmiana tradycyjnej poezji natury, Przestrzenie Teorii, 16, s. 51-68.

Michałowski P. 1999, Miniatura poetycka, Szczecin.

Miner E. 1985, Pound, haiku i obraz poetycki, przeł L. Engelking, Literatura na Świecie, 1, s. 98-123.

Mochalska A. 2017 [online], Wyprawa bez przewodnika, Salon Literacki [dostęp: 2018-06-02]. Dostępny w Internecie: <http://salonliteracki.pl/new/recenzje/1112-wyprawa-bez-przewodnika-bartosz-suwinski-wyraj>.

Nowakowska K 2013, Niska rozdzielczość, Kraków.

Nowakowska K. 2004, Składnia, Wrocław.

Nowakowska K. 2012, Ulica Słowiańska, Kraków.

Sikora T. 2014, (Eko)krytyka czystej percepcji , ER(R)GO: Teoria-Literatura-Kultura, 1, s. 9-22.

Skurtys J. 2017, Rok oślepiających świateł [online]. ArtPapier [dostęp: 2018-06-01]. Dostępny w Internecie: .

Słownik Języka Polskiego (hasło „udomowienie”) [online]. PWN [dostęp: 2018-11-01]. Dostępny w Internecie: <https://sjp.pwn.pl/sjp/udomowienie;2532079.html>.

Stańczakowa J. 2015, Haiku, Wrocław.

Stusek M. 2018, Kadrowanie egzystencji: Klara Nowakowska, Poznańskie Studia Polonistyczne, 33, s. 139-151.

Suwiński B. 2010, Sehir, Nowa Ruda.

Suwiński B. 2017, Wyraj, Szczecin.

Śniecikowska B. 2016, Haiku po polsku. Genologia w perspektywie transkulturowej, Toruń.