Population background: bilingualism, Polish language schools, and Polonia in the United States
Main Article Content
Abstrakt
Population background: bilingualism, Polish language schools, and Polonia in the United States
Downloads
Download data is not yet available.
Article Details
Jak cytować
Mróz, M. (2019). Population background: bilingualism, Polish language schools, and Polonia in the United States. Scripta Neophilologica Posnaniensia, (11), 73-86. https://doi.org/10.14746/snp.2011.11.06
Numer
Dział
Językoznawstwo
LICENCJA:
Prace publikowane w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Referencje
- Ambasada RP w Waszyngtonie. 2004. Szkoły Polonijne w Stanach Zjednoczonych.
- Brewster, A. 1995. Literary formations: postcoloniality, nationalism, globalism. Melbourne: Melbourne University Press.
- Brisk, M., A. Burgos, and S. Hamerla. 2004. Situational context of education: a window into the world of bilingual learners. Mahwah, N.J.: Lawrence Erlbaum Associates.
- Brożek, A. 1990. “Liczebność ludności polskiej i pochodzenia polskiego w jej największych skupiskach osiedlenia”. In: Miodunka, W. (ed.). Język polski w świecie. Warszawa- Kraków: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
- Crystal, D. 1997. English as a global language. Cambridge: Cambridge University Press.
- Dubisz, S. 1989. „Polonia i jej język”. In: Rybicka-Nowacka, H. and J. Porayski-Pomsta (eds.). Problemy nauczania języka polskiego w środowiskach polonijnych. Warszawa: Ministerstwo Edukacji Narodowej.
- Eilers, R.E., B. Zurer Pearson, and A.B. Cobo-Lewis. 2006. “Social factors in bilingual development: the Miami experience”. In: McCardle, P. and E. Hoff (eds.). Childhood bilingualism: research on infancy through school age. Clevedon, UK: Multilingual
- Matters.
- Fuligni, A. and H. Yoshikawa. 2004. “Parental investments in children in immigrant families”. In: Kalil, A. and T. DeLeire (eds.). Parent investments in children: Resources and behaviors that promote success. Mahwah, N.J.: Lawrence Erlbaum Associates.
- Kowalikowa, J. 1989. “Założenia metodologiczne nauczania języka polskiego w środowiskach polonijnych”. In: Rybicka Nowacka, H. and J. Porayski-Pomsta (eds.). Problemy nauczania języka polskiego w środowiskach polonijnych. Warszawa: Ministerstwo Edukacji Narodowej.
- Krolikowski, W. P. 1981. „Poles in America: maintaining the ties”. Theory into Practice 20.1. 52–57.
- Kucha, R. 1986. „Z zagadnień oświaty polonijnej w USA po II Wojnie Światowej”. In: Koprukowniak, A. (ed.). Szkolnictwo polonijne w XX wieku. Lublin: Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej.
- Kuzniewski, A. 1975. „Boot straps and book learning: reflections on the education of Polish Americans”. Polish American Studies 23.2. 5–26.
- Lambert, W.E. and D.M. Taylor. 1998. Assimilation versus multiculturalism: the views of urban Americans”. Sociological Forum 3.1. 72–88.
- Lieberson, S. 1980. A piece of the pie: blacks and white immigrants since 1880. Berkeley, C.A.: University of California Press.
- Miąso, J. 1970. Dzieje oświaty polonijnej w Stanach Zjednoczonych. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
- Mikoś, M.J. 1990. „Historia nauczania języka polskiego w Stanach Zjednoczonych”. In: Miodunka, W. (ed.). Język polski w świecie. Warszawa-Kraków: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
- Miodunka, W. 1990. „Moc języka i jej znaczenie w kontaktach językowych i kulturowych”. In: Miodunka, W. (ed.). Język polski w swiecie. Warszawa-Kraków: Państwowe Wydawnictwo
- Naukowe.
- Nir, R. 1989. Etniczność, życie społeczne i kulturalne Polonii. Stevens Point, WI: A. R. Poray Book Publishing.
- Pawlusiewicz, M. 2005. Sercem w stronę ojczyzny. Podręcznik dla klasy VI. Chicago: Zrzeszenie Nauczycieli Polskich, Polish Teacher Association.
- Pong, S.-L., L. Hao and E. Gardner. 2005. “The roles of parenting styles and social capital in the school performance of immigrant Asian and Hispanic adolescents”. Social Science Quarterly 86.4. 928–950.
- Portes, A. and H. Lingin. 1998. “E Pluribus Unum: bilingualism and the loss of language in the second generation”. Sociology of Education 71.4.
- Razynska, K. 2004. Polish supplementary schools as co-ethnic communities: exploring the relationship between Polish supplementary schools and parental involvement of Polish parents in their children’s education. Cambridge, Mass.: Harvard University. Unpublished MA thesis.
- Ronowicz, E.A. 1990. “Problemy uczenia i zachowania języka polskiego u dzieci imigrantów i nastolatków w Australii”. In: Miodunka, W. (ed.). Język polski w świecie. Warszawa-Kraków: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
- Rumbaut, R.G. 2000. „Children of immigrants and their achievement: the role of family, acculturation, social class, gender, ethnicity and school context”. Retrieved on 18.02.2009
- from http://www.hks.harvard.edu/inequality/Seminar/Papers/Rumbaut2.pdf.
- Rumbaut, R.G. 1994. The Crucible within: Ethnic Identity, Self Esteem and Segmented Assimilation among Children of 748–794.
- Saunders, G. 1982. Bilingual children: guidance for the family. Clevedon, UK: Multilingual Matters.
- Shmid, C.L. 2001. “Educational achievement, language minority students, and the new second generation”. Sociology of Education 74. 71–87.
- Zhou, M. 1997. “Growing up American: the challenges confronting immigrant children and children of immigrants”. Annual Review of Sociology 23.
- www.census.gov/prod/2003pubs/c2kbr-29.pdf; last retrieved on 27.01.2009.
- www.census.gov/prod/2004pubs/c2kbr-35.pdf; last retrieved on 27.01.2009.
- www.dziennink.com; last retrieved on 27.01.2009.
- www.kosciuszkofoundation.org; last retrieved on 24.02.2009.
- www.massgeneral.org/interpreters; last retrieved on 24.02.2009.
- www.wielkaorkiestra.com; last retrieved on 26.02.2009.
- www.whiteeaglesnews.com; last retrieved on 27.01.2009.