Sposoby konstruowania pojęcia męskości w wybranych włoskich czasopismach dla mężczyzn w świetle teorii płci kulturowej R.W. Connell
PDF

Słowa kluczowe

męskość
włoskie czasopisma dla mężczyzn
antroponimy
płeć kulturowa

Jak cytować

Ozimska, J. (2023). Sposoby konstruowania pojęcia męskości w wybranych włoskich czasopismach dla mężczyzn w świetle teorii płci kulturowej R.W. Connell. Scripta Neophilologica Posnaniensia, 23, 27–47. https://doi.org/10.14746/snp.2023.23.02

Abstrakt

Celem artykułu było zbadanie dyskursywno-tekstowych mechanizmów służących konstruowaniu męskości w wybranych włoskich czasopismach dla mężczyzn, opublikowanych w latach 2022–23. Wyekscerpowany korpus poddano badaniu w myśl społecznej teorii płci kulturowej R.W. Connell. Analiza wykazała istotną obecność męskich antroponimów, reprodukujących obraz pięciu różnych męskości hegemonicznych. Odnotowano znaczący udział jednostek onimicznych współtworzących męskości podporządkowane i marginalizowane (opisywano niepełnosprawność, choroby, wiek czy brak typowo męskich cech fizycznych). Badanie potwierdziło, że męskość współudziału w sensie onomastycznym jest kategorią anonimową (brak deskrypcji jednostkowych).

https://doi.org/10.14746/snp.2023.23.02
PDF

Bibliografia

Boni, F. (2002). „Framing media masculinities: men’s lifestyle magazines and the biopolitics of the male body”. European Journal of Communication 17(4), 465–478. DOI: https://doi.org/10.1177/02673231020170040401

Clarke, L.H., Bennett, E.V. i C. Liu. (2014). „Aging and masculinity: portrayals in men’s magazines”. Journal of Aging Studies 31, 26–33. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jaging.2014.08.002

Connell, R.W. (2005). Masculinities. Cambridge: Polity Press.

Connell, R.W. i J.W. Messerschmid. (2005). „Hegemonic masculinity: rethinking the concept”. Gender and Society 19(6), 829–859. DOI: https://doi.org/10.1177/0891243205278639

Frederick, D.A., Fessler, D.M.T. i M.G. Haselton. (2005). „Do representations of male muscularity differ in men’s and women’s magazines?”. Body Image 2, 81–86. DOI: https://doi.org/10.1016/j.bodyim.2004.12.002

Gauntlett, D. (2002). Media, gender and identity. An Introduction. London-New York: Routledge. Melosik, Z. (2002). Kryzys męskości w kulturze współczesnej. Poznań: Wydawnictwo Wolumin.

Pompper, D., Soto, J. i L. Piel. (2007). „Male body image and magazine standards: considering dimensions of age and ethnicity”. Journalism and Mass Communication Quarterly 84(3), 525–545. DOI: https://doi.org/10.1177/107769900708400308

Ricciardelli, R., Clow, K.A. i P. White. (2010). „Investigating hegemonic masculinity: portrayals of masculinity in men’s lifestyle magazines”. Sex Roles 63(1-2), 64–78. DOI: https://doi.org/10.1007/s11199-010-9764-8

Rohlinger, D.A. (2002). „Eroticising men: cultural influences on advertising and male objectification”. Sex Roles 46(3), 61–74. DOI: https://doi.org/10.1023/A:1016575909173

Skoczylas, Ł. (2011). „Hegemoniczna męskość i dywidenda patriarchatu. O społecznej teorii płci kulturowej Raewyn Connell”. Refleksje 4, 11–18. DOI: https://doi.org/10.14746/r.2011.4.01

Skowronek, K. (2016). Kultura konsumpcji. Kultura terapii. Studia językoznawcze. Kraków: Wydawnictwo LIBRON.

Zierkiewicz, E. (2008). „Czasopisma life-stylowe dla mężczyzn – pozorna opozycja dla prasy kobiecej”. Studia Socjologiczne 1, 45–75.