Sposoby konstruowania pojęcia męskości w wybranych włoskich czasopismach dla mężczyzn w świetle teorii płci kulturowej R.W. Connell
Okładka czasopisma Scripta Neophilologica Posnaniensia, tom 23, rok 2023
PDF

Słowa kluczowe

męskość
włoskie czasopisma dla mężczyzn
antroponimy
płeć kulturowa

Jak cytować

Ozimska, J. (2023). Sposoby konstruowania pojęcia męskości w wybranych włoskich czasopismach dla mężczyzn w świetle teorii płci kulturowej R.W. Connell. Scripta Neophilologica Posnaniensia, 23, 27–47. https://doi.org/10.14746/snp.2023.23.02

Abstrakt

Celem artykułu było zbadanie dyskursywno-tekstowych mechanizmów służących konstruowaniu męskości w wybranych włoskich czasopismach dla mężczyzn, opublikowanych w latach 2022–23. Wyekscerpowany korpus poddano badaniu w myśl społecznej teorii płci kulturowej R.W. Connell. Analiza wykazała istotną obecność męskich antroponimów, reprodukujących obraz pięciu różnych męskości hegemonicznych. Odnotowano znaczący udział jednostek onimicznych współtworzących męskości podporządkowane i marginalizowane (opisywano niepełnosprawność, choroby, wiek czy brak typowo męskich cech fizycznych). Badanie potwierdziło, że męskość współudziału w sensie onomastycznym jest kategorią anonimową (brak deskrypcji jednostkowych).

https://doi.org/10.14746/snp.2023.23.02
PDF

Bibliografia

Boni, F. (2002). „Framing media masculinities: men’s lifestyle magazines and the biopolitics of the male body”. European Journal of Communication 17(4), 465–478. DOI: https://doi.org/10.1177/02673231020170040401

Clarke, L.H., Bennett, E.V. i C. Liu. (2014). „Aging and masculinity: portrayals in men’s magazines”. Journal of Aging Studies 31, 26–33. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jaging.2014.08.002

Connell, R.W. (2005). Masculinities. Cambridge: Polity Press.

Connell, R.W. i J.W. Messerschmid. (2005). „Hegemonic masculinity: rethinking the concept”. Gender and Society 19(6), 829–859. DOI: https://doi.org/10.1177/0891243205278639

Frederick, D.A., Fessler, D.M.T. i M.G. Haselton. (2005). „Do representations of male muscularity differ in men’s and women’s magazines?”. Body Image 2, 81–86. DOI: https://doi.org/10.1016/j.bodyim.2004.12.002

Gauntlett, D. (2002). Media, gender and identity. An Introduction. London-New York: Routledge. Melosik, Z. (2002). Kryzys męskości w kulturze współczesnej. Poznań: Wydawnictwo Wolumin.

Pompper, D., Soto, J. i L. Piel. (2007). „Male body image and magazine standards: considering dimensions of age and ethnicity”. Journalism and Mass Communication Quarterly 84(3), 525–545. DOI: https://doi.org/10.1177/107769900708400308

Ricciardelli, R., Clow, K.A. i P. White. (2010). „Investigating hegemonic masculinity: portrayals of masculinity in men’s lifestyle magazines”. Sex Roles 63(1-2), 64–78. DOI: https://doi.org/10.1007/s11199-010-9764-8

Rohlinger, D.A. (2002). „Eroticising men: cultural influences on advertising and male objectification”. Sex Roles 46(3), 61–74. DOI: https://doi.org/10.1023/A:1016575909173

Skoczylas, Ł. (2011). „Hegemoniczna męskość i dywidenda patriarchatu. O społecznej teorii płci kulturowej Raewyn Connell”. Refleksje 4, 11–18. DOI: https://doi.org/10.14746/r.2011.4.01

Skowronek, K. (2016). Kultura konsumpcji. Kultura terapii. Studia językoznawcze. Kraków: Wydawnictwo LIBRON.

Zierkiewicz, E. (2008). „Czasopisma life-stylowe dla mężczyzn – pozorna opozycja dla prasy kobiecej”. Studia Socjologiczne 1, 45–75.