O roli kultury w procesie percepcji, interpretacji i werbalizacji dzieła muzycznego
PDF

Słowa kluczowe

lingwistyka kulturowa
werbalizacja muzyki
interpretacja dzieła muzycznego
percepcja dzieła muzycznego

Jak cytować

Rusak-Mietlińska, M. (2024). O roli kultury w procesie percepcji, interpretacji i werbalizacji dzieła muzycznego. Scripta Neophilologica Posnaniensia, 24, 85–96. https://doi.org/10.14746/snp.2024.24.06

Abstrakt

Tekst ma na celu przegląd kierunków badań oraz wprowadzenie do problematyki percepcji, interpretacji i werbalizacji dzieła muzycznego w kontekście obszaru kulturowego kompozytora i słuchacza-interpretatora. W pierwszej części artykułu wskazuje się kulturowe determinanty odbioru muzyki z perspektywy socjologicznej, psychologicznej i muzykologicznej. Wyróżnione zostaje dwojakie podejście do analizy materiału muzycznego, procesu kompozycji oraz interpretacji dzieła muzycznego w zależności od postrzegania kultury jako subiektywnej lub uniwersalnej kategorii poznawczej jednostki. Tożsame zróżnicowanie zostaje wprowadzone w ostatniej części tekstu, gdzie, w oparciu o założenia lingwistyki kulturowej, opisuje się elementy językowego obrazu muzyki z podziałem na językowe uniwersalizmy i subiektywizmy. W ostatniej część tekstu nakreśla się także obecny stan badań nad ujęzykowieniem dzieła muzycznego ze wskazaniem potrzeby badań konfrontatywnych jako kluczowych dla odkrycia wpływu kultury w przekładu języka muzyki na język naturalny. Przeprowadzony przegląd nurtów badań prowadzi do wniosku, że interpretacja dzieła muzycznego jest równocześnie zjawiskiem kulturowo uniwersalnym jak i indywidualnym. Podobne zjawisko można zauważyć przy językoznawczej analizie werbalizacji interpretacji dzieła muzycznego – językowy uniwersalizm dotyczy postrzegania i opisu stałych elementów dzieła muzycznego i przeważnie jest zinstytucjonalizowany w postaci terminologii. Subiektywne elementy języka percepcji i interpretacji utworu muzycznego są związane z sytuacją społeczno-kulturową jednostki oraz indywidualnym podejściem emocjonalnym i aksjologicznym.

https://doi.org/10.14746/snp.2024.24.06
PDF

Bibliografia

Anusiewicz, J. (1988). Kulturowa teoria języka. Zarys problematyki. W: J. Anusiewicz, J. Bartmiński (red.) Język a Kultura, vol. 1. 21-46. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego [przedruk w: J. Anusiewicz, J. Bartmiński (red.) (1991) Język a Kultura, vol. 1. Podstawowe pojęcia i problemy. 17-30. Wrocław: Wiedza o kulturze].

Anusiewicz, J. (1994). Lingwistyka kulturowa. Zarys problematyki. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.

Anusiewicz, J., Dąbrowska, A., Fleischer, M. (2000). Językowy obraz świata i kultura. W A. Dąbrowska i J. Anusiewicz (red.), Język a kultura, Vol. 13. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.

Bartmiński, J. (2010). Pojęcie językowego obrazu świata i sposoby jego operacjonalizacji. W: P. Czapliński, A. Legeżyńska, M. Telicki (red.), Jaka antropologia literatury jest dzisiaj możliwa. 247-262. Poznań: Poznańskie Studia Polonistyczne.

Bartmiński, J. (2012). O pojęciu językowego obrazu świata. W: J. Bartmiński (red), Językowe podstawy obrazu świata. Lublin: UMCS.

Bartmiński, J. (2014). Język w kontekście kultury. W: J. Bartmiński (red.), Współczesny język polski. Lublin: UMCS.

Bartmiński, J. (2015). Perspektywa semazjologiczna i onomazjologiczna w badaniach językowego obrazu świata. Poradnik Językowy, (1), 14-29.

Bartmiński, J. (red.). (2004). Językowy obraz świata. Lublin: UMCS.

Bartmiński, J., & Chlebda, W. (2008). Jak badać językowo-kulturowy obraz świata Słowian i ich sąsiadów? Etnolingwistyka. Problemy języka i kultury, 20, 11–27.

Böhle, R. C. (1996). Interkulturell orientierte Musikdidaktik. Frankfurt a.M.: Iko-Verlag. Biłas-Pleszak E. (2005). Język a muzyka: lingwistyczne aspekty związków intersemiotycznych. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Chaciński, J. (2010). O rozumieniu innego kręgu kulturowego – możliwości i ograniczenia horyzontu własnego poznania. Ars inter Culturas, 1, 93-104.

Dzienisiewicz M. (2021). Językowy obraz dźwięku (na materiale polsko- i rosyjskojęzycznych recenzji muzycznych). Studia Rossica Posnaniensia, vol. XLVI/2: 2021, 243-255. DOI: https://doi.org/10.14746/strp.2021.46.2.17

Feld S. (1981). ‘Flow like a waterwall’: metaphors of Kaluli musical theory. Yearbook for Traditional Music, vol. 13, 22-48. DOI: https://doi.org/10.2307/768356

Goddard, C., Wierzbicka, A. (red.). (2002). Meaning and Universal Grammar: Theory and Empirical Findings. John Benjamins Publishing. DOI: https://doi.org/10.1075/slcs.60

Gruhn, W. (2004). Wahrnehmen und Verstehen. Wilhelmshafen.

Hargreaves, D.J., MacDonald, R., Miell, D. (2002): Musical Identities. Oxford: Oxford University Press. DOI: https://doi.org/10.1093/oso/9780198509325.001.0001

Jabłoński, M. (2009). Krytyka muzyczna a etyka interpretacji. W: M. Bristiger i R. Ciesielski (red.), Krytyka muzyczna. Teoria, historia, współczesność. 11-22. Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza UZ.

Kiklewicz, A. (2021). Языковая картина мира в свете проблемы «язык и культура. Prace językoznawcze, XXIII(2), 247-262. DOI: https://doi.org/10.31648/pj.6585

Kładoczny P. (2023). Dźwięk i muzyka w ujęciu językoznawczym. W: P. Pomajda, I. Mołdoch-Mendoń (red.) Interdyscyplinarne spojrzenie na sztukę i kulturę – inspiracje i badania. 157-168. Lublin: Wydawnictwo Naukowe TYGIEL.

Kłoskowska, A. (1981). Socjologia kultury. Warszawa: PWN.

Lissa, Z. (1975). Nowe szkice estetyki muzycznej. Kraków: PWM.

Mika, B. (2009). Społeczne determinanty obioru muzyki. Wartości w muzyce, 2, 13-23.

Nosowicz, J. F. (2006). Język jako podstawowy element cech kultury narodowej. Studia Ełckie, 8, 7-21.

Pisarkowa K. (1963). Pomocnicze elementy języka muzykologii. Język Polski, 43, 113-128.

Pisarkowa K. (1988). Muzyka jako język. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prace Językoznawcze, 97, 13-40.

Podlipniak, P. (2016). Muzyka jako intersubiektywne zjawisko psychiczne. W: U. Kozłowska (red.), De Musica Verba Collectanea. Poznań: Rhytmos.

Rusak-Mietlińska, M. (2023a). Werbalizacja muzyki fortepianowej w języku polskim i rosyjskim na przykładzie tekstów Raula Koczalskiego i Henryka Neuhausa. W: P. Pomajda, I. Mołdoch-Mendoń (red.) Interdyscyplinarne spojrzenie na sztukę i kulturę – inspiracje i badania. 178- 188. Lublin: Wydawnictwo Naukowe TYGIEL.

Rusak-Mietlińska, M. (2023b). Metafora w polskim dyskursie muzykologicznym. W A. Charciarek, A. Zych, & G. Wilk (red.), Jednostki języka w systemie i tekście. 5. 37-48. Katowice: Wydawnictwo Naukowe Śląsk.

Szyszkowska, M. A. (2022). Muzyka jako droga i doświadczenie. Fenomenologiczne ścieżki badań nad doświadczeniem muzycznym. W: M. Gamrat, M. A. Szyszkowska (red.), Filozofia muzyki. Doświadczenie, poznanie, znaczenie. 251-267. DOI: https://doi.org/10.21906/9788376432250.12

Trzaskawka, P. (2014). Przyczynek do charakterystyki języka muzyki. INVESTIGATIONES LIN- GUISTICAE, vol. XXXI. 57-70. DOI: https://doi.org/10.14746/il.2014.31.6

Tokarski, R. (1993). Słownictwo jako interpretacja świata. W: J. Bartmiński (red.), Encyklopedia kultury polskiej XX wieku, Vol. 2. Wrocław: Wiedza o Kulturze.

Tokarski, R. (1999). Przeszłość i współczesność w językowym obrazie świata. Metodologiczne pytania i propozycje. W: A. Pajdzińska, P. Krzyżanowski (red.), Przeszłość w językowym obrazie świata. Lublin: UMCS.

Tokarski, R. (2004). Językowy obraz świata w metaforach potocznych. W J. Bartmiński (red.), Językowy obraz świata. Lublin: UMCS.

Tokarski, R. (2016). Od językowego obrazu świata do obrazów świata w języku. Język Polski, (2). DOI: https://doi.org/10.31286/JP.96.2.4

Tomaszewski, M. (2000). Ekspresja utworu muzycznego jako przedmiot badań. Rekonesans w sferę twórczości lirycznej „wieku uniesień”. W: W. Jankowski, B. Kamińska, A. Miśkiewicz (red.) Człowiek – muzyka – psychologia. Księga dedykowana prof. Marii Manturzewskiej. Warszawa: AMFC.

Tomaszewski, M. (2003). Autour du phénomène de la musique de Chopin. De la provenance à la résonance. W I. Poniatowska (red.) Chopin and his work in the context of culture. Studies. 123-145. Kraków: Polska Akademia Chopinowska.

Whorf B.L. (1982). Język, myśl i rzeczywistość. Przeł. Teresa Hołówka. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Wierzbicka, A. (1986). Analiza lingwistyczna aktów mowy jako potencjalny klucz do kultury. W: A. Brodzka, M. Hopfinger, J. Lalewicz (red.), Problemy wiedzy o kulturze. Prace dedykowane Stefanowi Żółkiewskiemu. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

Wierzbicka, A. (1992). Semantics, Culture, and Cognition: Universal Human Concepts in Culture- Specific Configurations. Oxford University Press. DOI: https://doi.org/10.1093/oso/9780195073256.001.0001

Wierzbicka, A. (1996). Cross-Cultural Pragmatics: The Semantics of Human Interaction. New York: Mouton de Gruyter.

Wierzbicka, A. (1997). Understanding Cultures Through Their Key Words: English, Russian, Polish, German, and Japanese. Oxford University Press. DOI: https://doi.org/10.1093/oso/9780195088359.001.0001

Wierzbicka, A. (2003). Emotions Across Languages and Cultures: Diversity and Universals. Cambridge University Press.

Wierzbicka, A. (2010). Experience, Evidence, and Sense: The Hidden Cultural Legacy of English. Oxford University Press. DOI: https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780195368000.001.0001

Żerańska-Kominek, S. (1995). Muzyka w kulturze: wprowadzenie do etnomuzykologii. Warszawa: Wydawnictwo UW.

Асянина, Ю.М. (2019). Специфика лингвокультурного концепта МУЗЫКА, Научно-изда- тельский центр «Открытое знание» [Asyanina, Y. M. (2019). Specifika lingvokul’turno- go koncepta MUZYKA. Nauchno-izdatel’skij centr «Otkrytoe znanie»]. Dostęp: 10.06.2024, https://scipress.ru/philology/articles/spetsifika-lingvokulturnogo-kontsepta-muzyka.html.

Капичина, Е.А. (2016), Проблема интерпретации музыки в контексте философского анализа (герменевтико аксиологический подход). Studia Culturae 3(29). 73-84. [Kapichina, E.A. (2016). Problema interpretacii muzyki v kontekste filosofskogo analiza (germenevtiko aksio- logičeskij podchod). Studia Culturae 3(29), 73-84.]

Карпычев, М.Г. (2012). Семантика интерпретации в различных типах музыкальной культуры. Идеи и идеалы 2(12), т. 1. 178-183. [Karpychev, M.G. (2012). Semantika interpretacii v ra- zličnych tipach muzykal’noj kul’tury. Idei i idealy 2(12), 178-183].

Сазонова, И.Г. (2019). Изучение социальных и личностных детерминант эмоционального восприятия музыкальных произведений. Психология и Психотехника, No 4, 66-80. [Sa- zonova, I.G. (2019). Izuchenie social’nych i lichnostnych determinant emocional’nogo vo- sprijatija muzykal’nych proizvedenij. Psikhologija i Psikhotekhnika, No 4, 66-80. DOI: https://doi.org/10.7256/2454-0722.2019.4.30776