Głos operowy jako element wizerunku artysty scenicznego
Okładka czasopisma Scripta Neophilologica Posnaniensia, tom 25, rok 2025
PDF

Słowa kluczowe

głos operowy
wizerunek sceniczny
muzykalność
opera
aktorstwo wokalne

Jak cytować

Nowacka-Kleban, M. (2025). Głos operowy jako element wizerunku artysty scenicznego. Scripta Neophilologica Posnaniensia, 25, 269–281. https://doi.org/10.14746/snp.2025.25.19

Abstrakt

Artykuł przedstawia refleksję nad głosem operowym jako elementem wizerunku artysty scenicznego. Autorka, korzystając z własnego doświadczenia śpiewaczki, analizuje cechy głosu – takie jak barwa, wolumen, skala – oraz ich znaczenie w kontekście wymogów sztuki operowej. Zwraca uwagę na interdyscyplinarny charakter opery łączącej muzykę z teatrem oraz na konieczność synergii między techniką wokalną a wyrazem aktorskim. Głos ukazany jest jako unikalny instrument – fizyczny i duchowy zarazem, który pozwala na pełne artystyczne wyrażenie emocji i tożsamości scenicznej.

https://doi.org/10.14746/snp.2025.25.19
PDF

Bibliografia

Fitch, W. T. (2015). Four principles of bio-musicology. Philosophical Transactions of the Royal Society of London B: Biological Sciences, 370(1664), Article 2014009. https://doi.org/10.1098/rstb.2014.0091 DOI: https://doi.org/10.1098/rstb.2014.0091

Peryt, R. (2014). Opera uboga. Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Podlipniak, P. (2023). Współczesne poglądy na ewolucyjną genezę muzykalności człowieka. Filozoficzne Aspekty Genezy, 20(1), 58–76. Retrieved July 18, 2025, from https://fag.ifil.uz.zgora.pl/index.php/fag/article/view/218 DOI: https://doi.org/10.53763/fag.2023.20.1.218