Abstrakt
Artykuł analizuje cyfrową tożsamość i wirtualny wizerunek jako interfejsy komunikacyjne w środowiskach cyfrowych. Cyfrowa tożsamość została ukazana jako proces performatywny, kształtowany przez codzienne praktyki medialne i logikę algorytmów. Wirtualny wizerunek opisano jako ekspresję medialną, która powstaje w wyniku negocjacji między użytkownikiem, odbiorcami i platformami. Szczególną uwagę poświęcono pojęciu wielośrodowiskowości cyfrowej, ilustrującemu równoległe funkcjonowanie jednostki w różnych przestrzeniach komunikacyjnych. Artykuł podkreśla znaczenie kompetencji medialnych, refleksji krytycznej oraz etyki cyfrowej w kształtowaniu współczesnej podmiotowości.
Bibliografia
Castells, M. (1996). The Rise of the Network Society. Malden, MA: Blackwell.
Foucault, M. (1988). Technologies of the Self. W: L.H. Martin, H. Gutman & P.H. Hutton (red.), Technologies of the Self: A Seminar with Michel Foucault. Amherst: University of Massachusetts Press, s. 16–49.
Giddens, A. (2001). Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności. Warszawa: PWN.
Goffman, E. (1959). The Presentation of Self in Everyday Life. New York: Anchor Books.
Jabłońska, M. (2023). Kompetencje medialne w kontekście współczesnej konwergencji mediów. Poznań: FNCE.
Jenkins, H. (2006). Convergence Culture. Where Old and New Media Collide. New York: New York University Press.
Kalinowska-Balcerzak, A. (2022). Cyfrowa tożsamość. Jak rozgryźć technologie, które na co dzień praktykujemy na sobie. Gdańsk: Wydawnictwo Naukowe Katedra.
Kluszczyński, R.W. (2001). Społeczeństwo informacyjne. Cyberkultura. Sztuka multimediów. Kraków: Rabid.
Laurel, B. (1993). Computers as Theatre. Reading, MA: Addison-Wesley.
Levinson, P. (2009). New New Media. Boston: Allyn & Bacon / Pearson.
Rosenfeld-Kowalska, B. (2014). „Między analogowym Ja a cyfrowym Self”. W: J. Kowalski (red.), Tożsamość w epoce cyfrowej. Warszawa: Scholar, s. 223–236.
Siwak, W. (2001). „Tożsamość a media globalne – wirtualne tożsamości cyberprzestrzeni”. W: J. Nikitorowicz, J. Halicki i J. Muszyńska (red.), Kultury tradycyjne a kultura globalna. Konteksty edukacji międzykulturowej, t. 1. Białystok: Trans Humana, s. 238–257.
Szczęsna, E. (2007). Poetyka mediów. Polisemiotyczność, digitalizacja, reklama. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
Tomczyk, Ł. (2024). „Kształtowanie kompetencji informacyjnych”. W: M. Wojtkowiak (red.), Młodzież w infosferze. Warszawa: IBE, s. 141–161.
Turkle, S. (1995). Life on the Screen. Identity in the Age of the Internet. New York: Simon & Schuster.
Wobalis, M. (2018). „Multimedia i edukacja 2.18”. Polonistyka. Innowacje, 8, s. 209–226. DOI: https://doi.org/10.14746/2018.8.15
Wojtkowiak, M. (red.) (2024). Młodzież w infosferze. Współczesne problemy wychowania. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Mirosław Wobalis

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
