Training the intercultural competence on the basis of the analysis of the Swedish coursebook for intermediate learners Rivstart B1+ B2
PDF (Język Polski)

Keywords

didactics
Swedish language
intercultural training
values
coursebook

How to Cite

Iwaniak, K. (2021). Training the intercultural competence on the basis of the analysis of the Swedish coursebook for intermediate learners Rivstart B1+ B2. Scripta Neophilologica Posnaniensia, 21, 93–108. https://doi.org/10.14746/snp.2021.21.03

Abstract

The aim of the article is to reflect upon the conveying of cultural content in the foreign language classroom that contributes to the development of intercultural competence. It has been attempted to systematize the multitude of aspects which characterizes the use of cultural studies in language classes. It has been done by drawing attention to reasons for taking into consideration this sort of knowledge while preparing the lessons and teaching methods that are in favour of an insightful contact with a cultural content. Attention has been primarily drawn to the coursebook Rivstart B1 +B2 that is intended for intermediate students of Swedish language. The coursebook has been subjected to a comprehensive analysis with regard to the cultural learning.

https://doi.org/10.14746/snp.2021.21.03
PDF (Język Polski)

References

Czerwonka, M. 2015. „Charakterystyka wskaźników modelu kulturowego Hofstede”. W zbiorze: Ostaszewski, J. (red.) O nowy ład finansowy w Polsce. Rekomendacje dla animatorów życia gospodarczego. Warszawa: SGH. 281-292.

Everett, D.L. 2019. Jak powstał język. Historia największego wynalazku ludzkości. Warszawa: Prószyński i S-ka

Jaroszewska, A. 2015. „Kształtowanie kompetencji międzykulturowej – druga strona ,,medalu” na przykładzie polskiego systemu edukacji”. Języki obce w szkole 4. 59–69.

Kozieł, R. 2013. „Rozwijanie sprawności mówienia na podstawie wybranych ćwiczeń z zakresu treningu interkulturowego”. W zbiorze: Pawlak, M. (red.) Mówienie w językach obcych – skuteczne uczenie się, nauczanie i ocenianie. Poznań-Kalisz-Konin: Wydział Pedagogiczno-Artystyczny UAM. 29- 145.

Kuras, L. 2007. „Kultury i organizacje”. Media, Kultura, Społeczeństwo 1.2. 149- 155.

Meijer, D. i E.M. Jenkins. 1998. „Landeskundliche Inhalte – Die Qual der Wahl. Kriterienkatalog zur Beurteilung von Lehrwerken”. Fremdsprache Deutsch 1. 18- 26.

Munoz, C.C. i J. Luckmann. 2005. Transcultural Communication in Nursing. New York: Cengage Learning.

Piotrowska, A. 2017. „Studenci obcokrajowcy na zajęciach językowych – wyzwania i propozycje zadań rozwijających kompetencję interkulturową”. W zbiorze: Jedynak, M. (red.) Specyficzne potrzeby studentów szkół wyższych a nauczanie języków obcych. Nowe doświadczenia i wyzwania. Wrocław: Beta Druk. 80- 88.

Siek-Piskozub, T. 2016. „Kompetencja międzykulturowa- koncepcje i wyzwania”. Neofilolog 46.2. 137-152.

Sujecka-Zając, J. 2012. „Nauczyciel mediatorem”. Języki Obce w Szkole 1. 14-21.

Szczurek-Boruta, A. 2013. „Nauczyciele i kształtowanie kompetencji międzykulturowej uczniów”. Pogranicze, Studia Społeczne XXI. 155- 169.

Wilczyńska, W. 2005. „Czego potrzeba do udanej komunikacji interkulturowej? W zbiorze: Mackiewicz, M. (red.) Dydaktyka języków obcych a kompetencja kulturowa i komunikacja interkulturowa. Poznań: Wyższa Szkoła Bankowa Poznaniu. 15–27.

Zawadzka, E. 2000. „Glottodydaktyczne aspekty interkulturowości”. W zbiorze: Krzeszowski, T, Lukszyn, J. i T. Namowicz (red.). Problemy komunikacji międzykulturowej: lingwistyka, translatoryka, glottodydaktyka. Warszawa: Graf-Punkt. 451-465.

Zawadzka, E. 2004. Nauczyciel języków obcych w dobie przemian. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Żydek-Bednarczuk, U. 2010. „Kompetencja interkulturowa w dydaktyce nauczania języka polskiego jako obcego. W zbiorze: Achtelik, A., Kita, M. i J. Tambor (red.). Sztuka i rzemiosło 2. Nauczyć Polski i polskiego. Katowice: Wydawnictwo Gnome. 179-190.

Żydek-Bednarczuk, U. 2015. Spotkanie kultur. Komunikacja i edukacja międzykulturowa w glottodydaktyce. Katowice: Wydawnictwo UŚ.

Literatura podmiotu:

Scherrer, P. L. i K. Lindelmalm. 2015. Rivstart B1+ B2 Textbok. Stockholm: Natur& Kultur.