Abstrakt
Ekspresyjna siła sztuk wizualnych opiera się na dwóch głównych źródłach: klasycznym malarstwie tworzonym przez indywidualnych artystów (czasem w ramach pracy zespołowej) oraz grach komputerowych i wideo realizowanych przez wysoko wyspecjalizowane zespoły ekspertów, takich jak graficy, informatycy czy muzycy. Ten drugi typ sztuki wizualnej został krótko opisany poniżej i uznany za równorzędny wobec klasycznej sztuki wizualnej. Przyjmuje się, że dynamiczny rozwój „komputerowej sztuki wizualnej” ma równie istotne znaczenie dla kształtowania indywidualnej wrażliwości estetycznej, zwłaszcza wśród rosnącej populacji graczy komputerowych i wideo.
Bibliografia
Cubitt, S. (2014). The practice of light: A genealogy of visual technologies from prints to pixels. Cambridge, MA: The MIT Press. DOI: https://doi.org/10.7551/mitpress/9138.001.0001
Gaut, B., & McIver Lopez, D. (red.). (2013). The Routledge companion to aesthetics (wyd. 3). London: Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203813034
Gołaszewska, M. (1985). Zarys estetyki. Warszawa: PWN.
Graham, G. (1997/2005). Philosophy of the arts: An introduction to aesthetics (wyd. 3). London: Routledge.
Honour, H., & Fleming, J. (2013). The visual arts: A history. London: Laurence King Publishing. Huhn, P., Meister, J. C., Pier, J., & Schmid, W. (red.). (2014). Handbook of narratology. Berlin: Walter de Gruyter.
Lewis-Williams, D. (2002). The mind in the cave: Consciousness and the origins of art. London: Thames & Hudson.
Murray, J. H. (2001). Hamlet on the holodeck: The future of narrative in cyberspace. Cambridge, MA: The MIT Press.
Praca zbiorowa. (1992–2014). Sztuka świata (18 tomów). Warszawa: Arkady.
Puppel, W. (2014). Uczestnictwo w kulturze masowej w epoce cyberkultury na przykładzie gier komputerowych. Poznań: Zakład Graficzny UAM.
Ristujczina, L. (2016). Wielka historia malarstwa. Poznań: Books Sp. z o.o.
Robson, J., & Tavinor, G. (red.). (2018). The aesthetics of video games. New York: Routledge. Rylke, J. (2020). Historia sztuki dla artystów. Warszawa: Wydawnictwo Sztuka Ogrodu i Krajobrazu.
Tavinor, G. (2009). The art of videogames. Hoboken, NJ: Wiley-Blackwell. DOI: https://doi.org/10.1002/9781444310177
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Wojciech Puppel

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.