Wykonywanie zadań publicznych jako determinanta podmiotowych granic publicznego prawa podmiotowego dostępu do informacji publicznej
PDF

Słowa kluczowe

public tasks
entity performing public tasks
right of access to public information
public subjective right
doctrinal interpretation

Jak cytować

Jakimowicz, W. (2023). Wykonywanie zadań publicznych jako determinanta podmiotowych granic publicznego prawa podmiotowego dostępu do informacji publicznej. Studia Prawa Publicznego, (4 (44), 11–37. https://doi.org/10.14746/spp.2023.4.44.1

Abstrakt

The study concerns the subjective limits of the public subjective right to public information. It attempts to answer the question of the addressee of the claim characterizing this right in the Polish legal order from the perspective of constitutional regulations and the provisions of the Act on Access to Public Information. The analysis focuses on the interpretation of the statutory concepts of “public tasks” and “entity performing public tasks” using the method of doctrinal interpretation as necessary in this respect. At the same time, such an understanding of doctrinal interpretation was adopted, according to which it is an interpretation carried out  in the process of implementing the law, i.e. in specific circumstances, by the entity implementing this law and made from the point of view of the science of law, i.e. when referring to scientific arguments in the justification of the position and proposed solutions presented. For this reason, the results of the doctrinal interpretation of the terms “public task” and “entity performing public tasks” were also referred to the views presented in the jurisprudence of administrative courts. The analysis led to the conclusion that an “entity performing public tasks” within the meaning of the Act on Access to Public Information can be spoken of when the obligation to act    of a specific entity corresponding to the content of the public task is anchored in     a legal norm addressed to this entity, and the responsibility for its implementation is borne by the public-law community (state, self-government communities), of which this entity becomes a body in the functional sense. At the same time, this analysis justifies the conclusion that the theoretical constructions of administrative law, apart from their obvious scientific value, also have operational significance, and the need or even necessity to use the method of doctrinal interpretation in the area of this law seems obvious.

https://doi.org/10.14746/spp.2023.4.44.1
PDF

Bibliografia

Bator A., Normy planowania gospodarczego w systemie prawa, Wrocław 1992.

Biernat S., Prywatyzacja zadań publicznych. Problematyka prawna, Warszawa–Kraków 1994.

Bigo T., Związki publiczno-prawne w świetle ustawodawstwa polskiego, Warszawa 1928.

Cieślak Z., Normy zadaniowe, w: Z. Cieślak, I. Lipowicz, Z. Niewiadomski, Prawo administracyjne. Część ogólna, Warszawa 2000, s. 62–63.

Defecińska K., Spory o właściwość organu administracji publicznej, Warszawa 2000. Filipek J., Elementy strukturalne norm prawa administracyjnego, „Zeszyty Naukowe

Uniwersytetu Jagiellońskiego”, DCXXVII, Prace Prawnicze, z. 99, Warszawa–Kraków 1982.

Firlus J.G., Cebera A., Organ prowadzący postępowanie jako rzecznik interesu zbiorowego, w: Milczące załatwienie sprawy przez organ administracji publicznej, pod red. M. Gajdy-Durlik, Z. Kmieciaka, Warszawa 2019, LEX/el.

Gizbert-Studnicki T., Grabowski A., Normy programowe w konstytucji, w: Charakter i struktura norm konstytucji, pod red. J. Trzcińskiego, Warszawa 1997, s. 95–113.

Góralczyk W., Zasada kompetencyjności w prawie administracyjnym, Warszawa 1986.

Górski M., Pojęcia – „funkcje administracji państwowej” i „zadania administracji państwowej”, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Iuridica” 1992, nr 52, s. 169–173.

Jakimowicz W., Adekwatność ochrony prawa do informacji publicznej do charakteru i istoty tego prawa w polskim porządku prawnym, „Casus” 2017, nr 84, s. 6–15.

Jakimowicz W., Granice prawa dostępu do informacji publicznej w świetle Konstytucji, w: M. Błachucki, G. Sibiga, 20 lat ustawy o dostępie do informacji publicznej. Podsumowanie i perspektywy ustawowej regulacji prawa do informacji publicznej, Warszawa 2022, s. 163–194.

Jakimowicz W., Konstrukcja tzw. domniemania kompetencji organu administracji publicznej, w: Nowe problemy badawcze w teorii prawa administracyjnego, pod red. J. Bocia, A. Chajbowicza, Wrocław 2009, s. 233–250.

Jakimowicz W., O potrzebie wykładni w prawie administracyjnym, w: Myśl Mariana Zimmermanna a współczesne prawo administracyjne, pod red. L. Staniszewskiej, M. Szewczyka, J. Zimmermanna, Warszawa 2020, s. 351–367.

Jakimowicz W., Publiczne prawa podmiotowe, Kraków 2002. Jakimowicz W., Wykładnia w prawie administracyjnym, Warszawa 2006.

Jaroszyński A., Struktura i funkcjonowanie organów w systemie rad narodowych, Warszawa 1984.

Kamiński M., Normy-zasady prawa administracyjnego i ich cechy charakterystyczne, w: Zasady w prawie administracyjnym. Teoria, praktyka, orzecznictwo, pod red. Z. Duniewskiej, A. Krakały, M. Stahl, Warszawa 2018, LEX/el.

Kasiński M., Fundacje, w: Prawo administracyjne. Pojęcia, instytucje, zasady w teorii i orzecznictwie, pod red. M. Stahl, Warszawa 2021, s. 337–341.

Kasznica S., Polskie prawo administracyjne, Poznań 1947.

Knosla E., Zadania publiczne, formy organizacyjnoprawne ich wykonywania i nowe pojęcia – zakres niektórych problemów do dyskusji nad koncepcją systemu prawa administracyjnego, w: Koncepcja systemu prawa administracyjnego, pod red. J. Zimmermanna, Warszawa 2007, s. 117–130.

Kordela M., Zasady prawa jako normatywna postać wartości, „Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny” 2006, nr 68(1), s. 39–54.

Leoński Z., Zarys prawa administracyjnego, Warszawa 2004.

Longchamps F., O pojęciu stosunku prawnego w prawie administracyjnym, „Acta Universitatis Wratislaviensis”, Prawo XII, 1964, nr 19, w: Franciszek Longchamps de Bérier. Pisma wybrane z lat 1934–1979, wybór i wstęp Z. Kmieciak, Warszawa 2019, s. 191–219.

Matczak M., Kompetencja organu administracji publicznej, Kraków 2004.

Mazurkiewicz D., Pojęcie kompetencji w prawie administracyjnym, „Państwo i Prawo” 1988, nr 3, s. 72–82.

Mik C., Zasada jawności i jej ograniczenia w demokratycznym państwie prawa w świetle standardów międzynarodowych, w: Jawność i jej ograniczenia, pod red. G. Szpor, t. 11, Standardy europejskie, red. tomu C. Mik, Warszawa 2016, s. 1–37.

Morawski L., Prawa jednostki a dobro wspólne (liberalizm versus komunitaryzm), „Państwo i Prawo” 1998, nr 53(11), s. 26–42.

Płeszka K., Gizbert-Studnicki T., Dwa ujęcia wykładni. Próba konfrontacji, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prace z Nauk Politycznych” 1984, t. 20, s. 17–27.

Rabska T., Prawny mechanizm kierowania gospodarką, Wrocław–Warszawa–Kraków 1990.

Rabska T., Prawo administracyjne stosunków gospodarczych, Warszawa–Poznań 1967.

Schmidt-Aβmann E., Ogólne prawo administracyjne jako idea porządku. Założenia i zadania tworzenia systemu prawnoadministracyjnego, Warszawa 2011.

Smoktunowicz E., Orzecznictwo Sądu Najwyższego i Naczelnego Sądu Administracyjnego – Kodeks postępowania administracyjnego, Białystok 1994.

Spyra T., Granice wykładni prawa. Znaczenie językowe tekstu prawnego jako granica wykładni, Warszawa 2006.

Stahl M., Cele publiczne i zadania publiczne, w: Koncepcja systemu prawa administracyjnego, pod red. J. Zimmermanna, Warszawa 2007, s. 95–116.

Stahl M., Dobro wspólne w prawie administracyjnym, w: Nowe problemy badawcze w teorii prawa administracyjnego, pod red. J. Bocia, A. Chajbowicza, Wrocław 2009, s. 47–60.

Walaszek-Pyzioł A., Kształtowanie i realizacja polityki energetycznej państwa na gruncie ustawy Prawo energetyczne (podmioty, instrumenty), „Acta Universitatis Vratislaviensis. Prawo” 1999, nr 266, s. 411–421.

Wronkowska S., Podstawowe pojęcia prawa i prawoznawstwa, część 2, Poznań 2003. Wronkowska S., Sytuacje wyznaczane przez normy prawne, w: A. Redelbach, S. Wronkowska, Z. Ziembiński, Zarys teorii państwa i prawa, Warszawa 1992.

Wronkowska S., Więź treściowa systemu norm prawnych – „zasady prawa”, w: A. Redelbach, S. Wronkowska, Z. Ziembiński, Zarys teorii państwa i prawa, Warszawa 1992, s. 223–227.

Wronkowska S., Zieliński M., Ziembiński Z., „Zasady prawa” w perspektywie teorii prawa oraz szczegółowych nauk prawnych, „Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny” 1974, nr 36(2), s. 1–14.

Wróbel A., Art. 28, teza 8., w: M. Jaśkowska, M. Wilbrandt-Gotowicz, A. Wróbel, Komentarz aktualizowany do Kodeksu postępowania administracyjnego, LEX/el. 2023.

Zacharko L., Prywatyzacja zadań publicznych gminy. Studium administracyjnoprawne, Katowice 2000.

Ziembiński Z., Teoria prawa, Warszawa–Poznań 1977. Zimmermann J., Prawo administracyjne, Kraków 2022.