Abstrakt
This article uses various examples to show how the different goals of cultural institutions are being realised in practice. The mission of each cultural institution is the starting point for many plethora of tasks carried out by the in- stitution. It is clearly intended to exhibit why and for whom the institution exists, what it does, what its values are and what it aims to become. This mission should be unique for each cultural institution and permanent. Selected mission state- ments are discussed with examples to demonstrate whether cultural institutions articulate it correctly and understand their importance. An objective, on the other hand, is one of the elements of a cultural institution’s mission; it is something that the cultural institution wants to achieve through the actions it undertakes and, as indicated, follows from the mission. Objectives are a detailed refinement of the mission and may change in response to the changing environment in which the cultural institution operates. The article discusses the objectives of cultural institutions deriving from specific legal acts, and the way in which they are formulated by individual entities, and also analyses statutes, regulations and other acts concerning how specific cultural institutions function. Particular attention is paid to the objectives of cultural institutions from the perspective of the recipient, as it is the recipient who really decides (through participation in the cultural activities of the institution) whether the institution properly ful- fils its objectives. An analysis of selected goals of cultural institutions shows that, as a rule, these institutions define their objectives in a very general way, merely repeating the wording indicated, for example, in the Cultural Activities Act. Objectives formulated in this way do not correctly reflect the scope of the cultural institution’s activities.
Bibliografia
Barańska K., Wiatr w żaglach, czyli misja Muzeum Etnograficznego im. Seweryna Udzieli w Krakowie, „Zarządzanie w Kulturze” 2006, t. 7, s. 15–23.
Borys T., Inspiracje kultury w tworzeniu aksjologii nowego paradygmatu rozwoju, „Zarządzanie w Kulturze” 2021, t. 22, s. 277–303.
Dyczewski L., Miejsce i funkcje wartości w kulturze, w: Kultura w kręgu wartości, pod red. L. Dyczewskiego, Lublin 2001, s. 287–290.
Fischer I. et al., Vademecum dyrektora instytucji kultury, Warszawa 2021, Legalis.
Gaweł Ł., Zarządzanie publicznymi instytucjami kultury w kontekście koncepcji corporate social responsibility (CSR). Społeczna odpowiedzialność muzeum, „Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach” 2018, nr 376, s. 48–62.
Głowacki J. et al., Finansowanie kultury i zarządzanie instytucjami kultury, https://instytutkorfantego.pl/wp-content/uploads/2019/02/Finansowanie-kultury-i-zarzadzanie-instytucjami-kultury-oprac.-zbiorowe.pdf (dostęp: 2 III 2024).
Golat R., Podstawy prawa kultury, Poznań 2006.
Griffin R.W., Podstawy zarządzania organizacjami, Warszawa 1996.
Jakubowski A., Art. 1, w: S. Gajewski, A. Jakubowski, Ustawa o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Komentarz, Warszawa 2016, Legalis.
Jędrysik E., Strategia instytucji kultury na przykładzie miejsko-gminnego ośrodka kultury, sportu i rekreacji w Trzebini w latach 2009–2013, „Zarządzanie w Kulturze” 2009, t. 10, s. 185–201.
Klaś J., Misja instytucji kultury na przykładzie muzeum – po co i jak ją tworzyć, „Zarządzanie w Kulturze” 2016, nr 1, s. 1–8.
Kowrygo B., Górska-Warsewicz H., Świątkowska M., Podstawy organizacji i zarządzania przedsiębiorstwem. Przewodnik do ćwiczeń, Warszawa 2017.
Krajewski M., Po co nam instytucje kultury, Kraków 2023. Krupski R., Podstawy organizacji i zarządzania, Żychlin 2004.
Krzyżanowski L., Podstawy nauk o organizacji i zarządzaniu, Warszawa 1994. Manczak I., Instytucje kultury jako ogniwa dystrybucji marketingowych produktów miast, „Marketing i Zarządzanie” 2016, nr 4, s. 73–81.
Measuring Cultural Participation: 2009 Framework for Cultural Statistics Handbook no. 2, UNESCO Institute for Statistics, Montreal, Quebec 2012.
Mituś A., Tworzenie, w: I. Fischer et al., Vademecum dyrektora instytucji kultury, Warszawa 2021, Legalis.
Młodzik L., Kultura organizacyjna w instytucji publicznej, Zielona Góra 2014.
Ostapowicz E., Organizacja wydarzeń kulturalnych i inne formy prowadzenia działalności przez instytucję kultury, Warszawa 2020, Legalis.
Pakuła A., Planowanie i kontrolowanie w organizacji, w: A. Chrisidu-Budnik et al., Nauka organizacji i zarządzania, Wrocław 2005, s. 449–476.
Penc J., Strategie zarządzania. Perspektywiczne myślenie, systemowe działanie, Warszawa 1994.
Rutkowski R., Diagnoza społeczna w działalności kulturalnej, Warszawa 1982.
Sieroń-Galusek D., Kilka uwag na temat zarządzania instytucją kultury w Polsce, „Zarządzanie w Kulturze” 2006, t. 7, s. 11–14.
Stabryła A., Podstawy organizacji i zarządzania, Kraków 2012. Stoner J., Wankel Ch., Kierowanie, Warszawa 1996.
Świerk J., Mapa strategii i strategiczna karta wyników w planowaniu działań przedsiębiorstwa. Studium teoretyczno-empiryczne, Lublin 2009.
Świerk J., Zarządzanie strategiczne instytucjami kultury, Wrocław 2018.
Wolska H., Źródła i podstawy normatywne wartości w prawie gospodarczym publicznym, w: Aksjologia publicznego prawa gospodarczego, pod red. A. Powałowskiego, Warszawa 2022, s. 45–54.
Zajadło J., Aksjologia prawa – od ogólnej filozofii do konkretnej filozofii prawa, w: Aksjologia publicznego prawa gospodarczego, pod red. A. Powałowskiego, Warszawa 2022, s. 1–19.
Zdebska-Schmidt J., Do czego instytucji kultury potrzebna jest misja?, „Poradnik Instytucji Kultury” 2012, nr 12, https://e-pik.prawodlapraktykow.pl/zarzadzanie/2012/11/do-czego-instytucji-kultury-potrzebna-jest-misja.
Znaniecki F., Nauki o kulturze, Warszawa 1971.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Joanna Ablewicz
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.