Abstrakt
This commentary concerns the resolution of the Supreme Administrative Court of 10 July 2025, file reference II GSK 432/25, which specifically addresses the legal nature of the Prime Minister’s countersignature granted in relation to official acts issued by the President of the Republic of Poland. The Supreme Administrative Court wrongly found, a limine, that it is an act subject to administrative court review, and therefore the complaint in this regard is admissible. Adopting the above position has fa-reaching consequences, namely the possibility of discontinuing administrative court proceedings pursuant to Article 161 § 1 item 3 of the Law on Administrative Court Procedure, withdrawing the previously granted countersignature pursuant to Article 54 § 3 of the Law on Administrative Court Procedure, and granting the Prime Minister the status of a public administration body in this respect. This ruling, in the opinion of the author of the commentary, may lead to an imbalance in the activities of the President of the Republic of Poland and the Council of Ministers in the broadly understood executive and an increase in the state of legal and political uncertainty when issuing official acts requiring the signature of the Prime Minister.
Bibliografia
Adamiak B., Z problematyki właściwości sądów administracyjnych (art. 3 § 2 pkt 4 p.p.s.a.), „Zeszyty Naukowe Sądownictwa Administracyjnego” 2006, nr 2(5), s. 7–20.
Chmielarz-Grochal A., Kontrola sądowoadministracyjna aktu Prezydenta RP stwierdzającego datę przejścia sędziego w stan spoczynku. Glosa do wyroku NSA z dnia 30 września 2020 r., II GSK 295/20, „Państwo i Prawo” 2022, nr 4, s. 167–178.
Drachal J., Jagielski J., Stankiewicz A., Art. 1, w: Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Komentarz, pod red. M. Wierzbowskiego, Warszawa 2023/el.
Drachal J., Jagielski J., Stankiewicz A., Art. 3, w: Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Komentarz, pod red. M. Wierzbowskiego, Warszawa 2023/el.
Frankiewicz A., Kontrasygnata aktów urzędowych Prezydenta RP, Kraków 2004. Hauser R., Drachal J., Mzyk E., Dwuinstancyjne sądownictwo administracyjne, Warszawa–Zielona Góra 2003.
Jaśkowska M., Akty i czynności z zakresu administracji publicznej w rozumieniu art. 16 ust. 1 pkt 4 ustawy o Naczelnym Sądzie Administracyjnym jako przedmiot kontroli, w: Polski model sądownictwa administracyjnego, pod red. J. Stelmasiaka, J. Niczyporuka, S. Fundowicza, Lublin 2003, s. 160–176.
Kabat A., Art. 3, w: Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Komentarz, pod red. B. Dauter, A. Kabata, M. Niezgódki-Medek, Warszawa 2016/el.
Kozłowski K., Art. 144, w: Konstytucja RP, Tom II: Komentarz do art. 87–243, pod red. M. Safjana, L. Boska, Warszawa 2016/el.
Łętowska E., Glosa do wyroku NSA z 14.08.2002 roku, II SA/Gd 4182/01, OSP 2003, nr 10, poz. 135, s. 135–143.
Rakowska A., Kontrasygnata aktów głowy państwa w wybranych państwach europejskich, Toruń 2009.
Skrzydło W., Konstytucja RP. Komentarz, wyd. 7, Warszawa 2012.
Tarno J.P., Art. 1, w: Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Komentarz, Warszawa 2011/el.
Zubik M., Sprawowanie wymiaru sprawiedliwości w świetle Konstytucji i orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego, „Przegląd Sejmowy” 2005, nr 3, s. 71–89.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Jakub Cheba

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
