Early child development support services in education law
PDF (Język Polski)

Keywords

early support for child development
intangible services
education law
children with disabilities

How to Cite

Behr, J. (2024). Early child development support services in education law. Studia Prawa Publicznego, (2 (46), 9–35. https://doi.org/10.14746/spp.2024.2.46.1

Abstract

Early support for child development is a form of targeted and specialized support for a child who has not yet started fulfilling educational obligations. It is implemented in order to stimulate the child’s psychomotor and social development, from the moment of detecting a disability until the child starts school. It  is intended to prevent potential future failures in school education. Early support for child development is a conglomerate of public services whose type, scope and frequency of provision are adapted to the needs of a specific child, and take into account their individual limitations. The right to use these services stems from an opinion issued by the adjudicating panel of a public psychological and pedagogical counseling center confirming the child’s need for early development support. The article discusses the legal aspects of the public task of organizing and providing services in the field of early development support. The aim is to explain the meaning of the concept of early support for child development, discuss the legal provisions regulating them and determine the ratio legis of their introduction into the Polish legal system. It also involves identifying intangible services falling within the scope of early support for child  development, determines their beneficiaries and identifying the entities providing them. In the context    of acquiring the right to use these services, special attention will be paid to the opinion issued on the need to support early child development, in particular, the procedure for its issuance it and its components. In order to achieve the research goals, the dogmatic-legal method will be used, consisting of the analysis and interpretation of the texts of legal acts. Administrative court jurisprudence regarding the subject of the article will also be taken into account to the required extent.

https://doi.org/10.14746/spp.2024.2.46.1
PDF (Język Polski)

References

Aksjologiczne i prawne aspekty niepełnosprawności, pod red. A. Drabarza, Białystok 2020. Behr J., Gmina jako podmiot administracji świadczącej w zakresie usług niematerialnych, Warszawa 2019.

Behr J., Usługi publiczne w czasie pandemii COVID-19. Analiza z uwzględenieniem specyfiki świadczenia usług niematerialnych, „Acta Universitatis Wratislaviensis. Prawo” 2021, nr 333, s. 183–195. DOI: https://doi.org/10.19195/0524-4544.333.13

Chrzanowska I., Szumski G., Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole, Warszawa 2019.

Giełda M., Pojęcie niepełnosprawności, w: Prawno-administracyjne aspekty sytuacji osób niepełnosprawnych w Polsce, pod. red. M. Giełdy, R. Raszewskiej-Skałeckiej, Wrocław 2015, s. 17–30.

Gładyszewska-Cylulko J., Plichta P., Cytowska B., Drzazga A., Szczupał B., Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami, Kraków 2018.

Jardzioch A.B., Edukacja włączająca w Polsce, „Polska Myśl Pedagogiczna” 2016, nr 11(2), s. 193–205.

Kurzyna-Chmiel D., Niepełnosprawność jako źródło specyfiki regulacji oświatowej, „Samorząd Terytorialny” 2018, nr 5, s. 32–42.

Niepełnosprawność i edukacja, pod red. G. Całka, J. Niedbalskiego, M. Racław, M. Sałkowskiej, J. Sztobryn-Giercuszkiewicz, D. Żuchowskiej-Skiby, Łódź 2023.

Nowak M., Kwiecińska B., Jak rozumiane jego pojęcie „niepełnosprawność” w polskim systemie oświaty, https://zppp-olesnica.pl/download/co-to-znaczy-niepel-nosprawnosc.pdf (dostęp: 3 IV 2024).

Ośrodek Rozwoju Edukacji, Edukacja włączająca odpowiedzią na potrzeby wszystkich polskich uczniów, https://www.ore.edu.pl/2022/06/edukacja-wlaczajaca-od-powiedzia-napotrzeby-wszystkich-polskich-uczniow/ (dostęp: 3 IV 2024).

Paluszkiewicz M., Art. 4a, w: Rehabilitacja zawodowa i społeczna oraz zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami. Komentarz, pod red. E. Bielak-Jommy, E. Staszewskiej, M. Włodarczyk, T. Wrocławskiej, M. Paluszkiewicz, Warszawa 2023, LEX/el. Paluszkiewicz M., Prawne pojęcie niepełnosprawności, „Studia Prawno-Ekonomiczne” 2015, t. 45, s. 77–98.

Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, Ewaluacja ex-post realizacji Programu Wczesna Pomoc Dziecku Niepełnosprawnemu. Raport końcowy, Warszawa 2014.

Pilich M., Art. 127, w: A. Olszewski, M. Pilich, Prawo oświatowe. Komentarz, wyd. 3, Warszawa 2022, LEX/el.

Piotrowicz R., Nowy model wczesnego wspomagania rozwoju dziecka wsparcia rodziny, w: Model wczesnego wspomagania rozwoju skoncentrowany na rodzinie i środowisku. Teraźniejszość i przyszłość. Materiały z konferencji, pod red. M., Kummant, W. Jaskólskiej, Warszawa 2022, s. 15–20.

Rafał-Łuniewska J., Podstawowe założenia, istota i znaczenie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, Warszawa 2018.

Raszewska-Skałecka R., Statut i regulamin szkolnego zakładu administracyjnego w świetle obowiązującego systemu źródeł prawa, w: Nowe prawo o szkolnictwie wyższym a podmiotowość studenta, pod. red. A. Szadok-Bratuń, Wrocław 2007, s. 37–53.

Raszewska-Skałecka R., Statut i regulamin zakładu administracyjnego jako źródła prawa, Wrocław 2007.

Raszewska-Skałecka R., Statut i regulamin zakładu administracyjnego w polskim prawie administracyjnym: wybrane zagadnienia, „Acta Universitatis Wratislaviensis. Przegląd Prawa i Administracji” 2005, nr 67, s. 177–205.

Skóra M., Ewolucja pojęcia niepełnosprawności na gruncie prawa polskiego, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego – Seria Prawnicza” 2020, nr 30, s. 246–253. DOI: https://doi.org/10.15584/znurprawo.2020.30.16

Szumski G., Edukacja inkluzywna – geneza, istota, perspektywy, „Kwartalnik Pedagogiczny” 2006, nr 1, s. 93–114.

Twardowski A., Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z niepełnosprawnościami w środowisku rodzinnym, Poznań 2022. DOI: https://doi.org/10.14746/amup.9788323240532

Twardowski A., Współpraca specjalistów z rodzicami w procesie wczesnego wspomagania rozwoju dzieci z niepełnosprawnościami, w: Wczesna interwencja – wsparcie dziecka i rodziny. Materiały z sympozjum naukowego, pod red. B.E. Abramowskiej, K. Podhajskiej, Warszawa 2018, s. 146–163.

Urbanowicz Z., Od interdyscyplinarnego do transdyscyplinarnego spojrzenia na niepełnosprawność, „Ogrody Nauk i Sztuk” 2012, nr 2, s. 443–457. DOI: https://doi.org/10.15503/onis2012.443.457

Walczak G., Wczesna interwencja/wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z niepełnosprawnością w Polsce. Przeszłość, teraźniejszość, przyszłość, w: Interdyscyplinarne konteksty wczesnej interwencji, wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, pod red. J. Głodkowskiej, I. Koniecznej, R. Piotrowicza, G. Walczak, Warszawa 2017, s. 125–148.

Wczesna interwencja a wczesne wspomaganie rozwoju, https://www.poradniamielec.pl/dlarodzicow/wczesna-interwencja-a-wczesne-wspomaganierozwoju/ (dostęp: 3 IV 2024).

„Wczesna, wielospecjalistyczna, kompleksowa, skoordynowana i ciągła pomoc dziecku zagrożonemu niepełnosprawnością lub niepełnosprawnemu oraz jego rodzinie”, Warszawa 2004, https://www.nfz.gov.pl/download/gfx/nfz/pl/defaultaktualnosci/293/1713/1/63_2005_zal.pdf (dostęp: 12 II 2024).

Woronowicz S., Niepełnosprawność – wybrane zagadnienia społeczne i prawne, Warszawa 2014.

Żywucka-Kozłowska E., Dziembowski R., Niepełnosprawność intelektualna – perspektywa prawna i medyczna, „Studia Społeczne” 2023, nr 4(43), s. 251–265.