Abstrakt
Celem artykułu jest poznanie kontekstu kulturowego konfliktu na wschodzie Ukrainy. Z tej perspektywy konflikt w Donbasie należy rozpatrywać nie tylko w kontekście gry politycznej, transformacji społeczno ekonomicznej i interesów geopolitycznych, ale także w świetle zakorzenionego w historii konfliktu kulturowego. Według ukraińskiego badacza, Mykoły Riabczuka, Ukraina jest podzielona nie tyle na etnicznych Rosjan i Ukraińców, ile pomiędzy dwa różne typy ukraińskiej tożsamości. Różnice te zaostrzyły się wraz z wydarzeniami „Euromajdanu”, a następnie w wyniku konfliktu zbrojnego pomiędzy separatystami z Donieckiej i Ługańskiej Republiki Ludowej a nowym rządem Ukrainy. Artykuł koncentruje się na tym, w jaki sposób podziały kulturowe ukraińskiego społeczeństwa od początku ukraińskiej niepodległości są wykorzystywane przez elitę polityczną jako narzędzie polityki symbolicznej, co pod koniec 2013 roku doprowadziło do masowej mobilizacji ukraińskiego społeczeństwa i wybuchu konfliktu zbrojnego.
Bibliografia
Buyskykh I. (2016), Carnival in Urban Protest Culture: The Case of Kyiv’s Early Euromaidan, “Lietuvos etnologija: socialinės antropologijos ir etnologijos studijos”, no. 16(25).
Castells M. (1997), The Power of Identity. The Information Age: Economy, Society and Culture, Blackwell–Cambridge, MA–Oxford, UK.
Charnysh V. (2013), Analysis of current events: Identity mobilization in hybrid regimes: Language in Ukrainian politics, “Nationalities Papers”, no. 41(1).
Ishchenko V. (2016), Far right participation in the Ukrainian Maidan protests: an attempt of systematic estimation, “European Politics and Society”, no. 17 (4), pp. 453–472.
Jacoby T. (2008), Understanding Conflict and Violence. Theoretical and interdisciplinary approaches, Routledge, London–New York.
Kaufman S. J. (2001), Modern hatreds. The symbolic politics of ethnic war, Cornell University Press, Ithaca–London.
Katchanovski I. (2016), The Separatist War in Donbas: A Violent Break-up of Ukraine?, “European Politics and Society”, no. 17(4).
Kiryukhin D. (2015), Roots and Features of Modern Ukrainian National Identity and Nationalism, in: Ukraine and Russia: People, Politics, Propaganda and Perspectives, eds. A. Pikulicka-Wilczewska, R. Sakwa, E-International Relations Publishing, Bristol.
Konieczna J. (2005), The Orange Revolution in Ukraine. An attempt to understand the reasons, Centre for Eastern Studies, Warsaw.
Kudors A. (2010), “Russian World”–Russia’s Soft Power Approach to Compatriots Policy, “Russian Analytical Digest”, no. 81(10), http://e-collection.library.ethz.ch/eserv/eth:2215/eth-2215-01.pdf.
Kulyk V. (2013a), Language and identity in post-Soviet Ukraine: Transformation of an unbroken bond, “Australian and New Zealand Journal of European Studies”, no. 5(2).
Kulyk V. (2016), Language and identity in Ukraine after Euromaidan, “Thesis Eleven”, vol. 136(1).
Kuzio T. (2010), Nationalism, Identity and Civil Society in Ukraine: Understanding the Orange Revolution, “Communist and Post-Communist Studies”, no. 43.
Kuzio T. (2015), The Origins of Peace, Non-Violence, and Conflict in Ukraine, in: Ukraine and Russia: People, Politics, Propaganda and Perspectives, eds. A. Pikulicka- Wilczewska, R. Sakwa, E-International Relations Publishing, Bristol.
Marples D. (2015), Ethnic and Social Composition of Ukraine’s Regions and Voting Patterns, in: Ukraine and Russia: People, Politics, Propaganda and Perspectives, eds. A. Pikulicka-Wilczewska, R. Sakwa, E-International Relations Publishing, Bristol.
Olszański T. A. (2005), Wybory prezydenckie na Ukrainie, październik–grudzień 2004 roku, Ośrodek Studiów Wschodnich, Warszawa.
Olszański T. A. (2012), Sukces wyborczy partii Swoboda – konsekwencje dla ukraińskiej sceny politycznej, “Komentarze OSW”, no. 97.
Olszański T. A. (2014), Więcej jedności niż podziałów. Zróżnicowania wewnętrzne Ukrainy, Ośrodek Studiów Wschodnich, Warszawa.
Olszański T. A. (2015), Ukraiński nacjonalizm czasu wojny, “Komentarze OSW”, no. 179.
Olszański T. A. (2016), Rok ukraińskiej dekomunizacji. Zmiana narracji historycznej, “Komentarze OSW”, no. 211.
Onuch O., Sasse G. (2016), The Maidan in Movement: Diversity and the Cycles of Protest, “Europe-Asia Studies”, no. 68(4).
Osipian A. L., Osipian A. L. (2012), Regional Diversity and Divided Memories in Ukraine: Contested Past as Electoral Resource, 2004–2010, “East European
Politics and Societies”, no. 26(3).
Petro N. N. (2015), Understanding the Other Ukraine: Identity and Allegiance in Russophone Ukraine, in: Ukraine and Russia: People, Politics, Propaganda and Perspectives, eds. A. Pikulicka-Wilczewska, R. Sakwa, E-International Relations Publishing, Bristol.
Pogrebinskiy M. (2015), Russians in Ukraine: Before and After EuroMaidan, in: Ukraine and Russia: People, Politics, Propaganda and Perspectives, eds. A. Pikulicka-Wilczewska, R. Sakwa, E-International Relations Publishing, Bristol.
Portnov A. (2015), Post-Maidan Europe and the New Ukrainian Studies, “Slavic Review”, no. 4(74).
Portnov A. (2016), «Donbass» kak Drugoy. Ukrainskiye intellektual’nyye diskursy do i vo vremya voyny, “Neprikosnovennyy zapas”, no. 6(110).
Prohrama VO “Svoboda” (2009), http://svoboda.org.ua/party/program/, 20.04.2017.
Report on the human rights situation in Ukraine, 16 August to 15 November 2016 (2016), Office of the United Nations High Commissioner for Human Rights, http://www.ohchr.org/Documents/Countries/UA/UAReport16th_EN.pdf, 20.04.2017.
Riabchuk M. (2002), Ukraine: One State, Two Countries?, “TransitOnline”, no. 23, http://shron.chtyvo.org.ua/Riabchuk/Ukraine_One_State_Two_Countries7_en.pdf, 20.04.2017.
Riabchuk M. (2012), Ukraine’s ‘muddling through’: National identity and postcommunist transition, “Communist and Post-Communist Studies”, no. 45.
Riabchuk M. (2015a), ‘Two Ukraines’ Reconsidered: The End of Ukrainian Ambivalence?, “Studies in Ethnicity and Nationalism”, no. 15(1).
Riabczuk M. (2015b), Ukraina. Syndrom postkolonialny, Kolegium Europy Wschodniej, Warszawa.
Sakwa R. (2014), Frontline Ukraine: Crisis in the Borderlands, I.B. Tauris, London.
Scherrer Ch. P. (2003), Ethnicity, Nationalism and Violence. Conflict management, human rights, and multilateral regimes, Ashgate, Aldershot, UK.
Shulman S. (1999), The cultural foundations of Ukrainian national identity, “Ethnic and Racial Studies”, no. 22(6).
Shulman S. (2005), National Identity and Public Support for Political and Economic Reform in Ukraine, “Slavic Review”, no. 64(1).
Stryjek T. (2014), Ukraina przed końcem Historii. Szkice o polityce państw wobec pamięci, Scholar, Warszawa.
Vasylchenko S. (2005), Elektoralnyi Portret Ukrayiny. Analiz Aktyvnosti Hromadian na Vyborakh 1994–2004 rr. v Ukrayini u Rehionalnomu Rozrizi, Europe XXI Foundation, Kyiv.
Wilson A. (2000), The Ukrainians: Unexpected Nation, Yale University Press, New Haven.
Wilson A. (2002), Elements of a theory of Ukrainian ethno-national identities, “Nations and Nationalism”, no. 8(1).
Wilson A. (2016), The Donbas in 2014: Explaining Civil Conflict Perhaps, but not Civil War, “Europe-Asia Studies”, no. 68(4).
Wood E. A., Pomeranz W. E., Merry E. W., Trudolyubov M. (2015), Roots of Russia’s War in Ukraine, Columbia University Press, New York.
Yablons’kyi V. et al. (2014), Ukraina ta proekt Russkoho Mira. Analitychna dopovid’, National Institute of Strategic Studies, Kyiv.
Zhurzhenko T. (2002), The Myth of Two Ukraines, “TransitOnline”, no. 23, http://www.iwm.at/uncategorized/the-myth-of-two-ukraines/, 20.04.2017.
Zhurzhenko T. (2014), A Divided Nation? Reconsidering the Role of Identity Politics in the Ukraine Crisis, “Die Friedens-Warte”, no. 89, http://www.iwm.at/uncategorized/the-myth-of-two-ukraines/, 20.04.2017.
Licencja