Polityczny oddźwięk Deklaracji o stosunku Kościoła do religii niechrześcijańskich Nostra aetate
Main Article Content
Abstrakt
Otwarcie Kościoła katolickiego na dialog z innymi religiami ma swoje źródło w Soborze Watykańskim II (1962-1965), który w wielu dokumentach wyraził pozytywny stosunek Kościoła katolickiego do religii niechrześcijańskich. Był wydarzeniem szczególnym i przełomowym w dziejach Kościoła katolickiego. Autorka przedstawiła dokument soborowy, który proponuje, aby wierni Kościoła nawiązali dialog z wyznawcami różnych religii, aby szanowali wartości obecne w tych religiach. Deklaracja o stosunku Kościoła do religii niechrześcijańskich Nostra aetate rozpoczęła proces reorientacji Kościoła wobec wyznawców różnych religii m.in. islamu i judaizmu, której podstawąjest wiara w jednego Boga (monoteizm). Należy zwrócić uwagę zwłaszcza na numer 3. tej deklaracji, który podkreśla, iż Kościół katolicki z szacunkiem odnosi się do wyznawców islamu oraz numer 4., który zawiera sformułowanie zdejmujące z Żydów odpowiedzialność za Bogobójstwo, porusza bolesną sprawę antysemityzmu, jednak nie z pobudek politycznych. Dzięki Deklaracji wielu katolików zmieniło podejście do wyznawców innych religii. Ten dokument jest świadectwem potwierdzającym szczególną troskę Kościoła o nawiązanie przyjaznych relacji z wyznawcami różnych religii m.in. islamu i judaizmu. Autorka jest przekonana, iż dokument przyczynia się do pokojowego współistnienia religii, które powinny podjąć służbę na rzecz pokoju między narodami, co stanowi o jego politycznym wymiarze.
Downloads
Article Details
Teksty opublikowane na łamach czasopisma "Środkowoeuropejskie Studia Polityczne" i udostępniane w formacie PDF objęte są licencją CC BY 4.0 (Creative Commons - Uznanie autorstwa). Kopiowanie i rozpowszechnianie dozwolone jest pod warunkiem uznania autorstwa.
Bibliografia
- Bagrowicz J. (2006), Nostra aetate - wyzwanie dla pedagogii chrześcijańskiej, „Collectanea Theologica”, nr 2, s. 7-27.
- Bardecki A. (1966), Kościół epoki dialogu, Kraków.
- Bogacki H., Moys S. (red.) (1968), Kościół w świetle Soboru, Poznań.
- Bortkiewicz P. i in. (1999), Kościół XXwieku. Rozmowy E. K. Czaczkowskiej, Katowice.
- Cassidy E. I. (2005), Rediscovering Vatican II. Ecumenism and Interreligious Dialogue: Unitatis Redintegratio, Nostra Aetate, New York.
- Chat E. (2005), Chrześcijaństwo a islam -polemika i dialog, Kielce.
- Chrostowski W., Rubinkiewicz R. (1990), Żydzi i judaizm w dokumentach Kościoła i nauczaniu Jana Pawła II (1965-1989), Warszawa.
- Chrostowski W. (red.) (1992), Żydzi i chrześcijanie w dialogu. Materiały z Międzynarodowego Kolokwium Teologicznego w Krakowie - Tyńcu 24-27 IV 1988, Warszawa.
- Chrostowski W. (1998), Ja jestem Józef Brat wasz. Księga pamiątkowa ku czci Arcybiskupa Henryka Józefa Muszyńskiego Metropolity Gnieźnieńskiego w 65 rocznicę urodzin, 1998.
- Chrostowski W. (2005), Żydzi i judaizm w nauczaniu Jana Pawła I I 1978-2005, Warszawa.
- Czajkowski Z. (1966), Ostatnia sesja Vaticanum II, Warszawa.
- Fitzgerald M. L. (2005), Szacunek do wartości religijnych, tłum. M. Wiertlewska, „W Drodze”, nr 12, s. 34-45.
- Gioia F. (1999), The Catholic Church and Other Religions, w: The community o f religions: voices and images o f the Parliament o f the World ’s Religions, red. W. Teasdale, G. F. Cairns, New York, s. 83-90.
- Górzna S. (2008), Dialog Kościoła katolickiego z islamem według Jana Pawła II, „Ateneum Kapłańskie”, z. 1, s. 57-66.
- Górzna S. (2013), Dzieci Abrahama. Dialog Kościoła katolickiego z islamem i judaizmem w Polsce w okresie pontyfikatu Jana Pawła II, Słupsk.
- Grabska S. (1995), Dialog zamiast wrogości, „Tygodnik Powszechny”, nr 44, s. 11.
- Griffiths B. (1985), Powrót do środka, tłum. T. A. Malanowski, Warszawa.
- Groblicki J., Florkowski E. (red.) (1986), Sobór Watykański II. Konstytucje, dekrety, deklaracje. Tekst polski, Poznań 1986.
- GrinbergD. (2001), Antysemityzm, w: Wielka Encyklopedia PWN, t. 2, red. J. Wojnowski, Warszawa.
- Ignatowski G. (1999), Kościoły wobec przejawów antysemityzmu, Łódź.
- Ignatowski G. (2007), Ojcowie Soboru Watykańskiego II wobec Nostra aetate, Katowice.
- Imbach J. (1985), Wielkie tematy Soboru, tłum. M. Szafrańska-Brandt, Warszawa.
- Jan Paweł II (1994), Przekroczyć próg nadziei. Jan Paweł II odpowiada na pytania Vittoria Messoriego, Lublin.
- Jarmusiewicz A. (2005), Polscy Żydzi. Dziedzictwo i dialog, Kraków.
- Konig F., Kremer J. (1992), Żyć wiarą dzisiaj. Chrześcijaństwo u progu III Tysiąclecia, tłum. R. Rubinkiewicz, Lublin.
- Kowalski A. (1994), Wspólne korzenie. Dialog chrześcijańsko-żydowski, Kraków.
- Krajewski S. (2007), Tajemnica Izraela a tajemnica Kościoła, Warszawa.
- Larebiere B. (1999), Jan Paweł II. Wielcy ludzie X X wieku, tłum. M. Dobosiewicz-Weltschek i in., Warszawa.
- Latourelle R. (1999), II Sobór Watykański, tłum. J. Kalina-Lis, „Znak”, nr 5, s. 146-160.
- Michel T., Fitzgerald M. (red.) (1994), Recognize the Spiritual Bonds which Unite Us. 16years o f Christian - Muslim Dialogue, Vatican City.
- Mysłek W., Nowaczyk M. (red.) (1985), Kościół współczesny. Dwadzieścia lat po Soborze Watykańskim II, Warszawa.
- Oppenheim B. W. (2000), Kościół katolicki w Polsce a walka z antysemityzmem. Wymiana doświadczeń amerykańskich i polskich. Materiały z konferencji w Centrum Kultury Żydowskiej, Kraków, 14 czerwca 2000 roku, Kraków.
- Pawłowicz Z. (1986), Człowiek a religia. Materiały katechetyczne dla kapłanów, Gdańsk.
- Pilarczyk K. (red.) (1997), Żydzi i judaizm we współczesnych badaniach polskich. Materiały z Konferencji Kraków 21-23 X I 1995, Kraków.
- Ruppert H. S., Arinze F. (2004), Building bridges. Interreligious dialogue on thepath to worldpeace, New York 2004.
- Sakowicz E. (1988), Dialog Kościoła z religiami pozachrześcijańskimi w nauczaniu Jana Pawła II, „Homo Dei”, nr 1, s. 38-42.
- Sakowicz E. (1998), Chrześcijaństwo wobec islamu, „Homo Dei”, nr 1, s. 45-49.
- Sakowicz E. (2000), Dialog Kościoła z islamem według dokumentów soborowych i posoborowych (1963-1999), Warszawa.
- Sakowicz E. (2002), Abraham i jego wiara w świetle dokumentów Kościoła dotyczących dialogu katolicko-muzułmańskiego, „Collectanea Theologica”, nr 2, s. 143-156.
- Sakowicz E. (2005), Religioznawstwo. Przewodnik tematyczny, Lublin.
- Schmidt S. (1992), Augustin Bea: The Cardinal o f Unity, New York.
- Sherwin B. L. (1995), Duchowe dziedzictwo Żydów polskich, tłum. W. Chrostowski, Warszawa.
- Sherwin B. L., Kasimow H. (1999), John Paul II and interreligious dialogue, New York.
- Sherwin B. L., Kasimow H. (2001), Jan PawełIIi dialogmiędzyreligijny, tłum. A. Nowak, Kraków.
- Skowron-Nalborczyk A., Grodź S. (2003), Islam i chrześcijaństwo. Historia, dialog, współczesność, „Collectanea Theologica”, nr 1, s. 184-197.
- Teissier H. (1992), Chrześcijanin wobec islamu, tłum. M. Bajerowicz, „Collectanea Theologica”, nr 2, s. 155-173.
- Turowicz J. (1990), Kościół nie jest łodzią podwodną. (Wybór publicystyki z lat 1964-1987), red. J. Hennelowa, Kraków.
- Waldenfels H. (1987), Religie odpowiedzią na pytanie o sens istnienia człowieka, tłum. E. Perczak, Warszawa.
- Wawrzyńska-Furman L. (2007), Czy Kościół rzymskokatolicki naucza pogardy wobec Żydów?, „Studia i Dokumenty Ekumeniczne”, nr 1/2, s. 139-151.
- Wąs A. (2001), Dialog chrześcijaństwa z islamem, w: Islam w Europie Wschodniej. Historia i perspektywy dialogu. Materiały Konferencji Naukowej w Olsztynie, w dniu 2 6 1 2001 r, red. W. Nowak, J. J. Pawlik, Olsztyn, s. 83-105.
- Weksler-Waszkinel R. J. (2000), Żydzi i judaizm w jubileuszowym rachunku sumienia, „Forum Teologiczne”, t. 1, s. 317-327.
- Wnuk J. (1966), Finale Soboru i Episkopat Polski, Warszawa.
- Wojtyła K. (1972), U podstaw odnowy. Studium o realizacji Vaticanum II, Kraków.
- Wolanin A. (1993), Dialog chrześcijaństwa z innymi religiami, Kraków.
- Wolff-Powęska A. (2003), A bliźniego swego...Kościoły w Niemczech wobec „problemu żydowskiego”, Poznań.
- Zizola G. (2000), Pontifexpoliticus, „Forum”, nr 25, s. 8-9.