Strategie wyborcze Ryszarda Grobelnego i Jacka Jaśkowiaka w ponownym głosowaniu w świetle badań exit poll
Okładka czasopisma Środkowoeuropejskie Studia Polityczne, nr 3, rok 2016
PDF

Słowa kluczowe

wybory samorządowe
marketing polityczny
sondaże
Poznań

Jak cytować

Ossowski, S. (2019). Strategie wyborcze Ryszarda Grobelnego i Jacka Jaśkowiaka w ponownym głosowaniu w świetle badań exit poll. Środkowoeuropejskie Studia Polityczne, (3), 163–176. https://doi.org/10.14746/ssp.2016.3.7

Abstrakt

Celem artykułu jest dokonanie analizy strategii wyborczych dwóch kandydatów na urząd prezydenta Poznania, którzy rywalizowali w ponownym głosowaniu podczas wyborów samorządowych w 2014 roku. Autor próbuje odpowiedzieć na pytania: czy Ryszard Grobelny mógł pomiędzy I i II turą odwrócić bieg wydarzeń i zwyciężyć ostatecznie w wyborach i jakie błędy popełnił w ostatnim okresie kampanii, że tak wyraźnie przegrał z Jackiem Jaśkowiakiem? Udzielając odpowiedzi na te pytania, sformułowano dwie hipotezy. Zgodnie z pierwszą, nie da się jednoznacznie stwierdzić, czy Ryszard Grobelny miał szansę na zwycięstwo po tak niskim wyniku w pierwszym głosowaniu, choć wiele wskazuje na to, że klucz do zwycięstwa znajdował się nie tyle w rękach Ryszarda Grobelnego, co w decyzjach innych kandydatów, którzy nie weszli do II tury. Druga hipoteza prowadzi to stwierdzenia, że największym błędem na finiszu kampanii był zwrot urzędującego prezydenta w kierunku elektoratu PiS i Tadeusza Dziuby. Weryfikacja tych hipotez, w szczególności drugiej została przeprowadzona na podstawie analizy badań exit poll, zrealizowanych w wieczór wyborczy podczas ponownego głosowania na urząd prezydenta Poznania przez Gemini na zlecenie Wielkopolskiej Telewizji Kablowej.
https://doi.org/10.14746/ssp.2016.3.7
PDF

Bibliografia

Badania exit poll, zrealizowane w ramach ponownego głosowania na urząd prezydenta Poznania przez Gemini na zlecenie Wielkopolskiej Telewizji Kablowej (WTK).

Cieśla W. (2014), Mentalne wąsy, czyli jak Poznań przyprawił sobie gębę zaściankowego miasta, http://polska.newsweek.pl/poznan-golgota-picnic-osly-zoonewsweek-pl,artykuly,350075,1,2.html.

Kolczyński M. (2008), Strategie komunikowania politycznego, Katowice.

Lipoński S. (2014), Przestrogi dla Jaśkowiaka. Dziewięć powodów, przez które Grobelny przegrał wybory, „Gazeta Wyborcza”, 12.10.2014, http://poznan.wyborcza.pl/poznan/56,36001,17102347,Przestrogi_dla_Jaskowiaka__Dziewiec_powodow__przez.html.

Ossowski S. (2015), Błędy i wypaczenia, czyli o przyczynach porażki Ryszarda Grobelnego w poznańskich wyborach samorządowych w 2014 roku, „Przegląd Politologiczny”, nr 2.

Polskie Badania Wyborcze. Wyborczy Serwis Organizacji Firm? Badania Opinii i Rynku oraz Polskiego Towarzystwa Badaczy Opinii i Rynku, http://www.badaniawyborcze.pl/index.php/wyniki-badan/badania-papi.

Słownik Marketingu (2009), Marketing Communication Academy, Warszawa.

Stępińska A. (2004), Marketingowe strategie wyborcze. Wybory prezydenckie w Polsce 1990–2000, Poznań.

www.gloswielkopolski.pl/artykul/3636412,wybory-samorzadowe-2014-sondaz-prezydencki-dla-glosu-w-poznaniu-bedzie-druga-tura,id,t.html.

www.samorzad2014.pkw.gov.pl/359_Rady_gmin/0/3064.

www.samorzad2014.pkw.gov.pl/360_Wybory_Burmistrza_-_I_tura/0/3064.

www.samorzad2014.pkw.gov.pl/361_Wybory_Burmistrza_-_II_tura/0/3064.

www.wtk.pl/tv-audience_survey.

Wybory 2014. Jacek Jaśkowiak nowym prezydentem Poznania! Grobelny odchodzi, http://poznan.wyborcza.pl/poznan/14,36026,17053434,Wybory_2014__Jacek_Jaskowiak_nowym_prezydentem_Poznania_.html.