Strategie wyborcze Ryszarda Grobelnego i Jacka Jaśkowiaka w ponownym głosowaniu w świetle badań exit poll
PDF

Słowa kluczowe

wybory samorządowe
marketing polityczny
sondaże
Poznań

Jak cytować

Ossowski, S. (2019). Strategie wyborcze Ryszarda Grobelnego i Jacka Jaśkowiaka w ponownym głosowaniu w świetle badań exit poll. Środkowoeuropejskie Studia Polityczne, (3), 163–176. https://doi.org/10.14746/ssp.2016.3.7

Abstrakt

Celem artykułu jest dokonanie analizy strategii wyborczych dwóch kandydatów na urząd prezydenta Poznania, którzy rywalizowali w ponownym głosowaniu podczas wyborów samorządowych w 2014 roku. Autor próbuje odpowiedzieć na pytania: czy Ryszard Grobelny mógł pomiędzy I i II turą odwrócić bieg wydarzeń i zwyciężyć ostatecznie w wyborach i jakie błędy popełnił w ostatnim okresie kampanii, że tak wyraźnie przegrał z Jackiem Jaśkowiakiem? Udzielając odpowiedzi na te pytania, sformułowano dwie hipotezy. Zgodnie z pierwszą, nie da się jednoznacznie stwierdzić, czy Ryszard Grobelny miał szansę na zwycięstwo po tak niskim wyniku w pierwszym głosowaniu, choć wiele wskazuje na to, że klucz do zwycięstwa znajdował się nie tyle w rękach Ryszarda Grobelnego, co w decyzjach innych kandydatów, którzy nie weszli do II tury. Druga hipoteza prowadzi to stwierdzenia, że największym błędem na finiszu kampanii był zwrot urzędującego prezydenta w kierunku elektoratu PiS i Tadeusza Dziuby. Weryfikacja tych hipotez, w szczególności drugiej została przeprowadzona na podstawie analizy badań exit poll, zrealizowanych w wieczór wyborczy podczas ponownego głosowania na urząd prezydenta Poznania przez Gemini na zlecenie Wielkopolskiej Telewizji Kablowej.
https://doi.org/10.14746/ssp.2016.3.7
PDF

Bibliografia

Badania exit poll, zrealizowane w ramach ponownego głosowania na urząd prezydenta Poznania przez Gemini na zlecenie Wielkopolskiej Telewizji Kablowej (WTK).

Cieśla W. (2014), Mentalne wąsy, czyli jak Poznań przyprawił sobie gębę zaściankowego miasta, http://polska.newsweek.pl/poznan-golgota-picnic-osly-zoonewsweek-pl,artykuly,350075,1,2.html.

Kolczyński M. (2008), Strategie komunikowania politycznego, Katowice.

Lipoński S. (2014), Przestrogi dla Jaśkowiaka. Dziewięć powodów, przez które Grobelny przegrał wybory, „Gazeta Wyborcza”, 12.10.2014, http://poznan.wyborcza.pl/poznan/56,36001,17102347,Przestrogi_dla_Jaskowiaka__Dziewiec_powodow__przez.html.

Ossowski S. (2015), Błędy i wypaczenia, czyli o przyczynach porażki Ryszarda Grobelnego w poznańskich wyborach samorządowych w 2014 roku, „Przegląd Politologiczny”, nr 2.

Polskie Badania Wyborcze. Wyborczy Serwis Organizacji Firm? Badania Opinii i Rynku oraz Polskiego Towarzystwa Badaczy Opinii i Rynku, http://www.badaniawyborcze.pl/index.php/wyniki-badan/badania-papi.

Słownik Marketingu (2009), Marketing Communication Academy, Warszawa.

Stępińska A. (2004), Marketingowe strategie wyborcze. Wybory prezydenckie w Polsce 1990–2000, Poznań.

www.gloswielkopolski.pl/artykul/3636412,wybory-samorzadowe-2014-sondaz-prezydencki-dla-glosu-w-poznaniu-bedzie-druga-tura,id,t.html.

www.samorzad2014.pkw.gov.pl/359_Rady_gmin/0/3064.

www.samorzad2014.pkw.gov.pl/360_Wybory_Burmistrza_-_I_tura/0/3064.

www.samorzad2014.pkw.gov.pl/361_Wybory_Burmistrza_-_II_tura/0/3064.

www.wtk.pl/tv-audience_survey.

Wybory 2014. Jacek Jaśkowiak nowym prezydentem Poznania! Grobelny odchodzi, http://poznan.wyborcza.pl/poznan/14,36026,17053434,Wybory_2014__Jacek_Jaskowiak_nowym_prezydentem_Poznania_.html.