Zarządzanie wartością zdrowia w marketingu na przykładzie wybranych reklam koncernów farmaceutycznych
Main Article Content
Abstrakt
Przedmiotem artykułu jest kwestia zarządzania wartością zdrowia w marketingu. Autorka podejmuje się analizy problemu w odniesieniu do wybranych reklam koncernów farmaceutycznych, korzystając m.in. z teorii potrzeb. Autorka zwraca uwagę, że ładunek perswazyjny przekazu audiowizualnego w odniesieniu do wyrobów farmaceutycznych wywiera większy wpływ na szczególnego adresata przekazu, jakim jest konsument, którego poziom analizy treści jest obniżony z uwagi na stan chorobowy. Autorka zauważyła we wnioskach końcowych, że skuteczność kampanii reklamowych zobowiązuje do poszukiwania nowych skutecznych narzędzi oddziaływania. Umiejętność zarządzania wymaga nieustannego analizowania otoczenia, zmieniających się preferencji konsumentów. W ostatnich latach coraz częściej obserwujemy instrumentalne wykorzystanie wartości. Poprzez połączenie z rekomendowanym towarem podnoszą jego atrakcyjność.
Downloads
Download data is not yet available.
Article Details
Jak cytować
Barańska, M. (2019). Zarządzanie wartością zdrowia w marketingu na przykładzie wybranych reklam koncernów farmaceutycznych. Środkowoeuropejskie Studia Polityczne, (3), 189-214. https://doi.org/10.14746/ssp.2016.3.9
Numer
Dział
Artykuły
Teksty opublikowane na łamach czasopisma "Środkowoeuropejskie Studia Polityczne" i udostępniane w formacie PDF objęte są licencją CC BY 4.0 (Creative Commons - Uznanie autorstwa). Kopiowanie i rozpowszechnianie dozwolone jest pod warunkiem uznania autorstwa.
Bibliografia
- Armstrong M. (1998), Zarządzanie zasobami ludzkimi. Strategia i działania, Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków.
- Barańska M. (2012), Polityka ograniczenia reklamy w Polskiej Telewizji. Studium politologiczno-prawne, Wydawnictwo UAM, Poznań.
- Barańska M. (2013), Ochrona zdrowia jako element polityki publicznej, „Środkowoeuropejskie Studia Politologiczne”, nr 2, Poznań.
- Blanchard K., O’Connor M. (1998), Zarządzanie poprzez wartości, Studio EMKA, Warszawa.
- Bocheński J. M. (1992), Sto zabobonów, Wydawnictwo Philed, Kraków.
- Covey S. R. (1989), 7 nawyków skutecznego działania, Wydawnictwo Medium, Warszawa.
- Decyzja nr RPZ 12/2011 (2011), Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Poznań, https://uokik.gov.pl/download.php?plik=10382.
- Decyzja z dnia 7.07.2015, znak: GIF-P-R-450/78-4/JD/14, https://www.gif.gov.pl/download/1/5403/REK2015-07-07.pdf.
- Decyzja z dnia 8.03.2016, znak: GIF-P-R-450/48-8/JD/15, https://www.gif.gov.pl/download/1/5522/REK2016-03-08.pdf.
- Decyzja z dnia 26.01.2016, znak: GIF-P-R-450/44-3/JD/15, https://www.gif.gov.pl/download/1/5509/REK2016-01-26.pdf.
- Decyzja z dnia 27.05.2015, znak: GIF-P-R-450/15-3/JD/15, https://www.gif.gov.pl/download/1/5367/REK2015-05-27.pdf.
- Decyzja z dnia 7.04.2015, znak: GIF-P-R-450/75-4/JD/14, https://www.gif.gov.pl/download/1/5327/REK2015-04-07.pdf.
- Decyzje t K/104/10, Komisja Etyki Reklamy.
- Dobiegała-Korona B. (2012), Nowa rola marketingu w budowie wartości przedsiębiorstwa,„Kwartalnik Nauk o Przedsiębiorstwie”, nr 2, Warszawa.
- Doyle P. (2008), Value-Based Marketing. Marketing Strategies for Corporate Growth and Shareholder Value, 2nd edition, John Wiley & Sons, Chichester.
- GIF nakazał zaprzestania reklamy telewizyjnej syropu dla dzieci Neosine, „Gazeta Prawna”, 7.03.2016, http://serwisy.gazetaprawna.pl/zdrowie/artykuly
- /926337,gif-nakazal-zaprzestania-reklamy-telewizyjnej-syropu-dla-dziecineosine.html.
- Gołaszewska M. (1994), Hipotetyczna wartość wartości, w: Neotyczny wymiar osobowości, red. K. Popielski, Wydawnictwo KUL, Lublin.
- Gordon I. G. (2001), Relacje z klientem. Marketing partnerski, PWE, Warszawa.
- Galtung J. (1994), Menschenrechte – Anders gesehen, Frankfurt a. Main.
- Jagdish S. N., Newman B. A., Gross B. L. (1991), Consumption Values and Market Choices: Theory and Applications, South – Publishing Co, Cincinnatti.
- Kant E. (1972), Krytyka rozumu praktycznego, przekład J. Gałecki, Wydawnictwo PWN, Warszawa.
- Karney J. E. (1998), Człowiek i praca. Wybrane zagadnienia z psychologii i pedagogiki pracy, Międzynarodowa Szkoła Menadżerów, Warszawa.
- Karta praw podstawowych Unii Europejskiej, Dz. Urz. UE 2012/C 326/02.
- Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. uchwalona przez Zgromadzenie Narodowe w dniu 2 kwietnia 1997 r., przyjęta przez Naród
- w referendum konstytucyjnym w dniu 25 maja 1997 r., podpisana przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej w dniu 16 lipca 1997 r., Dz. U. 1997, Nr 78, poz. 483.
- Konwencja o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności sporządzona w Rzymie dnia 4 listopada 1950 r., zmieniona następnie Protokołami nr 3, 5 i 8 oraz uzupełniona Protokołem nr 2, Dz. U. 1993, Nr 61, poz. 284.
- Kowalczyk S. (1979), Podstawy światopoglądu chrześcijańskiego, „Studia Płockie”, t. IX/1981, ODISS, Warszawa.
- Kwarciak B. (1999), Co trzeba wiedzieć o reklamie, Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków.
- Leki a suplementy diety w reklamach (2016), Raport KRRiT, Warszawa, http://www.krrit.gov.pl/krrit/aktualnosci/news,2265,leki-a-suplementy-diety-wreklamach.html.
- Lewis J. (1991), The Ideological Octopus: An Exploration of Television and Its Audience (Studies in Culture and Communication), Routledge, New York.
- Lucewicz J. (2000), Rola kultury organizacyjnej w zarządzaniu kadrami, w: Zarządzania kadrami. Podstawy teoretyczne i ćwiczenia, red. T. Listwana, Wydawnictwo AE, Wrocław.
- McLuhan M. (1975), Przekaźnik, czyli przedłużenie człowieka, w: Wybór pism, tłum. K. Jakubowicz, Warszawa.
- Melosik Z. (2003), Kultura popularna jako czynnik socjalizacji, w: Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, t. II, Wydawnictwo
- PWN, Warszawa.
- Otto J. (2001), Marketing relacji. Koncepcja i stosowanie, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa.
- Owsiak W., Popielski K. (2008), Noetyczne uwarunkowania strategii korzystania z telewizji, w: Wartości dla życia, red. K. Popielski, Wydawnictwo KUL, Lublin.
- Popielski K. (red.) (1994), Neotyczny wymiar osobowości, Wydawnictwo KUL, Lublin.
- Prymon M. (2008), Kategoria wartości w perspektywie nauk menedżerskich, w: Wartości dla życia, red. K. Popielski, Wydawnictwo KUL, Lublin.
- Rogoziński K. (2006), Wpisanie relacji w marketingowy kontekst, w: Zarządzanie relacjami w usługach, red. K. Rogoziński, Wydawnictwo Difin, Warszawa.
- Rokeach M. (1979), Understanding Human Values, The Free Press, New York.
- Rynek farmaceutyczny i ochrony zdrowia w Polsce 2016. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2016–2021, http://www.pmrpublications.com/product/Rynek-farmaceutyczny-i-ochrony-zdrowia-w-Polsce-2016.
- Rynek farmaceutyczny w Polsce: wzrost w tempie 5% w latach 2016–2021, http://www.ceepharma.com/analysis/1195/rynek-farmaceutyczny-w-polscewzrost-w-tempie-5-w-latach-2016-2021.
- Słownik łacińsko-polski (1982), red. H. Mengego, H. Kopii, oprac. K. Komanieckiego, Olsztyn.
- Strona internetowa Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka, www.hfhr.org.pl.
- Tatarkiewicz W. (1976), Pararega, Wydawnictwo PWN, Warszawa.
- Traktat o Unii Europejskiej – tekst skonsolidowany uwzględniający zmiany wprowadzone Traktatem z Lizbony, Dz. U. 2004 Nr 90, poz. 864.
- Wartości i zaufanie społeczne w Polsce w 2015 r. (2015), Główny Urząd Statystyczny, Warszawa.
- Wydatki na reklamę leków rosną na potęgę, http://wyborcza.biz/biznes/1,147743,19447593,wydatki-na-reklame-lekow-rosna-na-potege.html.
- Zdrowie i zdrowy styl życia w Polsce (2007), Badania Centrum Badania Opinii Społecznej, BS/138/2007, Warszawa.