Strukturalne i jakościowe przemiany w mediach lokalnych
Main Article Content
Abstrakt
Zwrócenie uwagi na media lokalne jest ważne z powodu ich tematycznej bliskości z odbiorcą. Występują najczęściej w czterech głównych typach formatu: tradycyjna prasa drukowana, radio lokalne, telewizja lokalna i ortale internetowe. Przeważają ilościowo w wielu systemach medialnych państw (np. tradycyjna prasa drukowana: w Polsce 2000–2500 tytułów, Niemczech – 1500; np. lokalna prasa w wydaniu cyfrowym: Portugalia – 170 tytułów) odgrywając przy tym istotną rolę w życiu społeczeństw. Z empirycznych badań Anny Przybylskiej wynika, iż regularny kontakt z mediami lokalnymi wpływa pozytywnie na przywiązanie do miejsca zamieszkania i zaangażowanie społeczne mieszkańców. Celem niniejszego artykułu jest przedstawienie problemów, na jakie napotykają polskie media lokalne i kierunków ich rozwoju. Hipoteza badawcza brzmi – przemiany w polskich mediach lokalnych dotyczą zmian strukturalnych i jakościowych. Zmienia się zatem i warsztat dziennikarza, jak i zawartość prasy lokalnej. Jedną z głównych przyczyn tych zmian jest dynamiczny rozwój technologii. Stąd można zadać pytanie o kierunek tych przekształceń i jakie skutki za sobą pociągają, i wreszcie jaką nową jakość w dziennikarstwie lokalnym wprowadzają.
Downloads
Download data is not yet available.
Article Details
Jak cytować
Jurga-Wosik, E. (2016). Strukturalne i jakościowe przemiany w mediach lokalnych. Środkowoeuropejskie Studia Polityczne, (4), 125-144. https://doi.org/10.14746/ssp.2016.4.8
Numer
Dział
Artykuły

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Teksty opublikowane na łamach czasopisma "Środkowoeuropejskie Studia Polityczne" i udostępniane w formacie PDF objęte są licencją CC BY 4.0 (Creative Commons - Uznanie autorstwa). Kopiowanie i rozpowszechnianie dozwolone jest pod warunkiem uznania autorstwa.
Bibliografia
- Adamczyk W. (2011), W krzywym zwierciadle: propagandowa funkcja biuletynów samorządowych, „Przegląd Politologiczny”, nr 1.
- Adamowski J. W. (2007), Brytyjskie lokalne i regionalne środki przekazu. Zarys problematyki, w: Regionalne i lokalne środki przekazu. Kontekst międzynarodowy i krajowy, red. J. W. Adamowski, K. Wolny-Zmorzyński, Wydawnictwo ASPRA-JR, Warszawa.
- Barczyszyn P. (2016), Standardy dziennikarskie i ich ocena przez dziennikarzy, w: Zmiana w dziennikarstwie w Polsce, Rosji i Szwecji. Analiza porównawcza, red. B. Dobek Ostrowska, P. Barczyszyn, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.
- Biernacka-Ligięza I. (2012), Lokalna prasa norweska w dobie globalizacji, Wydawnictwo UMCS, Lublin.
- Chorązki W. (1994), Obraz niezależnej prasy lokalnej w Polsce w I poł. 1994 r., Kraków.
- Chorązki W. (1999), Media lokalne i sublokalne, „Zeszyty Prasoznawcze”, nr 1–2.
- Dobek-Ostrowska B., Barczyszyn P., Michel A. (2013), Zmiana w dziennikarstwie, Kultura zawodowa polskich dziennikarzy, „Studia Medioznawcze”, nr 1.
- Dobek-Ostrowska B., Barczyszyn P. (red.), (2016), Zmiana w dziennikarstwie w Polsce,
- Rosji i Szwecji. Analiza porównawcza, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.
- Dobek-Ostrowska B. (2011), Polski system medialny na rozdrożu. Media w polityce, polityka w mediach, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.
- Dziki S., Chorązki W. (2000), Media lokalne i regionalne, w: Dziennikarstwo i świat mediów, red. Z. Bauer, E. Chudziński, Universitas, Kraków.
- Filas R. (2010), Dwadzieścia lat przemian polskich mediów (1989–2009) w ujęciu periodycznym, „Zeszyty Prasoznawcze”, nr 3–4.
- Gierula M. (2006), Dziennikarze współczesnej prasy lokalnej, w: Media i komunikowanie w społeczeństwie demokratycznym. Szkice medioznawcze, red. S. Michalczyk, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Zarządzania i Marketingu w Sosnowcu, Sosnowiec.
- Gierula M. (2005), Polska prasa lokalna 1989–2000. Typologia i społeczne funkcjonowanie, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.
- Hayn P. (2012), Internet jako nowa forma komunikowania politycznego, w sytuacji kryzysowej, w: Współczesne media. Kryzys w mediach, red. I. Hofman, D. Kępa- Figura, t. 2, Wydawnictwo UMCS, Lublin.
- Hofman I., D. Kępa-Figura (red.), (2012), Współczesne media.Kryzys w mediach, t. 1–2, Wydawnictwo UMCS, Lublin.
- Izba Wydawców Prasy (2014), Prasa lokalna w Polsce 2014, sytuacja, główne problemy, perspektywy rozwoju, http://www.iwp.pl/pliki/Polska_prasa_lokalna_raport_20140331.pdf, 16.05.2016.
- Jachimowski M. (2006), Regiony periodycznej komunikacji medialnej. Studium prasoznawczo-politologiczne o demokratyzacji komunikacji medialnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.
- Jóźko M. (2005), Prasa lokalna i regionalna jako element społeczeństwa obywatelskiego, w: Media lokalne a demokracja lokalna, red. J. Chłopecki, R. Polak, Rzeszów.
- Jurga-Wosik E. (2012), Dwie dekady przeobrażeń mediów lokalnych południowo-zachodniej Wielkopolski, „Środkowoeuropejskie Studia Polityczne”, nr 1.
- Jurga-Wosik E. (2015a), Organizacja i przekształcenia strukturalno-jakościowe mediów lokalnych leszczyńskiego regionu wydawniczego, w: Przemiany mediów regionalnych i lokalnych, red. W. Furman, P. Kuca, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów.
- Jurga-Wosik E. (2015b), Współczesne czasopisma lokalne w Wielkopolsce, w: Przyjaciel Ludu 1834–1849, red. J. M. Halec, Wydawnictwo Cicer, Leszno.
- Jurga-Wosik E. (2010), Zarys historii prasy lokalnej południowo-zachodniej Wielkopolski, w: Między historią, politologią a medioznawstwem. Wybór problemów, red. T. Wallas, Wydawnictwo Naukowe WNPiD, Poznań 2010.
- Kaczmarczyk M., Szastak-Zięba D. (2009), Zarządzanie redakcją prasową, AWR EDYTOR, Katowice.
- Kalińska A. (2016), Media w Polsce. Do kogo należą gazety lokalne i największe czasopisma?, http://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/mediaw-polsce-do-kogo-naleza-gazetylokalne,217,2,1996761.html, 30.12.2016.
- Kopecka-Piech K. (2011), Koncepcje konwergencji mediów, „Studia Medioznawcze”, nr 3.
- Kosiorowski Z. (2010), Regres elektronicznych mediów lokalnych w Polsce, „Zeszyty Prasoznawcze”, nr 3–4.
- Kowalczyk R. (2008), Media lokalne w Polsce, Wydawnictwo Contact, Poznań.
- Kowalczyk R. (2010), Prasa lokalna w Wielkopolsce (1990–2010), w: Media dawne i współczesne, red. B. Kosmanowa, t. V, Poznań.
- Kowalczyk R. (2003), Rola prasy lokalnej w kształtowaniu systemu politycznego (wybrane zagadnienia), w: W kręgu mediów i polityki, red. D. Piontek, Wydawnictwo Naukowe INPID UAM, Poznań.
- Kowalski T., Jung B. (2006), Media na rynku. Wprowadzenie do ekonomiki mediów, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
- Lisowska-Magdziarz M. (2008), Media powszednie. Środki komunikowania masowego i szerokie paradygmaty medialne w życiu codziennym Polaków u progu XXI wieku, Wydawnictwo UJ, Kraków.
- Lobka-Pietras A. (2003), My chcemy wiedzieć co się u nas dzieje, w: Media lokalne, w świecie wolności i ograniczeń, red. I. Borkowski, A. Woźny, Oficyna Wydawnicza Arboretum, Wrocław.
- Lokalne Badania (2010), http://www.lokalnebadania.com/wp-content/uploads/2010/02/prasa-lokalna-i-regionalna-jako-element-spoleczenstwa-obywatelskiego, 5.07.2011.
- Majewski R. (2004), Procesy integracyjne wydawców wielkopolskich, w: Prasa lokalna w budowie społeczeństwa obywatelskiego. Materiały z konferencji zorganizowanej przez Komisję Kultury i Środków Przekazu przy współudziale Izby Wydawców Prasy pod patronatem Marszałka Senatu RP Longina Pastusiaka 21 września 2004 r., Kancelaria Senatu.
- Mała encyklopedia wiedzy politologicznej (2001), red. M. Chmaj, W. Sokół, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.
- Mikułowski Pomorski J. (2008), Zmieniający się świat mediów, Universitas, Kraków.
- Michalczyk S. (red.), (2006), Media i komunikowanie w społeczeństwie demokratycznym. Szkice medioznawcze, Wydawnictwo WSZiM w Sosnowcu.
- Michalczyk S. (2000), Media lokalne w systemie komunikowania, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.
- Michalczyk S. (2010), Obszary badawcze w komunikowaniu lokalnym, w: Media lokalne i dziennikarstwo. Aspekty współczesne i historyczne, red. K. Pokorna-Ignatowicz, S. Michalczyk, Krakowska Akademia im. Frycza Modrzewskiego, Kraków.
- Michalczyk S. (2016), Praktyczne wymiary dziennikarstwa lokalnego, w: Oblicza mediów lokalnych i regionalnych. Szkice medioznawcze, red. S. Michalczyk, D. Krawczyk, Wydawnictwo Instytut Mikołowski, Mikołów.
- Michel A. (2016), Zaangażowanie polityczne dziennikarzy, w: Zmiana w dziennikarstwie w Polsce, Rosji i Szwecji. Analiza porównawcza, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.
- Murawska-Najmiec E. (2005), Informacja o celach i metodach polityki państwa w zakresie radiofonii i telewizji lokalnej na podstawie wybranych przykładów z krajów europejskich, w: Analiza Biura KRRiT, nr 6.
- Oniszczuk Z. (red.), (2016), Strukturalne następstwa cyfryzacji w niemieckim systemie medialnym, w: Systemy medialne w dobie cyfryzacji. Kierunki i skala przemian, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.
- Obrona lokalności i demokracji lokalnej. Strategia działania Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, KRRiT (2008), Warszawa.
- Pisarek W. (1978), Prasa – nasz chleb powszedni, Ossolineum, Wrocław.
- Pepliński W. (2001), Zmiany w modelu funkcjonowania zawodu dziennikarskiego po 1989 r. (na przykładzie gdańskiego środowiska prasowego), „Studia Medioznawcze”, nr 3.
- Piasecki A. K. (2003), Samorząd terytorialny a media lokalne (1990–2002). Próba syntezy, „Zeszyty Prasoznawcze”, nr 1–2, Kraków.
- Polskie Badania Czytelnictwa (2010), www.pbczyt.p/badanie/item /90.html, 5.07.2011.
- Polak R. (2010), Lokalne portale internetowe jako nowe narzędzie komunikowania lokalnego (na przykładzie województwa podkarpackiego), w: Media lokalne i dziennikarstwo. Aspekty współczesne i historyczne, red. K. Pokorna-Ignatowicz, S. Michalczyk, Krakowska Akademia im. Frycza Modrzewskiego, Kraków.
- Polak R. (2005), Prasa lokalna i sublokalna w województwie podkarpackim, w: Media lokalne a demokracja lokalna, red. J. Chłopecki, R. Polak, Rzeszów.
- Pokrzycka L. (2009), Prasa ogólnoinformacyjna w regionie lubelskim po 1989 r., Wydawnictwo UMCS, Lublin.
- Przybylska A. (2010), Internet i komunikowanie we wspólnocie lokalnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
- Rubaj A. (2016), Konsekwencje cyfryzacji na przykładzie Portugalii, Systemy medialne w dobie cyfryzacji. Kierunki i skala przemian, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.
- Sobera W. (2016), Problem wielofunkcyjności w zawodzie dziennikarskim, w: Zmiana w dziennikarstwie w Polsce, Rosji i Szwecji. Analiza porównawcza, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.
- Stępińska A., Jurga-Wosik E., Adamczewska K., Secler B., Narożna D. (2016), Journalistic role performance in Poland, „Środkowoeuropejskie Studia Polityczne”, nr 2.
- Stępińska A., Ossowski S. (2011a), Społeczne oczekiwania a autostereotyp dziennikarzy polskich w XXI wieku, w: Stereotypy w obszarze społecznym i politycznym, red. B. Pająk-Patkowska, Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM, Poznań.
- Stępińska A., Ossowski S. (2011b), Dziennikarze w Polsce: wartości, priorytety i standardy zawodowe, „Studia Medioznawcze”, nr 1.
- Stępińska A., Ossowski S. (2011c), Kariera, kontrola, służba społeczna – postawy różnych pokoleń polskich dziennikarzy, w: Studia nad dziennikarstwem, red. I. Hoffman, UMCS, Lublin.
- Stowarzyszenie Prasy Lokalnej (2007), http://www.spl.top.pl/konkursy_VIIISPL2007_1.html, 5.05.2011.
- Szostok P., Rajczyk R. (2013), Komunikowanie lokalne w Polsce. O instrumentach polityki komunikacyjnej samorządów, Wydawnictwo Gnome, Katowice.
- Szot L. (2013), Dziennikarze mediów lokalnych w Polsce. Między profesjonalizmem a koniecznością przetrwania, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.
- Szynol A. (2007), Dziennikarz lokalny w obliczu interesów politycznych i biznesowych redakcji, w: Media w Polsce. Pierwsza władza IV RP?, red. M. Sokołowski, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
- Wojtak M. (2008), Mozaika gatunkowa w tygodniku regionalnym, w: Media regionalne. Sukcesy i porażki, red. J. Adamowski, K. Wolny-Zmorzyński, W. Furman, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Ekonomii i Prawa im. prof. Edwarda Lipińskiego w Kielcach, Kielce 2008.