Zastosowanie multi-level governance w samorządzie terytorialnym w Republice Federalnej Niemiec
Main Article Content
Abstrakt
Samorząd gminny w Niemczech, wykonując zadania publiczne w ramach multilevel governance, pełni najważniejszą rolę w układzie sieciowym. Jako organ państwa inicjuje i zmienia formy koordynacji działań zbiorowych. Głównym problemem, jaki legł u podstaw artykułu jest używanie siatki pojęciowej, występującej w zdekoncentrowanej strukturze administracji publicznej w krajach anglosaskich, do opisu multi-level governance w zdecentralizowanych formach administracji publicznej. Celem głównym artykułu jest zaprezentowanie w jaki sposób koncepcja multi-level governance została dostosowana do specyfiki niemieckiego samorządu gminnego oraz na czym polega jej istota. Celowi głównemu podporządkowano następujące pytania badawcze: Jaka jest różnica w genezie governance w Niemczech w porównaniu do tradycji państw anglosaskich? W jaki sposób są realizowane zadania publiczne w ramach multi-level governance w Niemczech? Jakie są formy organizacyjno-prawne wykonywania zadań publicznych? Artykuł został przygotowany według założeń nowego instytucjonalizmu. W celu zaprezentowania sposobów wykonywania zadań publicznych w koncepcji multi-level governance zastosowano metodę funkcjonalną, która umożliwiła wyłonienie tych zadań, które mogą być realizowano zarówno przez jednostki samorządu terytorialnego, jak i instytucje samorządu gospodarczego. Uzupełniając rozważania zastosowano również metodę instytucjonalną pokazującą specyfikę współpracy samorządu gminnego z innymi podmiotami publicznoprawnymi i prywatnoprawnymi. Z badań nad multi-level governance w Niemczech autorka wyciągnęła trzy wnioski, wokół których powstał artykuł. Po pierwsze, powstanie multi-level governance w Niemczech oparte jest na działaniach odgórnych i następuje od kraju związkowego do gmin (top-down). Tworzenie układu sieciowego wynika wówczas z przekonania władz państwowych o efektywniejszej realizacji zadań publicznych opartej na współpracy z podmiotami prywatnymi, których działania moderowane są przez podmioty władcze. Po drugie, wprowadzenie multi-level governance na poziomie lokalnym poprzedzone jest regional governance na szczeblu krajów związkowych stanowiącą dostosowanie koncepcji governance do specyfiki państwa federalnego. Po trzecie, multi-level governance zostało wprowadzone w strukturę samorządu gminnego za pośrednictwem specjalnego typu zadań publicznych (Gemeinschaftsaufgaben).
Downloads
Article Details
Teksty opublikowane na łamach czasopisma "Środkowoeuropejskie Studia Polityczne" i udostępniane w formacie PDF objęte są licencją CC BY 4.0 (Creative Commons - Uznanie autorstwa). Kopiowanie i rozpowszechnianie dozwolone jest pod warunkiem uznania autorstwa.
Bibliografia
- Ansell C. (2000), The networked policy. Regional development in Western Europe, “Governance”, vol. 13, issue 2, pp. 279–291.
- Benz A., Fürst D. (2003), Region-Regional Governance Regionalentwicklung, in: Regionen erfolgreich steuern, eds. B. Adamaschek, M. Pröhl, Unversitätsverlag Göttingen, Göttingen, pp. 1–123.
- Bevir M. (2011), SAGE Handbook of Governance, SAGE, London.
- Böcher M. (2008), Instrumentenwandel in der Umwelt- und Naturschutzpolitik und der Politik zur integrierten ländlichen Entwicklung. Theoretische Grundlagen und Strategien der Praxisumsetzung, Dissertation, Göttingen.
- Denters B., Rose L. (2005), Towards local governance?, in: Comparing Local Governance. Trends and Developments, eds. B. Denters, L. Rose, Palgrave Mac Millan, New York, pp. 46–62.
- Dolnicki B. (2006), Samorząd terytorialny, Zakamycze, Kraków.
- Fürst D. (2001), Regional Governance – ein neues Paradigma der Regionalwissenschaften?, “Raumforschung und Raumordnung”, no. 59, pp. 370–380.
- Fürst D. (2004), Regional Governance, in: Governance – Regieren in komplexen Regelsystmen, ed. A. Benz, VS Verlag für Sozialwissenschaften, Wiesbaden, pp. 49–69.
- Giessen L., Böcher M. (2009), Rural Governance, forestry, and the promotion of local knowledge. The case of the German rural development programme “Active Regions”, “Small-scale Forestry”, vol. 8, pp. 211–230.
- Giessen L. (2010), Regional Governance für ländliche Räume – innovativer Ansatz, politischer Gegenwind und der Weg vorwärtz, “Raumforschung und Raumordnung”, vol. 68, pp. 3–14.
- Hausner J. (2007), Od idealnej biurokracji do zarządzania publicznego, in: Wymiary życia społecznego, ed. M. Morody, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa, pp. 493–515.
- Hausner J. (2008), Zarządzanie publiczne, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.
- Hooghe L., Marks G. (2001), Types of multi-level governance, “European Integration Online Paper”, vol. 5, pp. 1–24.
- Jessop B. (2007), Promowanie dobrego rządzenia i ukrywanie jego słabości. Refleksja nad politycznymi paradygmatami i politycznymi narracjami w sferze rządzenia, “Zarządzanie Publiczne”, no. 2, pp. 5–25.
- Kaufmann D., Kraay A., Mastruzzi M. (2009), Governance Matters VII Governance Indicators for 1996–2007, DC World Bank, Washington.
- Kopyciński P. (2014), Mechanizm koordynacji w polityce innowacyjnej w świetle koncepcji współzarządzania wielopoziomowego (multi-level governance). Przykład województwa małopolskiego i świętokrzyskiego, “Zarzadzanie Publiczne”, no. 4, pp. 31–46.
- Książek E. (2011), Partnerstwo publiczno-prywatne, in: Prawno organizacyjne aspekty zarządzania w gminie, eds. A. Kożuch, M. Stych, Wydawnictwo Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie, Częstochowa, pp. 1–266.
- Kuhlmann S., Bogumil J., Grohs S. (2008), Evaluating Administrative Modernization In German Local Governments. Success of Failure of the “New Steering Model?”, “Public Administration Review”, vol. 5, pp. 851–863.
- Kuhlmann S., Bogumil J., Grohs S., Ohm A. (2007), Zehn Jahre Neues Steuerungsmodell: eine Bilanz kommunaler Verwaltungsmodernisierung, Edition Sigma, Berlin.
- Lepsius O. (2002), Geld als Schutsgut der Eigentumsgarantie, “Juristen Zeitung”, vol. 757, pp. 313–321.
- Mutius A. von, Henneke H.-G. (1985), Kommunale Finanzausstattung und Verfassungsrecht. Dargestellt am Beispiel der nordrhein-westfälischen Gemeindefinanzierungsgesetze 1983 und 1984, Recinger, Siegburg.
- Powell W. W. (1990), Neither market or hierarchy. Network forms of organization, “Research in Organizational Behaviour”, vol. 12, pp. 295–336.
- Richter D. (2006), Kommunales Vermögen und seine Verwaltung, in: Recht der Kommunalfinanzen. Abgaben, Haushalt, Finanzausgleich, ed. H.-G. Henneke, C.H. Beck, München.
- Scharpf F. (2014), Zapiski o teorii zarządzania wielopoziomowego w Europie, “Zarządzanie Publiczne”, no. 4, pp. 76–99.
- Strumińska-Kutra M. (2012), Rola badań społecznych w refleksyjnych procesach metarządzenia. Zarys perspektywy teoretycznej i metodologicznej, “Zarządzanie Publiczne”, no. 4, pp. 17–29.
- Sześciło D. (2012), Niemiecki Steuerungsmodell. Nowe zarządzanie publiczne w samorządzie lokalnym, “Samorząd Terytorialny”, no. 1–2, pp. 42–52.