Bezpieczeństwo edukacyjne dzieci cudzoziemskich jako element bezpieczeństwa kulturowego
PDF

Słowa kluczowe

bezpieczeństwo kulturowe
bezpieczeństwo edukacyjne
cudzoziemcy
imigranci

Jak cytować

Orłowska, B. A. (2021). Bezpieczeństwo edukacyjne dzieci cudzoziemskich jako element bezpieczeństwa kulturowego. Środkowoeuropejskie Studia Polityczne, (3), 111–125. https://doi.org/10.14746/ssp.2021.3.7

Abstrakt

Celem artykułu jest zwrócenie uwagi na kwestię gwarantowania bezpieczeństwa edukacyjnego dla cudzoziemskich dzieci. Trudności po stronie uczniów, szkolnych administracji czy nauczycieli świadczą o tym, że nie można ich zignorować. Nie można też pominąć bezpieczeństwa kulturowego, będącego podstawą bezpieczeństwa edukacyjnego. Artykuł został podzielony na kilka głównych części. Pierwsza stanowi wprowadzenie do zagadnienia bezpieczeństwa kulturowego i edukacyjnego. Kolejne części zawierają próby wyszczególnienia obszarów wsparcia dla cudzoziemskich uczniów w celu podjęcia dyskusji na temat sytuacji cudzoziemskich dzieci w polskich szkołach.

https://doi.org/10.14746/ssp.2021.3.7
PDF

Bibliografia

Błeszyńska M. K. (2010), Dzieci obcokrajowców w polskich placówkach oświatowych perspektywa szkoły. Raport z badań, ORE, Warszawa.

Communication from the Commission to the Council, the European Parliament, the European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions on immigration, integration and employment, COM/2003/0336 final.

Dz. U. 1991, Nr 119, poz. 515 – Konwencja dotycząca statusu uchodźców sporządzona w Genewie dnia 28 lipca 1951 roku.

Dz. U. 2003, Nr 128, poz. 1175 – ustawa z dnia 13 czerwca 2003 r. o cudzoziemcach.

Dz. U. 2005, Nr 17, poz. 141 – ustawa o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz o języku regionalnym z 6 stycznia 2005 r. z późn. zmianami.

Edukacja – jest w niej ukryty skarb (1998), Raport dla UNESCO, Międzynarodowej Komisji do spraw Edukacji dla XXI wieku pod przewodnictwem Jacques’a Delorsa, Warszawa.

Hajduk S. (2018), Edukacja dzieci w trakcie procedury uchodźczej, Urząd do Spraw Cudzoziemców, Biuletyn informacyjny kwiecień.

https://migracje.gov.pl/statystyki/zakres/polska/typ/dokumenty/widok/tabele/rok/2020/, 14.02.2020.

Januszewska E. (2017), Uczniowie cudzoziemscy w polskiej szkole – między integracją a marginalizacją, „Studia Edukacyjne”, nr 43, https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/22355/1/SE_43_2017_Edyta_Januszewska.pdf.

Pieczywok A. (2015), Bezpieczeństwo jako wartość edukacyjna i badawcza, w: „Rodzinna Europa” europejska myśl polityczno-prawna u progu XXI wieku, red. P. Fikus, H. Malewski, M. Marszal, E-Wydawnictwo, Prawnicza i Ekonomiczna Biblioteka Cyfrowa, Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.

Powszechna Deklaracja o Różnorodności Kulturowej – UNESCO 2001, https://www.unesco.pl/fileadmin/user_upload/pdf/Powszechna_Dekl_o_roznorodnosci.pdf.

Przyjmowanie dzieci cudzoziemców do polskich szkół, przyznawanie subwencji oświatowych oraz wsparcie edukacyjne (2018), Urząd do Spraw Cudzoziemców, Biuletyn informacyjny kwiecień.

RPO, publ., https://www.brpd.gov.pl/prawa_dziecka, 27.12.2018.

Szelewa D. (2010), Integracja a polityka edukacyjna, Centrum Stosunków Międzynarodowych, Raporty i Analizy. Seria „Integracja”, https://csm.org.pl/fileadmin/files/Biblioteka_CSM/Raporty_i_analizy/2010/CSM%20Raporty%20i%20Analizy%20Integracja%20a%20Polityka%20Edukacyjna%20P.pdf.

Zalewski S. (2001), Polityka bezpieczeństwa państwa a edukacja obronna, Warszawa.

Żółciak T. (2018), Dzieci gorszego Boga. Polska stworzy getta edukacyjne dla uchodźców, GazetaPrawna.pl z 26.02.2018 r., https://serwisy.gazetaprawna.pl/edukacja/artykuly/1106995,getta-edukacyjne-dla-uchodzcow.html, 14.02.2020.

"44 tys. dzieci cudzoziemskich w polskich szkołach, Gość.pl, nr 22/2020, https://info.wiara.pl/doc/5869052.44-tys-dzieci-cudzoziemskich-w-polskich-szkolach."

https://www.gov.pl/web/edukacja/nauka-dzieci-przybywajacych-z-zagranicy-w-polskim-systemie-edukacji.