Abstrakt
Celem artykułu jest zwrócenie uwagi na kwestię gwarantowania bezpieczeństwa edukacyjnego dla cudzoziemskich dzieci. Trudności po stronie uczniów, szkolnych administracji czy nauczycieli świadczą o tym, że nie można ich zignorować. Nie można też pominąć bezpieczeństwa kulturowego, będącego podstawą bezpieczeństwa edukacyjnego. Artykuł został podzielony na kilka głównych części. Pierwsza stanowi wprowadzenie do zagadnienia bezpieczeństwa kulturowego i edukacyjnego. Kolejne części zawierają próby wyszczególnienia obszarów wsparcia dla cudzoziemskich uczniów w celu podjęcia dyskusji na temat sytuacji cudzoziemskich dzieci w polskich szkołach.
Bibliografia
Błeszyńska M. K. (2010), Dzieci obcokrajowców w polskich placówkach oświatowych perspektywa szkoły. Raport z badań, ORE, Warszawa.
Communication from the Commission to the Council, the European Parliament, the European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions on immigration, integration and employment, COM/2003/0336 final.
Dz. U. 1991, Nr 119, poz. 515 – Konwencja dotycząca statusu uchodźców sporządzona w Genewie dnia 28 lipca 1951 roku.
Dz. U. 2003, Nr 128, poz. 1175 – ustawa z dnia 13 czerwca 2003 r. o cudzoziemcach.
Dz. U. 2005, Nr 17, poz. 141 – ustawa o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz o języku regionalnym z 6 stycznia 2005 r. z późn. zmianami.
Edukacja – jest w niej ukryty skarb (1998), Raport dla UNESCO, Międzynarodowej Komisji do spraw Edukacji dla XXI wieku pod przewodnictwem Jacques’a Delorsa, Warszawa.
Hajduk S. (2018), Edukacja dzieci w trakcie procedury uchodźczej, Urząd do Spraw Cudzoziemców, Biuletyn informacyjny kwiecień.
https://migracje.gov.pl/statystyki/zakres/polska/typ/dokumenty/widok/tabele/rok/2020/, 14.02.2020.
Januszewska E. (2017), Uczniowie cudzoziemscy w polskiej szkole – między integracją a marginalizacją, „Studia Edukacyjne”, nr 43, https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/22355/1/SE_43_2017_Edyta_Januszewska.pdf.
Pieczywok A. (2015), Bezpieczeństwo jako wartość edukacyjna i badawcza, w: „Rodzinna Europa” europejska myśl polityczno-prawna u progu XXI wieku, red. P. Fikus, H. Malewski, M. Marszal, E-Wydawnictwo, Prawnicza i Ekonomiczna Biblioteka Cyfrowa, Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.
Powszechna Deklaracja o Różnorodności Kulturowej – UNESCO 2001, https://www.unesco.pl/fileadmin/user_upload/pdf/Powszechna_Dekl_o_roznorodnosci.pdf.
Przyjmowanie dzieci cudzoziemców do polskich szkół, przyznawanie subwencji oświatowych oraz wsparcie edukacyjne (2018), Urząd do Spraw Cudzoziemców, Biuletyn informacyjny kwiecień.
RPO, publ., https://www.brpd.gov.pl/prawa_dziecka, 27.12.2018.
Szelewa D. (2010), Integracja a polityka edukacyjna, Centrum Stosunków Międzynarodowych, Raporty i Analizy. Seria „Integracja”, https://csm.org.pl/fileadmin/files/Biblioteka_CSM/Raporty_i_analizy/2010/CSM%20Raporty%20i%20Analizy%20Integracja%20a%20Polityka%20Edukacyjna%20P.pdf.
Zalewski S. (2001), Polityka bezpieczeństwa państwa a edukacja obronna, Warszawa.
Żółciak T. (2018), Dzieci gorszego Boga. Polska stworzy getta edukacyjne dla uchodźców, GazetaPrawna.pl z 26.02.2018 r., https://serwisy.gazetaprawna.pl/edukacja/artykuly/1106995,getta-edukacyjne-dla-uchodzcow.html, 14.02.2020.
"44 tys. dzieci cudzoziemskich w polskich szkołach, Gość.pl, nr 22/2020, https://info.wiara.pl/doc/5869052.44-tys-dzieci-cudzoziemskich-w-polskich-szkolach."
https://www.gov.pl/web/edukacja/nauka-dzieci-przybywajacych-z-zagranicy-w-polskim-systemie-edukacji.
Licencja
Teksty opublikowane na łamach czasopisma "Środkowoeuropejskie Studia Polityczne" i udostępniane w formacie PDF objęte są licencją CC BY 4.0 (Creative Commons - Uznanie autorstwa). Kopiowanie i rozpowszechnianie dozwolone jest pod warunkiem uznania autorstwa.