Abstrakt
W artykule przedstawiono wnioski z badań nad agendą tematyczną i stronniczością polityczną polskich telewizyjnych serwisów informacyjnych nadawanych w okresie kampanii wyborczej do Parlamentu Europejskiego w Polsce w 2024 roku. Autorzy zaprezentowali wyniki analizy zawartości trzech najpopularniejszych polskich telewizyjnych serwisów informacyjnych: „19.30” nadawanego przez TVP, „Wydarzeń” Polsatu i „Faktów” telewizji TVN, emitowanych w okresie miesiąca poprzedzającego dzień wyborów do Parlamentu Europejskiego. Zebrane dane posłużyły do scharakteryzowania agendy zagadnień prezentowanych w przekazach telewizyjnych oraz do obliczenia miernika – Indeksu Stronniczości Politycznej Mediów, który pozwala na porównanie skali stronniczości różnych materiałów medialnych. Zaprezentowane wyniki pozwalają ocenić, która audycja informacyjna była najbardziej, a która najmniej stronnicza oraz wskazać, jak wyglądała agenda tematów europejskich w trakcie kampanii wyborczej w różnych serwisach informacyjnych nadawanych w wybranych polskich stacjach telewizyjnych.
Bibliografia
Braun D., Schäfer C. (2022), Issues that mobilize Europe. The role of key policy issues for voter turnout in the 2019 European Parliament election, “European Union Politics”, vol. 23, no. 1, pp. 120–140. DOI: https://doi.org/10.1177/14651165211040337
Castro-Herrero L., Hopmann D. N., Engesser S. (2016), Parties, Ideology, and News Media in Central-Eastern and Western Europe: A Comparison of Media Bias Twenty Years after the Fall of the Iron Curtain, “East European Politics and Societies”, vol. 30, no. 3, pp. 571–593. DOI: https://doi.org/10.1177/0888325415625090
Cremonesi C., Seddone A., Bobba G., Mancosu M. (2019), The European Union in the media coverage of the 2019 European election campaign in Italy: Towards the Europeanization of the Italian public sphere, “Journal of Modern Italian Studies”, vol. 24, no. 5, pp. 668–690. DOI: https://doi.org/10.1080/1354571X.2019.1681686
Dworak J., Jethon M., Jędrzejewski S., Krajewski A., Luft K., Tazowski L. (2019), Raport. Media publiczne 2015–2019: Studium upadku. I co dalej?, Instytut Bronisława Komorowskiego, Warsaw.
Gattermann K., Vreese de C. H., van der Brug W. (2021), Introduction to the special issue: No longer second-order? Explaining the European Parliament elections of 2019, “Politics”, vol. 41, no. 4, pp. 423–432. DOI: https://doi.org/10.1177/02633957211035096
Grill C., Boomgaarden H. (2017), A network perspective on mediated Europeanized public spheres: Assessing the degree of Europeanized media coverage in light of the 2014 European Parliament election, “European Journal of Communication”, vol. 32, no. 6, pp. 568–582. DOI: https://doi.org/10.1177/0267323117725971
Idzik J., Klepka R. (2019), O analizie zawartości, czyli jak badać medialne obrazy świata?, in: Medialne obrazy świata, vol. 2: Polityka i bezpieczeństwo w relacjach medialnych, eds. R. Klepka, J. Idzik, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków, pp. 11–32.
Kelly M. (1983), Influences on Broadcasting Policies for Election Coverage, in: Communicating to Voters: Television in the First European Parliamentary Elections, ed. J. G. Blumler, Sage, London, pp. 65–82.
Klepka R. (2016), Analiza zawartości mediów: Dlaczego i do czego można ją wykorzystać w nauce o bezpieczeństwie i politologii?, “Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis Studia de Securitate et Educatione Civili”, no. 6, pp. 32–41.
Klepka R. (2017a), Ewolucja Wiadomości TVP1: Od medialnej stronniczości do propagandy politycznej, in: Walka informacyjna. Uwarunkowania – incydenty – wyzwania, ed. H. Batorowska, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków, pp. 244–253.
Klepka R. (2017b), Relacjonowanie polityki w „Wiadomościach” TVP1 po wyborach parlamentarnych w 2015 roku: Obiektywne czy stronnicze?, “Political Preferences”, no. 17, pp. 155–172.
Klepka R. (2017c), Relacjonowanie prezydenckiej kampanii wyborczej w 2015 roku przez „Wiadomości” TVP1: Zrównoważone czy stronnicze?, „Przegląd Politologiczny”, no. 2, pp. 157–175. DOI: https://doi.org/10.14746/pp.2017.22.2.10
Klepka R. (2018), Obrazy polityki w mediach: Podstawowe uwarunkowania, in: Medialne obrazy świata. Wybrane problemy społeczno-polityczne w mediach, ed. R. Klepka Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków, pp. 9–25.
Klepka R. (2021), Polityka w krzywym zwierciadle mediów: Stronniczość polityczna mediów w relacjonowaniu parlamentarnych kampanii wyborczych w 2015 i 2019 roku, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków.
Klepka R. (2023), Funkcja kontrolna mediów publicznych na przykładzie Wiadomości TVP w czasie parlamentarnych kampanii wyborczych w 2015 i 2019 r., in: Nowa rewolucja komunikacyjna, eds. M. Nowina-Konopka, W. Świerczyńska-Głownia, A. Hess, Instytut Dziennikarstwa, Mediów i Komunikacji Społecznej, Wydawnictwo ToC, Kraków–Nowy Targ, pp. 173–190.
Krajewski A. (2019), Raport z monitoringu „Wiadomości” TVP w okresie kampanii wyborczej do Parlamentu Europejskiego 10–24 maja 2019 r., Towarzystwo Dziennikarskie, Fundacja im. Stefana Batorego, Warsaw.
Leroy P., Siune K. (1994), The Role of Television in European Elections: The Cases of Belgium and Denmark, “European Journal of Communication”, vol. 9, no. 1, pp. 47–69. DOI: https://doi.org/10.1177/0267323194009001003
Nai A., Medeiros M., Maier M., Maier J. (2022), Euroscepticism and the use of negative, uncivil and emotional campaigns in the 2019 European Parliament election: A winning combination, “European Union Politics”, vol. 23, no. 1, pp. 21–42. DOI: https://doi.org/10.1177/14651165211035675
Negrine R. (2017), How did the British media represent European political parties during the European parliament elections, 2014: A Europeanized media agenda?, “International Communication Gazette”, vol. 79, no. 1, pp. 64–82. DOI: https://doi.org/10.1177/1748048516656299
Norris P. (2002), Campaign Communications, in: Comparing Democracies 2: New Challenges in the Study of Elections and Voting, eds. W. L. LeDuc, R. G. Niemi, P. Norris, Sage Publications, London–Thousand Oaks–New Delhi.
Nowak P. (2019), Telewizja lat 90. Vs telewizja XXI wieku, in: Dynamika przemian w mediach, eds. A. Hess, M. Nowina Konopka, W. Świerczyńska-Głownia, Instytut Dziennikarstwa, Mediów i Komunikacji Społecznej, Wydawnictwo ToC, Kraków–Nowy Targ, pp. 245–274.
Nowak-Teter E. (2021), Krytyczne studia nad dyskursem mediów publicznych na przykładzie „Wiadomości” TVP 1, „Res Rhetorica”, vol. 8, no. 1, pp. 41–66. DOI: https://doi.org/10.29107/rr2021.1.3
Pisarek W. (1983), Analiza zawartości prasy, Ośrodek Badań Prasoznawczych, Kraków.
Richter S., Stier S. (2022), Learning about the unknown Spitzenkandidaten: The role of media exposure during the 2019 European Parliament elections, “European Union Politics”, vol. 23, no. 2, pp. 309–329. DOI: https://doi.org/10.1177/14651165211051171
Strömbäck J., Negrine R., Hopmann D. N., Jalali C., Berganza R., Seeber G. U. H., Seceleanu A. et al. (2013), Sourcing the News: Comparing Source Use and Media Framing of the 2009 European Parliamentary Elections, “Journal of Political Marketing”, vol. 12, no. 1, pp. 29–52. DOI: https://doi.org/10.1080/15377857.2013.752227
Vreese de C. H. (2001), Election Coverage – New Directions for Public Broadcasting: The Netherlands and Beyond, “European Journal of Communication”, vol. 16, no. 2, pp. 155–180. DOI: https://doi.org/10.1177/0267323101016002002
Walgrave S., Aelst P. V. (2017), Information and Arena: The Dual Function of the News Media for Political Elites, in: How Political Actors Use the Media: A Functional Analysis of the Media’s Role in Politics, eds. P. V. Aelst, S. Walgrave, Palgrave Macmillan, Cham, pp. 2–15.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Rafał Klepka, Paweł Nowak
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.