Abstract
Głównym tematem artykułu jest cyfryzacja i jej wpływ na telewizję w Polsce. Autor szeroko opisuje podstawy tego procesu, próbując dokonać porównania między drogą rozwoju mediów drukowanych i elektronicznych. Sięgając do przełomowego okresu, analizuje kluczowe wydarzenia i to, jakie piętno odcisnęły na elektronicznym segmencie systemu medialnego w Polsce. Najsilniejszy akcent w artykule jest położony na wyłączeniu analogowego sygnału nadawania telewizji naziemnej: jak do tego doszło i jakie były/są konsekwencje tego fenomenu. Autor wspiera omawiane zjawiska najważniejszymi danymi i niezbędnymi objaśnieniami tego, co wydarzyło się na rynku audiowizualnym.
References
Bajka Z. (2000), Rynek mediów w Polsce, in: Dziennikarstwo i świat mediów, Kraków, p. 83–102.
Bajka Z. (1998), Kapitał zagraniczny w polskiej prasie – lata dziewięćdziesiąte, “Zeszyty Prasoznawcze”, z. 1–2, s. 21–35.
Filas R. (2010), Dwadzieścia lat przemian polskich mediów(1989–2009) w ujęciu periodycznym, “Zeszyty Prasoznawcze”, nr 3–4, s. 27–54.
Filas R. (1999), 10 lat przemian mediów masowych w Polsce (1989–1999), “Zeszyty Prasoznawcze”, nr 1–2, s. 31–55.
Filas R. (1991), Prasa polska w procesie przemian 1989–1991, OBP, Kraków.
Flankowska J. (2002), Zalety i wady obecności kapitału zagranicznego w polskich mediach drukowanych – próba systematyzacji problemów, “Studia Medioznawcze”, nr 5, s. 121–130.
Głowacki M. (2008), Political Pressure on Public Television in Poland. The Case of the National Broadcasting Council, in: Comparing Media Systems in Central Europe, eds. B. Dobek-Ostrowska, M. Głowacki, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław, p. 111–122.
Jakubowicz K. (2007), Rude awakening: social and media change in central and eastern Europe, Hampton Press, Cresskill.
km, Smartfon dominującym ekranem, ale konsumenci wolą reklamy w telewizji, 19.03.2014, http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/smartfon-dominujacym-ekranem-ale-konsumenci-wola-reklamy-w-telewizji, 26.03.2014.
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 roku, Dz. U. 1997, Nr 78, poz. 483. Kowalski T., Jung B. (2000), Media na rynku, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
Kozielski M., Gluza R. (wrzesień 2013), Gra dopiero się zaczyna, “Siła Wizji – dodatek do miesięcznika “Press”, p. 6–10.
KRRiT (marzec 2014), Informacja o podstawowych problemach radiofonii i telewizji w 2013 roku, Warszawa.
KRRiT (marzec 2013), Informacja o podstawowych problemach radiofonii i telewizji w 2012 roku, Warszawa.
KRRiT (marzec 2012), Informacja o podstawowych problemach radiofonii i telewizji w 2011 roku, Warszawa.
KRRiT (marzec 2001), Informacja o podstawowych problemach radiofonii i telewizji, Warszawa.
Kurdupski M., TVP 1 liderem oglądalności w I kwartale, zyskała tylko TV Puls, 4.04.2014, http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/tvp1-liderem-ogladalnosci-w-i-kwartale-zyskala-tylko-tv-puls, 18.04.2014.
Kuś M., Russ-Mohl S., Szynol A. (2013), Baronowie medialni w Europie. Wielki powrót?, 13.08.2013, http://pl.ejo-online.eu/2703/dziennikarstwo_polityczne/baronowie-medialni-w-europie-czy-zachod-upodabnia-sie-do-wschodu, 10.03.2014.
łb, Czołowe polskie media dobrze oceniane. TVP i Polskie Radio z najlepszą opinią, 20.03.2014, http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/czolowe-polskie-media-dobrze-oceniane-tvp-i-polskie-radio-z-najlepsza-opinia, 23.03.2014.
Makarenko V., Nie tylko liczyć, trzeba też rozumieć, “Gazeta Wyborcza”, 10.12.2001, p. 22.
Mielczarek T. (2007), Monopol, pluralizm, koncentracja, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
Nowak E., Riedel R. (2008), Agenda setting, priming, news framing. Analiza porównawcza telewizyjnych audycji informacyjnych TVN i TVP1 w okresie kampanii przedwyborczych w Polsce 2005 i 2007 r., “Zeszyty Prasoznawcze”, No. 1–2, p. 67–83.
OSCE/ODHIR (20 March 2008), Republic of Poland. Pre-term parliamentary elections 21 October 2007. OSCE/ODHIR Election Assessment Mission Final Report, Warsaw.
pp, Grupa TVP z dużą przewagą nad Polsatem i TVN w lutym, 12.03.2014, http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/grupa-tvp-z-duza-przewaga-nad-polsatem-i-tvn-w-lutym, 25.03.2014.
Rydzik M. (2013), Jak szybko stracić fanów, “Press”, No. 5, p. 65–67.
Szynol A. (2012), Verlagsgruppe Passau, Orkla Media, and Mecom – Analysis of Different Business Strategies on Polish Press Market, “Journalism and Mass Communication”, Vol. 2, No. 2, p. 355–362.
Szynol A. (2011), Przyszłość mediów publicznych w Polsce – najważniejsze wyzwania, problemy i ograniczenia, in: Media publiczne. System medialny w Polsce– pytania i dezyderaty, eds. P. Bielawski, A. Ostrowski, Poznań–Opole 2011, s. 215–230.
Ustawa o radiofonii i telewizji z 29 grudnia 1992 r., Dz. U. 1993, Nr 7, poz. 34, art. 35 pkt 2.
License
Articles published in "Central European Political Studies" are distributed under the Creative Commons Attribution 4.0. License (CC BY 4.0). They may be copied, redistributed and shared only if appropriate credit is given.