The process of imaging politics in the Polish media as an epistemological issue
PDF (Русский)

How to Cite

Cisak, W., & Kowalczyk, R. (2014). The process of imaging politics in the Polish media as an epistemological issue. Central European Political Studies, (2), 67–82. https://doi.org/10.14746/ssp.2014.2.4

Abstract

The paper reflects on the issue of the epistemological limitations present in the process of the imaging of political reality in the media in Poland. Referring to the theories of reference and of description, the author tries to answer the question of what the image of political reality expressed in the media coverage consists of. He concludes that, apart from the attempt to reflect factual reality in the image of politics presented by the media, there emerges a particular journalistic and political construct of this reality, which is an apparent reality. Therefore, the category of truth usually fails in media communications concerning the field of politics. It can therefore be expected that traditional realism, which finds expression in the factuality of the media on the one hand and their morality on the other, will provide two pillars to support the image of political reality which is presented, interpreted and commented on in the media. This should not, in principle, be naïve realism, which promotes the cognitive spontaneity of an individual over reflection and analysis, or spiritual realism, which seeks the truth about reality solely in human spirituality.
https://doi.org/10.14746/ssp.2014.2.4
PDF (Русский)

References

Bańka J. (1990), Epistemologia jako odkrycie aktualnego momentu prawdy, Katowice.

Bańka J. (1991), Traktat o czasie. Czas a poczucie dziejowości istnienia w koncepcjach recentywizmu i prezentyzmu, Katowice.

Bobrowska E. (2007), Obrazowanie społeczeństwa w mediach. Analiza radiomaryjnego dyskursu, Kraków.

Bredemeier K. (2007), Czarna retoryka. Siła i magia języka, Warszawa.

Dobek-Ostrowska B. (2009), Porozumienie czy konflikt? Politycy, media i obywatele w komunikowaniu politycznym. Propaganda i PR w polityce, kampanie wyborcze, marketing i reklama polityczna, Warszawa–Bielsko-Biała.

Dobrzański D. (1999), Interpretacja jako proces nadawania znaczeń. Studium z etnometodologii, Poznań.

Dziennikarz – między prawdą a kłamstwem (2009), praca zbiorowa, Łódź.

Ejsmont M., Kosmalska B. (2005), Media, wartości, wychowanie, Kraków.

Gałązka W. (2008), Gotowych faktów nie ma. Kreacja informacji oraz wizerunku publicznego i medialnego, Wrocław.

Gut A. (2009), O relacji między myślą a językiem, Lublin.

Jabłoński W. (2006), Kreowanie informacji. Media relations, Warszawa.

Jastrzębski J. (2009), Na rynku wartości. O mediach i etyce dziennikarskiej, Wrocław.

Kepplinger H. M. (2008), Mechanizmy skandalizacji w mediach, Kraków.

Kreowanie światów w języku mediów (2007), red. P. Nowak, R. Tokarski, Lublin.

Maciejczak M. (2010), Intencjonalność i znaczenie językowe, Warszawa.

Majewski J. (2010), Religia, media, mitologia, Gdańsk.

Manipulacja w języku (2004), red. P. Krzyżanowski, P. Nowak, Lublin.

McCombs M. (2008), Ustanawianie agendy. Media masowe i opinia publiczna, Kraków.

Między odpowiedzialnością a sensacją. Dziennikarstwo i edukacja na przełomie wieków (2006), red. K. Wolny-Zmorzyński, M. Wrońska,W. Furman, Rzeszów.

Mrozowski M. (1991), Między manipulacją a poznaniem. Człowiek w świecie mass mediów, Warszawa.

Pareto V. (1994), Uczucia i działania. Fragmenty socjologiczne, Warszawa.

Pisarek W. (2005), Słowa sztandarowe we współczesnych dyskursach Polaków o tym, co najważniejsze, b: Bariery i pomosty w komunikacji językowej Polaków, red. J. Bartmiński, U. Majer-Baranowska, Lublin.

Pleszyński J. (2009), Wiedza medialna i jej status, b: Współczesne media. Status, aksjologia, funkcjonowanie, t. I, red. I. Hofman, D. Kępa-Figura, Lublin.

Prawda (2011), red. D. Leszczyński, Wrocław.

Przegląd technik manipulacji mediów (2006), red. G. Abramczyk, Warszawa.

Przemoc i marginalizacja. Patologie społecznego dyskursu (2004), red. P. Piotrowski, Warszawa.

Rudniański J. (1983), Elementy prakseologicznej teorii walki, Warszawa.

Rytualny chaos. Studium dyskursu publicznego (1997), red. M. Czyżewski, S. Kowalski, A. Piotrowski, Kraków.

Słownik języka polskiego (2007), red. nacz. M. Bańko, t. 3, Warszawa.

Sobczak J. (2007), Dziennikarstwo śledcze i prowokacja dziennikarska, b: Media a polityka, red. M. Szponar, Rzeszów.

Społeczne przestrzenie doświadczenia. Metoda interpretacji dokumentarnej (2004), red. S. Krzychała, Wrocław.

Stawowczyk E. (2002), O widzeniu, mediach i poznaniu. Stłuczone lustra rzeczywistości, Poznań.

Szczęsna E. (2007), Poetyka mediów – polisemiczność, digitalizacja, reklama, Warszawa.

Szewczyk A. (2008), Problemy moralne w świecie informacji, Warszawa.

Środki przekazu. Informacja czy manipulacja (2008), red. A. Balicki, T. Guza, W. Lis, Lublin.

Wartości w komunikowaniu (2009), red. M. Wawrzak-Chodaczek, Toruń.

Wasilewski J. (2006), Retoryka dominacji, Warszawa.

Waszczuk J. (2005), O metatekście, Warszawa.

Woleński J. (2007), Epistemologia, Warszawa.

Z zagadnień psychologii społecznej (1968), t. 3, Warszawa.