Gender equality in the policies of media organizations – selected issues
PDF

Keywords

women
media
equality policy in media organizations
women in journalism

How to Cite

Balczyńska-Kosman, A. (2018). Gender equality in the policies of media organizations – selected issues. Central European Political Studies, (4), 145–156. https://doi.org/10.14746/ssp.2017.4.10

Abstract

Gender equality, interpreted as the just treatment of men and women in any area of social life, is a priority in the contemporary policies of many countries. The article presents the issues of equal gender opportunities in media companies and in journalism. The issues of journalism as a profession of equal opportunities are discussed, and the limitations faced by female journalists presented. The multi-dimensional and complex position of women in the media is a result of many important historical, social, cultural, political and economic circumstances. The article also presents diversity management in media companies and defines the major indicators of gender equality in editorial team policies. The conclusions pinpoint the need for diversity, counteracting unequal treatment and considering both men’s and women’s rights in the policy of media organizations with respect to recruitment, remuneration, professional promotion and social benefits.

https://doi.org/10.14746/ssp.2017.4.10
PDF

References

Barcz J. (ed.) (2005), Prawo Unii Europejskiej. Prawo materialne i polityki, wydanie drugie, Warszawa.

Bazydło-Egier D. (2017), Wyzwania wobec kobiet we współczesnym świecie, w: Kobiety w przestrzeni społeczno-politycznej. Wybrane zagadnienia, eds. M. Kumelska, W. T. Modzelewski, P. Schmidt, Olsztyn.

Leonowicz-Bukała I. (2015), Dziennikarstwo obywatelskie a rola mediów w demokracji, in: Zawód dziennikarz. Między misją a profesją, eds. B. Brodzińska, M. Jeziński, M. Mateja, Toruń. Gender-Sensitive Indicator for Media. Framework of Indicators to Gauge

Gender Sensitivity in Media Operations and Content. Raport UNESCO 2012, www.unescdoc.unesco.org/ 2.09.2017.

McQuail D. (2008), Teoria komunikowania masowego, Warszawa.

Między spokojem a wojną, reportaż filmowy, „Dzień dobry TVN”, 13.10.2017.

Pekin+20: pekińska platforma działania a Unia Europejska. Obszar J: Kobiety i media.

Raport EIGE, 5 czerwca 2015, www.eige.europa.eu/sites/default/files/dokuments/j_mh0415022plc.pdf, 3.09.2017.

Piskozub P., Kobiety w mediach – między podmiotem a przedmiotem, Europejskie Obserwatorium Dziennikarskie, 17 stycznia 2014, www.pl.ejo-online.eu, 10.08.2017.

Przybysz-Smęda K., Zawód: korespondentka wojenna. „Nieustraszona Colvin” nadała ostatnią relację, Internet portal Wysokie Obcasy, 24 lutego 2012, http://www.wysokieobcasy.pl/wysokie-obcasy/1,96856,11233093.Zawod_ korespondentka_wojenna__Nieustraszona_Colvin_html, 12.10.2017.

Roberts J. B. (2017), Ranking pierwszych Dam Ameryki, Warszawa.

Review of the implementation of the Beijing Platform for Action in the UE Member States: Women and the media – Advancing gender equality in decision making in media organization (2013), Report European Institute for Gender Equality, Luxembourg.

Sobczak J. (2007), Korespondent – ramy prawne i praktyka, in: Wojna w mediach, eds. W. Piątkowska-Stepaniak, B. Nierenberg, Opole.

Sznajder A. (2013), Diversity Index. Przewodnik po zarządzaniu różnorodnością, Warszawa.

Wężyk K., 20 lat walk, ludobójstwa i rewolucji. Christiane Amanpour – korespondentka idzie na wojnę, Internet portal Wysokie Obcasy, 6 czerwca 2012, http://www.wysokieobcasy.pl/wysokie obcasy/1,96856,1184067,20_lat_walk_ludobojstwa_i_rewolucji_Christiane_Amanpour.html, 10.10.2017.

Women Make the News: Gender Equality and the Media – Christiane Amanpour, CNN, www.unesco.prg/new/en/communication-and-information/crosscuttingpriorities/gender-andmedia/global-alliance-on-medi-and-gender/homepage, 8.09.2017.