The role and influence of the media on the attitude of students to sports
PDF (Język Polski)

Keywords

media influence
sports activities
pro-sports attitudes
social media and sport

How to Cite

Skrzypczak, J., & Wallas, T. (2018). The role and influence of the media on the attitude of students to sports. Central European Political Studies, (2), 5–15. https://doi.org/10.14746/ssp.2018.2.1

Abstract

The key research question in this paper was an attempt to determine whether the media can have influence on health attitudes, in particular encouraging physical activity or practicing sports, and what forms and levels of communication via the media should be used to ensure effective promotion of pro-health attitudes among students. An attempt was made to identify the sources from which students get information about sports, as well as to determine their interest in sport disciplines and events, expectations and preferences related to sports media coverage, as well as pro-health attitudes. The study was conducted in 2017, by surveying students in selected academic centers. A total of 489 questionnaires were received, containing the answers of students from several Polish universities in different cities.

https://doi.org/10.14746/ssp.2018.2.1
PDF (Język Polski)

References

Beck D., Bosshart L. (2003), Sports and Media, „Communication Research Trends”, vol. 22, nr 4.

Bissel K., Perry S. D. (red.) (2015), The Olimpics, Media and Society, London–New York.

Boguszewski R. (2012), Polacy o swoim zdrowiu oraz prozdrowotnych zachowaniach i aktywnościach, Warszawa 2012, http: //www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2012/K_110_12.PDF, 5.09.2017.

CBOS (2012), Komunikat z badań, BS/110/2012, Polacy o swoim zdrowiu oraz prozdrowotnych zachowaniach i aktywnościach, Warszawa.

Dane wstępne (2017) dotyczące szkolnictwa wyższego w roku akademickim 2016/2017 – stan w dniu 30.11.2016 r., GUS, http://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/edukacja/edukacja/szkolnictwo-wyzsze-w-roku-akademickim-20162017-dane-wstepne,8,4.html, 12.02.2018.

Dzielska A., Nałęcz H. (2013), Aktywność fizyczna młodzieży i jakość życia związana ze zdrowiem, w: Zdrowie dzieci i młodzieży w wymiarze socjomedycznym, red. J. Szymborski, W. Zatoński, Warszawa.

Fidler R. F. (1997), Mediamorphosis: Understanding New Media, Thousand Oaks–London.

Goban-Klas T. (2005), Cywilizacja medialna, Warszawa.

Goban-Klas T. (2007), Radiomorphosis cultural and technological aspects of radio development, w: The Medium with Promising Future. Radio in Central and Eastern European Countries, Lublin, red. S. Jędrzejewski, s. 13–20.

Hutchins B., Rowe D. (red.) (2016), Digital media Sport. Technology, Power and Culture in the Network Society, London–New York.

Jung B. (2005), Nowe technologie w mediach elektronicznych. Cyfryzacja, Internet i co dalej?, „Studia Medioznawcze”, nr 3, s. 17–35.

Konopczyński M. (red.) (2016), NASK. Nastolatki 3.0. Wybrane wyniki ogólnopolskiego badania uczniów w szkołach, Warszawa.

Kowalski T. (2001), Mediamorfoza – rzecz o przyszłości mediów i mediach przyszłości w aspekcie konwergencji, „Studia Medioznawcze”, nr 1, s. 22–31.

Krzysztofek K. (2007), Status mediów cyfrowych: stare i nowe paradygmaty, w: Studia nad komunikacją popularną, międzykulturową, sieciową i edukacyjną, red. J. Fras, Toruń.

Lefever K. (2012), New Media and Sport. International Legal Aspects, The Hague.

Makaruk K. (2013), Korzystanie z portali społecznościowych przez młodzież, Wyniki badania EU NET.

Mazur J. (red.) (2015), Zdrowie i zachowania zdrowotne młodzieży szkolnej na tle wybranych uwarunkowań socjodemograficznych, Warszawa.

Miczka T. (2007), Nowe media jako nowe formy komunikowania politycznego i nowe formy „dyscyplinującej technologii władzy”, w: Media w Polsce. Pierwsza władza IV RP, red. M. Sokołowski, Warszawa.

Negroponte N. (1997), Cyfrowe życie. Jak się odnaleźć w świecie komputerów, Warszawa.

Polskie Badania Internetu (2016), Internetowe serwisy o zdrowiu, Zawartość i popularność serwisów, profil użytkowników, Warszawa, http://pbi.org.pl/wp-content/uploads/2017/02/2016_10_RAPORT-Internetowe-serwisy-o-zdrowiu-2016. pdf, 7.09.2017.

Puchalski K. (2015), Potoczne myślenie o zdrowiu i chorobie, „Zeszyty Prasoznawcze”, nr 2.

Rask K., Astedt-Kurki P., Laippala P. (2002), Adolescent subjective well-being and realized values, „Journal of Advanced Nursing”, May, nr 38(3).

Rawolle J., Hess T. (2000), New Digital Media and Devices. An Analysis for the Media Industry, „The International Journal on Media Management”, vol. 2, nr II.

Romanowska-Tołłoczko A. (2011), Styl życia studentów oceniany w kontekście zachowań zdrowotnych, „Hygeia Public Health”, nr 46 (1).

Sasińska-Klas T. (2015), Zdrowie i opieka zdrowotna w odbiorze społecznym (w świetle badań opinii publicznej w Polsce w latach 2009–2014), „Zeszyty Prasoznawcze”, nr 2.

Szpunar M. (2008), Czym są nowe media – próba konceptualizacji, „Studia Medioznawcze”, nr 4.

Szredzińska R. (2017), Zdrowie dzieci i młodzieży, Warszawa.

Tapscott D. (2010), Cyfrowa dorosłość. Jak pokolenie sieci zmienia nasz świat, Warszawa.

Veltman K. H. (2006), Understanding New Media. Augmented Knowledge&Culture, Calgary.

Whitehead J., Telfer H., Lambert J. (red.) (2015), Values in Youth SPort and Physical Education, London–New York.

Wolański N., Dobosz J. ( 2012), Tendencje przemian motoryczności człowieka (międzydekadowe zmiany efektywności), w: Uwarunkowania rozwoju dzieci i młodzieży wiejskiej, red. A. Wilczewski, Biała Podlaska.

Woynarowska B., Oblacińska A. (2014), Stan zdrowia dzieci i młodzieży. Najważniejsze problemy zdrowotne, w: Zdrowie dzieci i młodzieży. Wybrane zagadnienia, red. J. Szymczak, Studia Biura Analiz Sejmowych nr 2 (38).

Zalewska-Puchała J., Majda A., Korzonek R. (2013), Zachowania zdrowotne i poczucie własnej skuteczności studentów w utrzymaniu zdrowia, „Problemy Pielęgniarstwa”, nr 21 (4).