Managing the value of health in marketing on the example of selected advertisements of pharmaceutical corporations
PDF (Język Polski)

Keywords

health value
advertisement
marketing
pharmaceutical companies

How to Cite

Barańska, M. (2019). Managing the value of health in marketing on the example of selected advertisements of pharmaceutical corporations. Central European Political Studies, (3), 189–214. https://doi.org/10.14746/ssp.2016.3.9

Abstract

The paper addresses the issue of managing the value of health in marketing. The author undertakes to analyze this issue with respect to selected advertisements of pharmaceutical corporations and applies the needs theory, among other things. She observes that the persuasive content of audiovisual messages concerning pharmaceuticals has a greater impact on a particular sector of the target of these messages, namely those consumers whose ability to analyze this content is corrupted due to their illness. The author concludes by saying that the efficiency of advertising campaigns demands new and efficient instruments of influencing. Skilful management calls for continual analyzing of the environment and changing consumer preferences. Recently, we have seen that different values have been instrumentally used. Combined with the recommended commodities they make them more attractive.
https://doi.org/10.14746/ssp.2016.3.9
PDF (Język Polski)

References

Armstrong M. (1998), Zarządzanie zasobami ludzkimi. Strategia i działania, Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków.

Barańska M. (2012), Polityka ograniczenia reklamy w Polskiej Telewizji. Studium politologiczno-prawne, Wydawnictwo UAM, Poznań.

Barańska M. (2013), Ochrona zdrowia jako element polityki publicznej, „Środkowoeuropejskie Studia Politologiczne”, nr 2, Poznań.

Blanchard K., O’Connor M. (1998), Zarządzanie poprzez wartości, Studio EMKA, Warszawa.

Bocheński J. M. (1992), Sto zabobonów, Wydawnictwo Philed, Kraków.

Covey S. R. (1989), 7 nawyków skutecznego działania, Wydawnictwo Medium, Warszawa.

Decyzja nr RPZ 12/2011 (2011), Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Poznań, https://uokik.gov.pl/download.php?plik=10382.

Decyzja z dnia 7.07.2015, znak: GIF-P-R-450/78-4/JD/14, https://www.gif.gov.pl/download/1/5403/REK2015-07-07.pdf.

Decyzja z dnia 8.03.2016, znak: GIF-P-R-450/48-8/JD/15, https://www.gif.gov.pl/download/1/5522/REK2016-03-08.pdf.

Decyzja z dnia 26.01.2016, znak: GIF-P-R-450/44-3/JD/15, https://www.gif.gov.pl/download/1/5509/REK2016-01-26.pdf.

Decyzja z dnia 27.05.2015, znak: GIF-P-R-450/15-3/JD/15, https://www.gif.gov.pl/download/1/5367/REK2015-05-27.pdf.

Decyzja z dnia 7.04.2015, znak: GIF-P-R-450/75-4/JD/14, https://www.gif.gov.pl/download/1/5327/REK2015-04-07.pdf.

Decyzje t K/104/10, Komisja Etyki Reklamy.

Dobiegała-Korona B. (2012), Nowa rola marketingu w budowie wartości przedsiębiorstwa,„Kwartalnik Nauk o Przedsiębiorstwie”, nr 2, Warszawa.

Doyle P. (2008), Value-Based Marketing. Marketing Strategies for Corporate Growth and Shareholder Value, 2nd edition, John Wiley & Sons, Chichester.

GIF nakazał zaprzestania reklamy telewizyjnej syropu dla dzieci Neosine, „Gazeta Prawna”, 7.03.2016, http://serwisy.gazetaprawna.pl/zdrowie/artykuly

/926337,gif-nakazal-zaprzestania-reklamy-telewizyjnej-syropu-dla-dziecineosine.html.

Gołaszewska M. (1994), Hipotetyczna wartość wartości, w: Neotyczny wymiar osobowości, red. K. Popielski, Wydawnictwo KUL, Lublin.

Gordon I. G. (2001), Relacje z klientem. Marketing partnerski, PWE, Warszawa.

Galtung J. (1994), Menschenrechte – Anders gesehen, Frankfurt a. Main.

Jagdish S. N., Newman B. A., Gross B. L. (1991), Consumption Values and Market Choices: Theory and Applications, South – Publishing Co, Cincinnatti.

Kant E. (1972), Krytyka rozumu praktycznego, przekład J. Gałecki, Wydawnictwo PWN, Warszawa.

Karney J. E. (1998), Człowiek i praca. Wybrane zagadnienia z psychologii i pedagogiki pracy, Międzynarodowa Szkoła Menadżerów, Warszawa.

Karta praw podstawowych Unii Europejskiej, Dz. Urz. UE 2012/C 326/02.

Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. uchwalona przez Zgromadzenie Narodowe w dniu 2 kwietnia 1997 r., przyjęta przez Naród

w referendum konstytucyjnym w dniu 25 maja 1997 r., podpisana przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej w dniu 16 lipca 1997 r., Dz. U. 1997, Nr 78, poz. 483.

Konwencja o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności sporządzona w Rzymie dnia 4 listopada 1950 r., zmieniona następnie Protokołami nr 3, 5 i 8 oraz uzupełniona Protokołem nr 2, Dz. U. 1993, Nr 61, poz. 284.

Kowalczyk S. (1979), Podstawy światopoglądu chrześcijańskiego, „Studia Płockie”, t. IX/1981, ODISS, Warszawa.

Kwarciak B. (1999), Co trzeba wiedzieć o reklamie, Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków.

Leki a suplementy diety w reklamach (2016), Raport KRRiT, Warszawa, http://www.krrit.gov.pl/krrit/aktualnosci/news,2265,leki-a-suplementy-diety-wreklamach.html.

Lewis J. (1991), The Ideological Octopus: An Exploration of Television and Its Audience (Studies in Culture and Communication), Routledge, New York.

Lucewicz J. (2000), Rola kultury organizacyjnej w zarządzaniu kadrami, w: Zarządzania kadrami. Podstawy teoretyczne i ćwiczenia, red. T. Listwana, Wydawnictwo AE, Wrocław.

McLuhan M. (1975), Przekaźnik, czyli przedłużenie człowieka, w: Wybór pism, tłum. K. Jakubowicz, Warszawa.

Melosik Z. (2003), Kultura popularna jako czynnik socjalizacji, w: Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, t. II, Wydawnictwo

PWN, Warszawa.

Otto J. (2001), Marketing relacji. Koncepcja i stosowanie, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa.

Owsiak W., Popielski K. (2008), Noetyczne uwarunkowania strategii korzystania z telewizji, w: Wartości dla życia, red. K. Popielski, Wydawnictwo KUL, Lublin.

Popielski K. (red.) (1994), Neotyczny wymiar osobowości, Wydawnictwo KUL, Lublin.

Prymon M. (2008), Kategoria wartości w perspektywie nauk menedżerskich, w: Wartości dla życia, red. K. Popielski, Wydawnictwo KUL, Lublin.

Rogoziński K. (2006), Wpisanie relacji w marketingowy kontekst, w: Zarządzanie relacjami w usługach, red. K. Rogoziński, Wydawnictwo Difin, Warszawa.

Rokeach M. (1979), Understanding Human Values, The Free Press, New York.

Rynek farmaceutyczny i ochrony zdrowia w Polsce 2016. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2016–2021, http://www.pmrpublications.com/product/Rynek-farmaceutyczny-i-ochrony-zdrowia-w-Polsce-2016.

Rynek farmaceutyczny w Polsce: wzrost w tempie 5% w latach 2016–2021, http://www.ceepharma.com/analysis/1195/rynek-farmaceutyczny-w-polscewzrost-w-tempie-5-w-latach-2016-2021.

Słownik łacińsko-polski (1982), red. H. Mengego, H. Kopii, oprac. K. Komanieckiego, Olsztyn.

Strona internetowa Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka, www.hfhr.org.pl.

Tatarkiewicz W. (1976), Pararega, Wydawnictwo PWN, Warszawa.

Traktat o Unii Europejskiej – tekst skonsolidowany uwzględniający zmiany wprowadzone Traktatem z Lizbony, Dz. U. 2004 Nr 90, poz. 864.

Wartości i zaufanie społeczne w Polsce w 2015 r. (2015), Główny Urząd Statystyczny, Warszawa.

Wydatki na reklamę leków rosną na potęgę, http://wyborcza.biz/biznes/1,147743,19447593,wydatki-na-reklame-lekow-rosna-na-potege.html.

Zdrowie i zdrowy styl życia w Polsce (2007), Badania Centrum Badania Opinii Społecznej, BS/138/2007, Warszawa.