КОМПАРАТИВНІ КОНСТРУКЦІЇ ЯК ВЕРБАЛІЗАТОРИ КОНЦЕПТІВ УЧИТЕЛЬ ТА УЧЕНЬ (на матеріалі творів Івана Франка та Чарльза Діккенса)
Main Article Content
Abstrakt
Artykuł poświęcono wyjaśnieniu konceptów NAUCZYCIEL i UCZEŃ na podstawie analizy struktur porównawczych w twórczości Iwana Franki i Charlesa Dickensa. Aparat terminologiczny w analizie porównawczej stanowią obrazy-etalony, strefy dawcy i biorcy. Dzięki zestawieniu jednostek porównawczych wydzielono uniwersalne i etnokulturowe składniki ukraińskiej i angielskiej kultury językowej.
Downloads
Download data is not yet available.
Article Details
Jak cytować
Дзюбенко, О. (2019). КОМПАРАТИВНІ КОНСТРУКЦІЇ ЯК ВЕРБАЛІЗАТОРИ КОНЦЕПТІВ УЧИТЕЛЬ ТА УЧЕНЬ (на матеріалі творів Івана Франка та Чарльза Діккенса). Studia Ukrainica Posnaniensia, 7(1), 55-60. https://doi.org/10.14746/sup.2019.7.1.06
Numer
Dział
Językoznawstwo
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Bibliografia
- Жайворонок В., Знаки української етнокультури: словник-довідник, Київ 2006. Павлюк Т. П., Концепт ЖІНКА у порівняльних конструкціях творів Лесі Українки, [в:] Система і структура східнослов’янських мов, зб. наук. праць до 175-річчя НПУ ім. М. П. Драгоманова, Київ 2010.
- Прокопчук Л. В., Категорія порівняння та її вираження в структурі простого речення, дис… канд. філол. наук, Вінниця 2000.
- Сеченов И. М., Кому и как разрабатывать психологию: Психологические этюды, СПб. 1873.
- Франко І. Я., Борис Граб, [в:] Його ж, Зібр. творів, у 50 томах, Київ 1978, т. 18.
- Франко І. Я., Грицева шкільна наука, [в:] Його ж, Зібр. творів, у 50 томах, Київ 1978, т. 16.
- Франко І. Я., Малий Мирон, [в:] Його ж, Зібр. творів, у 50 томах, Київ 1978, т. 15.
- Франко І. Я., Немає друга понад мудрість, [в:] Його ж, Зібр. творів, у 50 томах, Київ 1976, т. 2.
- Франко І. Я., Причинки до автобіографії, [в:] Його ж, Зібр. творів, у 50 томах, Київ 1983, т. 39.
- Франко І. Я., Schönschreiben, [в:] Його ж, Зібр. творів, у 50 томах, Київ 1978, т. 15.
- Фуко М., Слова и вещи. Археология гуманитарных наук, СПб. 1994.
- Dickens Ch., David Copperfield, [v:] Electronic resource: http://www.gutenberg.org/files/766/766-h/766-h.htm (28.06.2016).
- Dickens Ch., Dombey and Son, [v:] Electronic resource: http://www.gutenberg.org/files/821/821-h/821-h.htm (28.06.2016).
- Dickens Ch., Hard Times, [v:] Electronic resource: http://www.gutenberg.org/files/786/786h/786-h.htm (28.06.2016).
- References
- Zhaivoronok V., Znaky ukrainskoi etnokultury: slovnyk-dovidnyk [Signs of Ukrainian Ethnoculture: Dictionary-Reference Book], Kyiv 2006.
- Pavliuk T., Koncept ZHINKA u porivnialnykh konstruktsiiakh tvoriv Lesi Ukrainky [WOMAN in Comparative Constructions of Lesya Ukrainka’s Works], [v:] Systema i struktura skhidnoslovsansky`kh mov, zb. nauk. pracz` do 175-richchya NPU imeni M. P. Dragomanova, Kyiv 2010.
- Sechenov I., Komy і kak razrabatyvat psіhologіju: Psіhologіcheskіje etіudy [Who and how is Supposed to Elaborate Psychology: Psychological Sketches], SPb. 1873.
- Franko I., Borys Grab [Borys Grab], [v:] Jogo zh, Zibr. tvoriv, u 50 tomakh, Kyiv 1978, t. 18.
- Franko I., Hrytseva shkilna nauka [Hrytsev’s School Lessons of Life], [v:] Jogo zh, Zibr. tvoriv, u 50 tomakh, Kyiv 1978, t. 16.
- Franko I., Malyj Myron [Little Myron], [v:] Jogo zh, Zibr. tvoriv, u 50 tomakh, Kyiv 1978, t. 15.
- Franko I., Nemaye druha ponad mudrist [There is no Friend above Wisdom], [v:] Jogo zh, Zibr. tvoriv, u 50 tomakh, Kyiv 1976, t. 2.
- Franko I., Prychynky do avtobiografi yi [Reasons for Autobiography], [v:] Jogo zh, Zibr. tvoriv, u 50 tomakh, Kyiv 1983, t. 39.
- Franko I., Schönschreiben, [v:] Jogo zh, Zibr. tvoriv, u 50 tomakh, Kyiv 1978, t. 15.
- Fuko M., Slova і veshchі [Words and Things]. Arheologіja gumanіtarnyh nauk, SPb. 1994.
- Dickens Ch., David Copperfi eld, [v:] Electronic resource: http://www.gutenberg.org/files/766/766-h/766-h.htm (28.06.2016).
- Dickens Ch., Dombey and Son, [v:] Electronic resource: http://www.gutenberg.org/files/821/821-h/821-h.htm (28.06.2016).
- Dickens Ch., Hard Times, [v:] Electronic resource: http://www.gutenberg.org/files/786/786h/786-h.htm (28.06.2016).